Keskiömoottori..

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja kogam »

Mitä mieltä keskiömoottorista ? Oisko passeli avustus trikeen ?

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

JNissi
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2016, 14:39

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja JNissi »

Mulla on Drymer Gliderissä 24V 250W keskiömoottorilla avustus ja näin muutaman ajelukerran perusteella voisin väittää että oikein passeli viritys. Näppärästi voi vaihteilla säätää lähtöjä ja painoakin tulee lisää tuonne etupäähän vähäsen. En tiiä miten toimis jos ois takapakka, mutta ainaki tolla Nexus 8-napavaihteella tuntuu toimivan oikein hyvin.

Drymer Glider 2015

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Miksei, välitys pitää tarkistaa, ainakin bafangin 36v/250w setissä on vakiona 46t eturatas. Kampia se pyörittää n. 90 kadenssilla maksimissaan ja omassa pystärissä se riittää 40km/h vauhtiin. Toki nopeampaakin voi vispata kuin moottori mutta silloin ei meno kevene.

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja kogam »

Eikö siis kellään trikessä ( HPV Scorpion tai vastaava ) ole keskiömoottoria ?

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma. :-)

Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja irakas »

samuel kirjoitti:

Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma. :-)

Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.

Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma. :-)

Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.

Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.

Sakari on kyllä oikeassa, mutta tavanomaisesti triket ovat ulokeakselisia, eikä ulokeakseliin ole toistaiseksi tarjolla napamoottoria. Jos haluaa napamoottorin trikeensä, pitää siinä olla etupyörillä kaksipuoleiset haarukat ja näissäkin tavanomaista paksumpi akselilovi dropparissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja NikoK »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma. :-)

Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.

Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.

Sakari on kyllä oikeassa, mutta tavanomaisesti triket ovat ulokeakselisia, eikä ulokeakseliin ole toistaiseksi tarjolla napamoottoria. Jos haluaa napamoottorin trikeensä, pitää siinä olla etupyörillä kaksipuoleiset haarukat ja näissäkin tavanomaista paksumpi akselilovi dropparissa.

Ja lisäksi kogamilla on takana Rohloff. Että jos sinne moottori niin menee vaihteistokin uusiksi.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma. :-)

Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.

Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.

Sakari on kyllä oikeassa, mutta tavanomaisesti triket ovat ulokeakselisia, eikä ulokeakseliin ole toistaiseksi tarjolla napamoottoria. Jos haluaa napamoottorin trikeensä, pitää siinä olla etupyörillä kaksipuoleiset haarukat ja näissäkin tavanomaista paksumpi akselilovi dropparissa.

Eturenkaat näytti 12-tuumasilta mutta kai ne 16-set oli. Ja kato kun omistaja sanoo että näin tehdään niin ei siinä paljoa jumpitella nääs. :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja jori »

Ketjusta vetävien moottorien vastustaminen ketjuvoiman lisääntymisargumentilla on tietysti teoriassa relevantti, mutta käytännössä turha pelko. Ketjuvoima kun riippuu kulkuvastuksista, eikä niinkään moottorin nimellistehosta.

Moottori ei tehokkaimmillaankaan kykene polkijan tuottamiin ketjuvoimiin. Kun ihan tavallinen polkija runnoo hitailla kampikierroksilla, kykenee hän helposti oman painonsa suuruisiin poljinvoimiin. Vähänkään kokeneempi polkija jopa kaksinkertaisiin istuinta vasten puristaessaan ja lukoilla toisella jalalla auttaessaan.

100 kg painoa vastaava poljinvoima vastaa 90 kadenssilla 1600 W moottorin maksimivääntöä. Ketju ei kuitenkaan kulu tai veny moottortehon mukaan, vaan sen tehon mukaan, mitä pyörä vastustaa menoa. Samoilla vauhdeilla ajelevan ketjut kuluvat saman verran riippumatta moottoritehosta, joka ketjua pyörittää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja sv »

JNissi kirjoitti:

Mulla on Drymer Gliderissä 24V 250W keskiömoottorilla avustus ja näin muutaman ajelukerran perusteella voisin väittää että oikein passeli viritys. Näppärästi voi vaihteilla säätää lähtöjä ja painoakin tulee lisää tuonne etupäähän vähäsen. En tiiä miten toimis jos ois takapakka, mutta ainaki tolla Nexus 8-napavaihteella tuntuu toimivan oikein hyvin.

Miten tuo Nexus 8 takapakka on toiminut ja kestänyt kun olet ajanut sillä tämän kesän.
Voisikohan sitä kokeilla 48V 750W keskiömoottorilla. ja avuksi Gearsensor, joka katkoo moottorivirran vaihtaessa.

Ps. onko kellään muilla tietoa kestävyydestä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Keskiömoottori..

Viesti Kirjoittaja Wacky »

sv kirjoitti:
JNissi kirjoitti:

Mulla on Drymer Gliderissä 24V 250W keskiömoottorilla avustus ja näin muutaman ajelukerran perusteella voisin väittää että oikein passeli viritys. Näppärästi voi vaihteilla säätää lähtöjä ja painoakin tulee lisää tuonne etupäähän vähäsen. En tiiä miten toimis jos ois takapakka, mutta ainaki tolla Nexus 8-napavaihteella tuntuu toimivan oikein hyvin.

Miten tuo Nexus 8 takapakka on toiminut ja kestänyt kun olet ajanut sillä tämän kesän.
Voisikohan sitä kokeilla 48V 750W keskiömoottorilla. ja avuksi Gearsensor, joka katkoo moottorivirran vaihtaessa.

Ps. onko kellään muilla tietoa kestävyydestä

Kyseessä ei ole takapakka kun nexus 8 on napavaihde.
Yksivaihtoehto on myös sähkövaihteisuus jolloin vaihdevivusta luulis saavan suoraan tiedon vaihtamisesta, mutta se voi toki rajoittua shimanon omiin steps yksiköihin.

Vastaa Viestiin