Kilometrikisa 2016

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Mikkrliläiset teki jullikan. Olivat piensarjassa huonolla sijoituksella niin raapasivat mumminukinkaimoja mukaan....sillee:)

No niin baskeri vinossa on sotkettu ruskareissua. Ei oo malttia kotiutua.
Tänään laitoin leirin pystyyn tutulle paikalle Pyhäjoelle. Ajattelin ettei pelkoa että joku löytää...
niin ei mennyt kuin 5 minuuttia kun ukko vetäsee mummiskalla polkua ja sanoo...terve:)
Kyllä rupes naurattamaan. Päivän polkasu olis kotio mutta kiertelen ihan rantoja myöden pitkää reittiä ja käyn vaikka muhoksella lisäksi jos meinaa matka loppua. Taas aivan huippukeliä tähän
hommaan. Naatitaan...kohta tulee räntää vaakatasossa.
Jouni

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

On kylä mummulla ja ukilla kovat kaimat, kun tuosta vaan sutaisivat niin suuret kilsat, että sarjavaihdossa suhasivat ohi!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Eihän tuolle voi muuta tehdä ku polkea enemmän mutta 250km/nenä enemmän kilsoja Mikkeliläisillä.

MÄ lupaan ajella reilut 250 kilsaa vielä. Nyt kun on pyöräkin taas kuumeen jäljiltä trimmissä. Itseasiassa mulla on poikkeuksellisesti kaksi nojapyörää lähtövalmiina ja kolmen tunnin duunilla kasassa. Hups. Miten tässä nyt näin on käynyt.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Mummit ja ukit ei tarvii kuin kilsan pär sierainaukko jos maantiefillaristeja iso poppoo.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eihän tuolle voi muuta tehdä ku polkea enemmän mutta 250km/nenä enemmän kilsoja Mikkeliläisillä.

MÄ lupaan ajella reilut 250 kilsaa vielä. Nyt kun on pyöräkin taas kuumeen jäljiltä trimmissä. Itseasiassa mulla on poikkeuksellisesti kaksi nojapyörää lähtövalmiina ja kolmen tunnin duunilla kasassa. Hups. Miten tässä nyt näin on käynyt.

Ei riitä, rako kasvaa ny se on 400km - hiihtäjät hiihtää kokoajan lisää :wink: onkohan sinne Mikkeliin tullu jo lumi :? :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos päivän kunto ei ole myyntipuhe nojapyörille, en tiedä, mikä olisi nopeutta lukuunottamatta. Eilen kaupunkirytyytyksessä kättä usein armahtaen häränsarvilla tai yksikätisesti mennen silti sattui niin, että piti väkisin mennä kiekkoilemaan aukoman kiinnikkeitä, jotka aiheuttivat kivun lisäksi vajaan liikeradan käteen, kun hermot olivat jumissa kireänä tjms. Polvea olisi voinut jurppia nojakillakin. Selkärankakulumat olivat niin kipeänä, ettei venyttely ja lyhyt jumppa riittänyt. Saipa nivuset lepoa hinkkaukselta, kun olin niin väsynyt, etten uskaltanut päikkärin jälkeenkään lähteä edes palauttavalle lenkile. Kun palauttavalle liikunnalle oli tarve, tuli friba lääkkeenä mainostettavaksi samalla :-D Toivottavasti en liian rajusti räiskinyt. Sikaa tuli annettua kiinnikkeiden tuhoamiseksi ohi normaalin vammojen tuottamien rajoitteiden huomioivan pidätellyn tekniikan. Jätin silti yhden kättä suojaavan tehorosvon tekniikkaan, mutta piiskaa tuli jo nyt ihan riittävästi yli normaalin.

Eli en uskaltanut edes ajaa. Heikkoa kilsakisaan, mutta tälälistä tämä vammojen kanssa elo on. Tikkari kakaralta :twisted:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No kun katsoin omaa lukemaa et on niin lähellä viittä tonnia, niin otin pari päivää vapaata töistä ja nyt meinasin lähtee ajamaan viimisinä päivinä ja raapia kasaan sen :P . Kuhan ei vaan pyörä tai kuski hajoo. Kelit ovat ainakin vielä kohdillaan!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Premnas kirjoitti:

No kun katsoin omaa lukemaa et on niin lähellä viittä tonnia, niin otin pari päivää vapaata töistä ja nyt meinasin lähtee ajamaan viimisinä päivinä ja raapia kasaan sen :P . Kuhan ei vaan pyörä tai kuski hajoo. Kelit ovat ainakin vielä kohdillaan!

Oota...mä tuun messiin!

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Baskeri kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

No kun katsoin omaa lukemaa et on niin lähellä viittä tonnia, niin otin pari päivää vapaata töistä ja nyt meinasin lähtee ajamaan viimisinä päivinä ja raapia kasaan sen :P . Kuhan ei vaan pyörä tai kuski hajoo. Kelit ovat ainakin vielä kohdillaan!

Oota...mä tuun messiin!

Höh, työt haittaa liikaa harrastuksia. Taitaa jäädä 5000 haaveeksi tänävuonna.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja yaana »

Premnas kirjoitti:

No kun katsoin omaa lukemaa et on niin lähellä viittä tonnia, niin otin pari päivää vapaata töistä ja nyt meinasin lähtee ajamaan viimisinä päivinä ja raapia kasaan sen :P . Kuhan ei vaan pyörä tai kuski hajoo. Kelit ovat ainakin vielä kohdillaan!

Nyt on asenne paikallaan! Tsemppiä!

Mulla jää harmillisesti vajaaksi 2000. Harkitsin sairaslomaa aiheella levottomat jalat, mutta esimies ois tienny mitä se tarkottaa 8) Viiminen kuukausi meni pipariksi flunssan ja jopa pyöräilyä tärkeämpien menojen takia. Elämä on.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei orvaskeden kuoriutuminen nivusista vielä mitään, aion kokeilla pyöräilyllä kauppaan käden kuntoa. Meni kisan loppu plörinäksi, kun kuntoutuksena viskoin lujaa, jos en täysiä kiekkoa käden hermoja puristavia kiinnikeitä rikkoakseni tiistaina. Tiedä onnistumisesta, mutta ehkä jotain menikin särki, vaan on eri asia, mitä. Kauppareissu selvittänee, pitääkö lekurille mennä, vai riskillä töihin. Bussilla pyörän sijaan :x Hyvä kesä suhteessa viime vuoteen käden kunnon osalta plörähti lopussa kisan osalta, kun pystyin pitämään Sakaria ja Wiliä takana, kunnes loppuhyytyminen. Grr. On se niin väärin olla niin vammainen, että häviää joka kerta tuplaikäiselle. Nyyh huoh.

Motivaatio oli hiipumassa, mutta tri pyörän kvanttihyppy aerossa toi cool fiilikset ajamiseen osin. Välillä lähteminen oli vähän pakkopullaa, mutta joka kerta pyörän selässä tuli hyvät fiilikset siihen asti, kun kivut ohittivat ilon määrän. Silloinkin vedot toivat hupia. Ei ihme, että vetotreenit painottuivat lenkkien loppupäähän.

Ilman penkin lisäpehmustusta käteni ei kestä nykykunnonnossaan 50 km kieppeillä olevia lenkkejä kaupungissa, maantiellä kestää pidempään. Voi kivut myös johtua etunojaavasta asennosta, joka siirtää paljon vartalon painosta käsien kannateltavaksi. Penkin lisäpehmustus ja ajo käden parannuttua kertoo, onko ajettava kaupungissa lyhyitä matkoja pidemmät ajot häränsarvilla enemmän tai yksikätisesti. Selkeää työntöä on nojailun lisäyksen suuntaan, mikä analyysini mukaan vähentää actionpitoista kaupunkilenkkeilyä maaseudun rauhaan panostaen. Siitä syystä, että nojakkini pitäisi olla kaupunkimalli ja ei ole yhtä ketterä, eli turvallinen ja nautinnollinen sekä stressitön kuin pystäri. Näissä ajotilaltaan alati muuttuvissa olosuhteissa. Lisäksi Streetmachine on traktori kiihdyttää ja väistelyn ohella, mitä muuta cityajo on kuin sarja kiihdytyksiä ja jarrutuksia? Aerolisä massaa kasvattaen tekee valoissa seisomisesta vieläkin raskaampaa, joten roolierot pyörien välillä kasvavat. Streetmachine on kiva muutenkin kuin iskunvaimennuksen puolesta, kun ei tarvitse pysähtyä, joten kaupungista toiseen ajoa lisättävä. Ärsyttävä masiina tämän kaupungin hulinassa. Minusta tuli selvä sekakäyttäjä, paitsi selvyys poistuu palautusjuomalla.

Kahta riviä en pystynyt kirjoittamaan tästä viestistä oikealla kädellä, joten vasemmalla kädellä kirjailin. Ihan kuin ajattelin... Ja silti maantiepyörän selkään olisi tarkoitus kiivetä.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja samuel »

Kaupan lehtitelineestä lähti kesällä mukaan pyöräilylehti jossa oli artikkeli bike fittingistä.
Siinä toimittaja kävi ajoasennon korjauksessa.
Jossain vaiheessa kun tangon korkeutta laskettiin milli millitä alas, toimittajalle tuli tunne että yläkroppaa ei tarvitse käsillä kannatella.
Tiedä sitten johtuuko se siitä että selän lihakset kiristyvät ja ottavat painon kannattelua osakseen vai mistä.
Koitan kaivella varastot josko lejti on vielä tallella

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kuten jo keväällä tuli todetuksi: jää alle kahden tonnin, koska mökkiremontti...

Jonkun on oltava listan häntäpäässäkin. Muuten se loppuu kesken. Tällä tuloksella olisin ollut työpaikan 60-henkisen joukkueen kolmastoista. 8)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Luin saman artikkelin ja olen bike fittingfanaatikon rajoilla. Fuulaa on tuo juttu propagandana, kun se antaa oikeasti vitaalisen tärkeästä asiasta bike fittingistä mainosmiesten paskapuhe leiman, vaikkei siitä olekaan kyse ollenkaan. Vaan suorituskyvyn ja ergonomian kannalta valtavan tärkeästä jutusta, joka pitää huomioida myös treeneissä.

Kuka tahansa voi kokeilla lehtijutun väittämää käytänössä näin: Jos et osaa ajaa pystäriä ilman käsiä, seiso paikallaan yksi jalka maassa kädet roikkuen lepoasennossa kylkien vieressä. Paljonko massaa on käsilä ja paljonko teet työtä? Ei luulisi rasittavan. Nojaa eteen ajoasentoon ja ota kiinni poikkitangosta. Vertaa painon määrää seuraavaksi enemmän etukenoon vievään asentoon yläasentoon. Vertaa kippurasarvilla oloon. Jokainen etukenoon vievä asennon muutos lisää kannateltavaa painoa käsille.

Pakkiasetuksia löytyy käden tekemälle työlle muitakin kuin vain pystympään asentoon pakitus ja satulan korkeuden sekä ohjaustangon etäisyyden muuttaminen. Aerotangot. Niillä maatessa suuren osan ylävartalon massasta kannattaa käsivaren yläosan luut lihasten sijaan. Ei rajattomasti ja mitä edempänä nenä menee, sitä enemmän lihaksetkin joutuvat kannattelemaan painoa sekä niska vääntyy enemmän katsoessa eteen, mikä pingottaa hartioita, mikä käy selälle ja käsille ihan kuin kyseessä olisi yksi naru, jonka toistesta päästä vetäen koko systeemi siirtyy ja kiristyy.

Mulla on viime vaatetesteissä ollut ongelmana liian liukuvat vaatteet noin aggressiivisesti etukenoiselle pyörälle kuin Shiv sarjan karvahattumalli Elite A1 aggressiivisimmissa asetuksissaan on. Liu'un eteen käsituilla. Se painaa kämmeniä aika-ajotankojen etuosaa vasten vääntäen rannetta ja siten jänteitä sekä pingottaa käden lihaksia. Mikä on näillä vammoilla hyi hyi.

Ei mulla ainakaan (4 noidannuolen raiskaama kulumista rangassa kärsivä) selkä ole niin jumissa, että kannattelisi perseestä niin, ettei käsille tulisi painoa. Edes tunteena. VAhva hajuni erosta tilnateeseeni toimittajaan verrattuna on minun ja Alberto Contadorin saman sarjan pyörät identtisellä penkillä ja olemme samanpituisia noinabout ja molemmat valumme eteen päin satulalla. Minulla on ennen Brittien pyöräliiton munan puutumistutkimusta viime talvelta samansuuntainen havainto, että kun etupiikkiä satulassa pudottaa alemmas kuin pakaran kohdan luiden kohdalla oleva osa satulaa, ei etupiikki paina munia ja tee kipuja, puutumista sekä pistelyä. Oletan toimittajan anatomian ja satulan toimivan eri tavalla kuin minulla ja Albertolla. Pyöräni on käytettynä ostettu ja karvan liian suuri minulle, sekin vaikuttaa etukenoon ja etupainoisuuteen. Oletettavasti toimittajalla ei ole yhtä herkät sensorit etupainoisuudelle, kun mulla pahimmillaan tarvitsee pysähtyä kesken reissun ja tehdä kuntoutusjumpaa ja palattua vähintään, eikä Burana mitään, vaan selkärankareumaisille (=lekurien mukaan voimakkain kipu mistään sairaudesta ohittaen luun pirstalemurtuma) tarkoitettu Arcoxia. Työpaikkaläkäri suositti sen vahvimman ottamista pois ja miedompaan siirtymistä. Puoliannosta kokeilin ja ei pure. Arcoxia ei ole kipulääke, kuten Burana, vaan myös tulehdukseen, eli vaivan syyhyn auttava lääke. En halunut 3/4 vahvaa Arcoxiaa kokeeseen, vaan suosiolla 1/2 vahvuutta, koska sitä voi puoliannoksen pettäessä ottaa tuplana täysivahvuisen sijaan. Olen kinthaalla, aloitanko itsehoitokuurin reseptilääkkeellä. Toisen työterveyslääkärin käsky on pitää jatkuvaa varastoa, koska voin aina tarvittaessa aloittaa hoidon heti ja välilä välttää lekurikeikan säilyttäen työkyvyn. Kun muka itse tiedän parhaiten, milloin tarvitsen lääkitystä, kun oireet ja vammat ovat yksilöllisiä. Ketut kanssa itsekään tiedä, taas siinä rajalla, mennäkö lekuriin, vai ei. Viivytän pomosta piittaamatta huomiseen päätelmien tekoa. Kiva viesti työpaikkalääkäriltä, ei kipu haittaa työtä ja ei vammauta lisää, lupaan sen. Sama äijä diagnostisoi nilkkani yliliikkuvaksi ja saman firman kirurgi leikkasi aliliikkuvuudesta johtuen. Työpaikkalääkäri on vakuutuslääkäri myös...

On erittääin luultavaa, että toimittajalla ei ole spagettikädet, jotka jaksavat paljon paremmin kannatella ylävartalon painoa optimiasetuksilla toisin kuin minä edes aika-ajotangoilla. Ja tässä piilee bike fittingin hienous. Kun pienin muutoksin haetaan ihanneasento, tulokset normikuntoiselle voivat antaa vaikutelman, ainakin lyhyemmissä matkoissa, ettei mikään ylävartalossa rasitu. Tästä syystä vihaan UCIn ilmajarruina pitäiini pystäreihin massatuotannon jumittavia sääntöjä, kun vain rajattua matkaa voi tehdä optimisäädetyllä pyörällä aktiivinen harrastaja, joka treenaa myös kädet siihen kuntoon, ettei satu työmatka ja arkimenot pyörällä. Se sulkee valtavan kasan ihmisiä mukavan kivuttoman arkiajamisen ulkopuolelle. Bike fittingiä ja onnistumisia siinä on monenlaisia. Kuinka moni edes yrittää sitä ja moniko yrittäjistä saa hyvät tulokset? Moniko hyvistä tuloksista huolimatta ei pysty pitkään ajamaan vaivoitta? Terveistäkin.

Nojapyörä ratkaisee erognomiavitsauksia ja niihin pitäisi siirtyä päädesigninä. Paitsi ehkä cityssä, jos ei tehdä ketterämpiä ja hallittavampia sekä tiukemmin kontrollissa pysyvästi kääntyviä nojakkeja kuin Streetmachine GT. Jos ei mennä luonnon lakien kunnioittamisessa loogisesti tie loppuun asti ja järkätä liikenneväylät ja säännöt kinnereitä massakulkumuotona suosivaksi, jolloin välimalli nojapyörä toimisi lähinnä parkkitilan säästäjänä. Ehkä sitten sähköillä saataisiin ympärivuodenmallejakin kinnereistä yhdessä kunnon aurausten kanssa. Sitä odotellessa...

Ajoasentoa kannattaa ergonomian vuoksi vaihdella kisan ulkopuolella ainakin ja sanoisin, että kisassa myös. Pekingin olympialaisten naisten maantievoittajan kirjassa suositetaan 5-10 min/h penkistä peffa ajamista verenkierron palauttamiseksi. Vie kipuja kivasti pois, siksi on hyvä nostaa peffaa penkistä sprintin ulkopuolella myös ylä- ja alamäissä. Myös eripituisilla käsien sijoituksilla säästää itseään paljon. Ironiaa oli, että ajoin ylempänä pidmepään kuin kaikki muut reissut paitsi yksi tänä vuonna yksikätisyyttä loppua kohden lisäten.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kilometrikisa 2016

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Noniin. Mun kilometrit on nyt kisaan poljettu. Yhteensä vähän päälle 6800 km ja 101 pyöräilypäivää. Viime vuonna oli muuten yhtä monta pyöräilypäivää, mutta kilometrejä kertyi vain jotain 5200. Sen verran vissiin tuo kinnerin nopeus vaikuttaa, että samassa ajassa tulee noin paljon enemmän kilometrejä :P :lol: :mrgreen:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin