Sivu 8/8

Re: Kengät ja lukot

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 12:12
Kirjoittaja mhelander
Mulla on nyt, kun normaalin päivätyön jälleen aloitin, käytössä NorthWave Celsius 2 Arctic GTX hi-viz kengät. Pakkasta on enimmillään ollut jotain -15 tai vähän kylmempää, ovat selkeästi lämpimimmät talvikengät tähän päivään mennessä, ja ilman kenkäsuojia.
Kuva

Polkimet mulla on olleet jo vuosia Time Atac -mallia jotka on tähän asti pelittäneet mallikkaasti myös talviajossa. Niiden klossit ei kopise näiden pohjissa kävellessä ja muutenkin kumi on pohjissa pehmeämpää ja vähiten liukkaat nämä on kävellä jäälläkin kuin aikaisemmat kengät.
Yllättäen kenkien pohjaan pakkautui perjantain kuivassa nollakelissä ajetulla lenkillä lunta niin ettei aina tahtonutkaan napsahtaa klossi polkimeen kiinni. Oli kyllä ensimmäinen kerta... syytän siitä toistaiseksi keliä ja aivan surkeaa enskapärrän paanaa jossa piti veivata yhdellä jalalla ja toisella ottaa poorissa tukea koko ajan.

Edelliset oli saman valmistajan varmaan kalleimmat Extreme Winter GTX -kengät jotka hankin 2015 tammikuussa:
Kuva

Kun nämä sain niin olin tyytyväinen todella helppoon pukemiseen ja istuvuus sekä jäykkyys oli kesän maantiekenkien tasoa. Myöhemmin selvisi etteivät olleet entisiä lämpimämmät, ja sitten nuo Boa-räikät alkoivat rapsahtelemaan irti kun liukkailla jäisillä keleillä kaatuili. Lopulta yhdestä räikästä putosi mekanismi pois.
Niin ja nämä on lähes toivottoman liukkaat kävellä lumisella jäällä ja pito ei ole häävi jos joutuu kovassakin lumessa työntämään pyörää ylämäkeen.

Uudet on rakenteeltaan lähes samanlaiset kuin mun ihan ensimmäiset oikeat Northwave Fahrenheit GTX talvikengät jotka on siis maantieklossille. Riittävän kätevät käyttää, ei ihan yhtä tukevat kuin Extreme GTX mutta toisaalta kun jalkapöydälle on vähemmän puristusta niin paremmin tarkenee.

Re: Kengät ja lukot

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 13:37
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:Miten Terpalla meni ruuvien pituus? Itse kun laitoin klossit keskelle (pyöräily)kenkää, niin pohjan jousto tuotti vähän vaivaa. Ekaksi piti laittaa 16mm pitkät ruuvit, että ne yltivät klosseista vastalevyihin. Kun kumpikin oli kireällä, niin ruuvin päät törröttivät kengän sisällä. Vuorotellen ne piti vaihtaa lyhempiin, koska jos molemmat irrotti, niin lyhempi ei yltänyt enää kierteille. Toinen jäi muistaakseni 10 ja toinen 12mm pitkiksi.


Mä ostin summamutikassa kolmenkokoisia kuusiokolopultteja, tais olla 16, 20 ja 25 mm. Vielä pitemmillä normipultilla härnäsin taustalevyt paikalleen mutta 25mm pultti tuntui liian lyhyeltä ja ei oikeen lähtenyt kierre vetämään. Kaupasta hain 30 millisiä vielä ja sillä sain klossin paikalleen. Kohtuullisen paksut pohjat...

Jokusen millin tuli pultin päät näkyviin ja koitin vielä vaihtaa lyhyempiin. 3 pulttia onistui mutta yhteen reikään piti laittaa pitkä. Sen verran paksut pohjalliset, että ei se jalkapohjaan tunnu. Yksi kierre vähän vissiin sai siipeensä ja/tai kun pulttia vaihtaa niin joustavassa pohjassa klossi ja taustalevy menee vinoon. Jospa tänään laitan koko pohjan levyisen rautalätkän klossin alle ja kengät lopulliseen vireeseen, n. 40 km noilla on ajeltu.

Re: Kengät ja lukot

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 14:48
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:Yksi kierre vähän vissiin sai siipeensä ja/tai kun pulttia vaihtaa niin joustavassa pohjassa klossi ja taustalevy menee vinoon.

Itsekin sähläsin yhden kierteen molemmista vastakappaleista harjoitellessa. Onneksi biltsu myi/myy kohtuuhinnalla niitä lisää :D

Re: Kengät ja lukot

Lähetetty: 07 Joulu 2017, 11:03
Kirjoittaja terppa
Mä sain kierteet vielä elvytettyä, ei ihan priimaksi mutta kuitenkin toimivaksi. Nyt tosin on liimaa välissä niin seuraava irrotus on varmaan poraamalla.

117201795633.jpg


Laitoin rautalätkät taustaksi mutta kyllä noikin pohjaa vinoon vetää kun klossi on toisessa laidassa, ei onneksi paljoa. Leveät on kenkien kärjet niin siksi.

Kärkeen muutama nasta jäätikköpysähdyksiä varten.

Re: Kengät ja lukot

Lähetetty: 11 Joulu 2017, 22:41
Kirjoittaja terppa
1111201721747.jpg


Näilläkin on nyt pidempi taival ajeltu, n 4h pysähtymättä -1 asteessa ja ei kylmää jalkoja. Kovia pakkasia odotellessa. Raskaathan nuo on mutta hyvät monenasiankengät talveksi.

Tuossa kuvassa oleva rautalätkä on sopivan kokoinen, toiseen kenkään tuli sentin lyhyempi ja klossi on ihan raudan reunassa. Kun kengillä oli päivän polkenut niin klossi ja rauta oli painunut kengänpohjaan ja klossia ei saanut enään polkimeen kiinni. Piti vähän vuolla kengänpohjaa lisää.

Nilkan ojentaminen näissä on hankalampaa mutta varsi varmaan herkistyy vielä. Lyhytjalkaisella kaupunkiajossa kantapää nappaa renkaaseen herkemmin kun polkimia piti siirtää lähemmäs.

Päkiät ja akilesjänteet ei näissä kipeytyneet mikä mulla monesti on ollut vaivana eli sen perusteella pitää kesäkengissäkin koittaa tätä vaihtoehtoista klossinpaikkaa.

Muoks. Irtovuorit on sangen näppärät kapistukset kun kengät haluaa kuivata...