Lasten kuljetuskärry nojakkiin?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Lasten kuljetuskärry nojakkiin?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko porukalla kokemusta moisesta yhdistelmästä? Onko käyttökelpoinen yhdistelmä ensinnäkään. Kiihtyvyys ja mäen nousukyky heikkenee entisestään. Ajateltiin ostaa biltemasta tällainen:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=178

Raskaampihan tuo kuin kalliimmat ja renkaat on kuvista päätellen nappulakumit. Kiinnitys piste on helppo rakentaa vaikka kaikkiin nojakeihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ei kokemusta itse laitteesta mutta muisti kuva että vastaavia saisi halvemmallakin, biltema ei ole aina halvin....

mutta roiskeläpän kehitys työtä suunnittelen tekemään ennekuin muksua ottaa kyytiin, ikävä kun muksu on yltäpäältä pölyssäkurassa kun pääsee perille...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

ei kokemusta itse laitteesta mutta muisti kuva että vastaavia saisi halvemmallakin, biltema ei ole aina halvin....

mutta roiskeläpän kehitys työtä suunnittelen tekemään ennekuin muksua ottaa kyytiin, ikävä kun muksu on yltäpäältä pölyssäkurassa kun pääsee perille...

Hyvin toimii tuollainen.
Meillä on ollut useita vuosia, tosin lidlistä ostettu lähes sileärenkainen, mutta mutten ihan samanlainen. Kakaroita on kuskailtu paljonkin. Tykkäävät istua kyydissä (kukapa ei tykkäisi). Siihen mahtuu muuten kaksikin jälkeläistä rinnakkain, jos vaan jerkkua riittää pohkeessa kuljettaa. Ylämäet ovat tietysti rankka paikka, kun on painoa lisää, mutta ei kuitenkaan määräänsä enempää. Kyllä sillä pärjäilee, kun on tarpeeksi pieniä vaihteita. Niitä hiekka- ja jääpintaisia karmeita ylämäkiä, joita joku kohta kuitenkin täällä kyselee, ei tällaisella yhdistelmällä haluakaan yrittää ajaa ylös. Normaalit ylämäet menevät ihan siinä kuin muukin kuormattu pyörä.
Kakara ei kuraannu, kun laittaa etupressun alas.

Jori

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Onhan tuota tullu Burleyn lastenkärryä nojiksella (kin) kiskottua :D

Toimii ihan siinä missä pystyvehkeelläkin, onhan se kieltämättä pienoinen "harjoitusvastus" siellä perässä mutta eihän sen parempaa systeemiä lasten kuletukseen ole kuin kärry.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaikilla kärryn vetäjillä tietenkin trike tai SWB?
Itse ajattelin tuon LWB:n perään, mutta vähän arveluttaa kun siinä ei muutenkaan ole häävit nuo hitaan ajon(<10km/h) ominaisuudet.
Onhan mulla tuo 24/24 swb, mutta siinä taas menee sitten romukoppaan ajatus pärjätä yhdellä nojakilla :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:

Kaikilla kärryn vetäjillä tietenkin trike tai SWB?
Itse ajattelin tuon LWB:n perään, mutta vähän arveluttaa kun siinä ei muutenkaan ole häävit nuo hitaan ajon(<10km/h) ominaisuudet.
Onhan mulla tuo 24/24 swb, mutta siinä taas menee sitten romukoppaan ajatus pärjätä yhdellä nojakilla :)

Jukka

Juu, swb se tuo Trekkikin on, mutta ei kait se kärry ajo-ominaisuuksia huononna missään mallissa. Ompahan vaan lisä painona siellä perässä. Ainut mitä olen itse huomannut on se, että kun pyörä ja kärry menevät eri aikaan "kuoppaan", tapahtuu pientä nyökkimistä. Mutta tuokin vaatii sopivasti kumpuilevan alusta, siis aika harvinaista.

En kyllä ole lwb mallilla ajanut, mutta tuntuu oudolta ajatus, että hitaan ajon ominaisuuteen siinäkään kärry vaikuttaisi.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

En kyllä ole lwb mallilla ajanut, mutta tuntuu oudolta ajatus, että hitaan ajon ominaisuuteen siinäkään kärry vaikuttaisi.

Ilmaisimpa itseni huonosti.
Joo, ei tietenkään hitaan ajon ominaisuudet huonone, mutta sitä hitaasti ajoa tulee enemmän. Lähtö kiihdytykset kestää pidempään ja ylämäissä vauhti hiipuu herkemmin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

En kyllä ole lwb mallilla ajanut, mutta tuntuu oudolta ajatus, että hitaan ajon ominaisuuteen siinäkään kärry vaikuttaisi.

Ilmaisimpa itseni huonosti.
Joo, ei tietenkään hitaan ajon ominaisuudet huonone, mutta sitä hitaasti ajoa tulee enemmän. Lähtö kiihdytykset kestää pidempään ja ylämäissä vauhti hiipuu herkemmin.

Jukka

Tai sitte minä luin vain huonosti :)

Mutta noinhan siinä käy, kuten sanoit, hitaampi kiihtyyn ja raskaampi mäessä. Eipä sitä juuri muuten huomaa ajossa. Tietysti on sitten asioita mitkä kannattaa huomioida, eli kärryn ja pyörän renkaat kulkee eri kohdassa, joten kuoppien väistelyssä tuo kannattaa muistaa. Samoin kärryn leveys voi aiheuttaa hankaluuksia ahtaissa paikoissa, koskee ehkäpä enempi pystypyöräilijää. Niin ja kyllähän se kärry hiukan oikoo jyrkissä käänteissä.

Mutta aivan loistava (paras) valinta lastenkuljetukseen, sanokoot TM mitä haluaa :evil:

Nojaillaan!

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Bilteman kärry on aika massiivinen esitys, tuo Burley painaa siitä ehkä puolet. Ja sekin on massiivinen, mutta sitä nyt ei tuossa sovelluksessa varmaan voi välttää. Tee-se-itse-miehemme tietty rakentavat peräkärryn itse, paljon yksinkertaisempi laite se on kuin polkupyörä.

Tasaisella kärryn vetämisessä nojakilla kontra pystypyörä on se etu, että kärry ei oikeastaan hidasta matkantekoa lainkaan. Kärry on tasan siinä kohdassa missä normaalisti olisi karsea pyörre. Nyt karsea pyörre siirtyy kärryn taakse ja kärry kulkee ilmaiseksi. Ylämäissä ei sitten kannata hikeentyä nopeudesta, se on alhainen.

Enemmän kuin lasta vetäessä tuo on joskus hidastanut matkantekoa kun olen tuonut koristekiviä Starkista. Sellainen 60 kiloa kuormaa taakse niin alkaa mäet jo painaa.

Kannattaa sitten kaahaillessa muistaa, että kaksipyöräinen kärry voi kipata mutkassa jos ajaa liian kovaa. En ole kyllä tässä kertaakaan onnistunut, mutta ei erityisesti harmita, että on jäänyt kokematta.

PS. Ja ne renkaat voi tietty aina vaihtaa. Peräkärryssä nyt erityisesti ei ole pienintäkään järkeä pitää kuvioituja renkaita.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tee-se-itse-miehemme tietty rakentavat peräkärryn itse, paljon yksinkertaisempi laite se on kuin polkupyörä.

Tämäkin on käynyt mielessä, mutta:
-Uusi kärry maksaa 129e, uusi nojakki 1500e. Nojakin tekemisessä pääsee paremmalle tuntipalkalle, kun tuon kopan ja sadesuojan ansiosta kärryn valmistamiseen menee varmasti enemmän aikaa.
-Ei oo joutilaita 20" renkaita, ei turvavöitä, eikä koppaan tulevia kankaita.
-Ostetun kärryn saa varmasti myytyä kun käy tarpeettomaksi. Oma tekeleet ei kelpaa kellekkään.
Python trikessähän mulla on turvaistuimen kiinnikkeet, mutta poika on kasvanut viime kesästä sen verran, että ylettää pinnasuojan yli renkaisiin. Eli siihen pitäs taas rakentaa uus koppa, muutama sadan(??) kilometrin ajelua varten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tee-se-itse-miehemme tietty rakentavat peräkärryn itse, paljon yksinkertaisempi laite se on kuin polkupyörä.

Tämäkin on käynyt mielessä, mutta:
-Uusi kärry maksaa 129e, uusi nojakki 1500e. Nojakin tekemisessä pääsee paremmalle tuntipalkalle, kun tuon kopan ja sadesuojan ansiosta kärryn valmistamiseen menee varmasti enemmän aikaa.
-Ei oo joutilaita 20" renkaita, ei turvavöitä, eikä koppaan tulevia kankaita.
-Ostetun kärryn saa varmasti myytyä kun käy tarpeettomaksi. Oma tekeleet ei kelpaa kellekkään.
Python trikessähän mulla on turvaistuimen kiinnikkeet, mutta poika on kasvanut viime kesästä sen verran, että ylettää pinnasuojan yli renkaisiin. Eli siihen pitäs taas rakentaa uus koppa, muutama sadan(??) kilometrin ajelua varten.

Jukka

Osta kärry, irrota kuomusysteemi ja muuta hipsun perä kuomuyhteensopivaksi ja asenna kuomu lastenistuimineen siihen. Säästyy kokonaispainoa, vetävälle pyörälle siirtyy enemmän pitoa ja lapset on paremmin valvonnan alla.
Sittein voit myydä kärryn pohjan eteenpäin, jos et itse tarvitse tavaran kuljetukseen.

Jori

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Osta kärry, irrota kuomusysteemi ja muuta hipsun perä kuomuyhteensopivaksi ja asenna kuomu lastenistuimineen siihen. Säästyy kokonaispainoa, vetävälle pyörälle siirtyy enemmän pitoa ja lapset on paremmin valvonnan alla.
Sittein voit myydä kärryn pohjan eteenpäin, jos et itse tarvitse tavaran kuljetukseen.

Ei kannata myydä, fillarin lastenistuin käy pieneksi ennemmin kuin kärry.

Sitten lapsen kasvaessa kärry saakin olla tämmöinen: http://hasebikes.com/ens/trets/index.php
Kuva
Tuon tekeminen varmaan jo kannattaa itse, hintaa on noin tuhat euroa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

koivuja
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Syys 2007, 11:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja koivuja »

Huusimme talvella Huuto.net :stä Lokarin muovisen pyöräperäkärryn, joka on katettu kirkkaalla plexillä (minulla on trike jolla kärryä vedän). Ei haittaa kuran lentäminen lapsia. Kokemusta on myös tuollaisesta Jukan mainitsemasta Biltema tyylisestä kärrystä (kankainen), joka on tällä hetkellä poikamme käytössä. Hän tykkää vetää polkuautollaan (Berg:n polkuauto) sillä sisaruksiaan ;) Kankaista kärryä jouduin aikanaan laajentamaan ylöspäin, koska lapset kasvoivat nopeasti ja eivät muuten sopineet istumaan kypärä päässä kärryn sisällä. Tuolla Bilteman kärryllä sama ongelma tullee myös vastaan nopeasti, koska kärry on luonnossa aika pienikokoinen. Ota Jukka yhteyttä jos kiinnostaa kunnostuskelpoinen, halpa ja isompi kuin Bilteman kärry.

Jarmo

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Osta kärry, irrota kuomusysteemi ja muuta hipsun perä kuomuyhteensopivaksi ja asenna kuomu lastenistuimineen siihen. Säästyy kokonaispainoa, vetävälle pyörälle siirtyy enemmän pitoa ja lapset on paremmin valvonnan alla.
Sittein voit myydä kärryn pohjan eteenpäin, jos et itse tarvitse tavaran kuljetukseen.

Tämä taas ei toimi sen vuoksi, että taloudessa on toinenkin pyörä jolla tarkoitus poikaa kuljettaa. Nyt on turvaistuin käytössä, mutta tuntuu vähän huteralta meno kun poika joskus heiluu kyydissä. Lisäksi pitää mukaan mahtua vähän tavaraakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No nyt on bilteman kärry ostettu ja matalahan se on :( Tai ei nyt niinkään liian matala, mutta väärin muotoiltu. Päällys kangas lähtee laskemaan heti selkänojasta eteenpäin, joten ottaa kypärään kiinni. Ainakin nyt kun kypärä oli viime kesän säädöissä ja alla talvipipo. No, jos näyttää että ajan kanssa sovitettunakin tuntuu liian matalalta, niin pitää valita seuraavista ratkaisuista:
-Poika ilman kypärää, ei järkevää.
-Käytetään vaunua ilman päällys kangasta, pyörään kunnon roiskeläppä ja pojalle aurinkolasit päähän.
-Tekee kärryyn kankaan tilalle pelkän "tuulilasin".

Muuten ei juuri moitittavaa löytynyt. Turvavarusteita melko läjät mukana, 5 heijastinta, kaksi lamppua ja turvaviiri. Pyörän laakerit vedetty liian kireälle Biltema tyyliin :) Akseleita ei juuri sormilla jaksanut pyöritellä. Maasto kumit, paineen kesto 2.8kg. Vanteet suorat. Päällyskangas tarrakiinnitteinen ja vähän liian tiukka, saa kiskoa ihan kunnolla että ylettää jokainen tarra kiinni.

Vetokokemuksia ei vielä nojakilla tullut, kun ei ollut 14mm pyörötankoa josta olisi pikakiinnikkeen nojakkiin tehnyt. Emännän pystypyörällä sen sijaan muutamia kilometrejä poikaa vedettiin. Tasaisella ei juuri huomaa, kunhan tottuu. Pienikin nousu ja pitää pykältää reilusti pienempää. Alamäki nopeuskin hieman pienenee, pyörä joka oli alamäessä poika turvaistuimella toista pyörää nopeampi, oli nyt kärry perässä hitaampi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin