Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia eroja on kaksipyöräisen nojapyörän ja kolmepyöräisen välillä. Kattamisen aerodynaaminen vaikutus on sitten seuraava taso.
Olen itse alunperin kuullut lähinnä "kinneristä", koska isoveljen ikäpolvi rakenteli sellaisia tavallisten isojen pyörien osista 1950-luvulla ainakin täällä Helsingissä ja oletan samaa tehdyn monin paikoin. Suurin osa kinnereistä oli avoimia, mutta oli myös hienoja katettuja. Monirunkoveneiden pioneerina sittemmin tunnettu insinööri, jonka nimi ei tätä kirjoittaessa muistu mieleen rakensi katetun amfibiokinnerin, jolla hän kaverinsa kanssa polki erinäisten kommellusten jälkeen ainakin mannermaalta Ahvenanmaalle ellei Ruotsiinkin. Pääsin nuorena poikana kerran katsomaan hänen rakentamaansa trimaraania. Moottoripyöräharrastuksessa sana "trike" tuli itselle tutuksi. Molemmat käyttökelpoiset sanat tarkoittanevat samaa.
[Mainittakoon, että poliisi Helsingissä kielsi kaupunkinuorten kinnerirakentelutoiminnan 1950-luvulla. Saman s. kinnerilain pohjalta analogisesti lakia tulkiten Helsingin poliisi kielsi myös rullalautailun julkisilla paikoilla 1979. Allekirjoittanut kirjoitti kahden kaverin kanssa ensimmäisen kirja rullalautailusta 1979, jonka Weilin & Göös julkaisi. Voitte arvata, että pikkuveljenä minua keljutti kärsiä samasta nuoriin kohdistuvasta viranomaisten kieltomentaliteetista kuin iso veli oli kärsinyt parikymmentä vuotta aiemmin.Ko.analoginen tulkinta ja lain soveltamisalan laajentaminen olivat sellaisenaan lainvastaisia. Kinnerit, kuten rullalaudatkin ovat sittemmin olleet sallittuja nyt jo muutaman vuosikymmenen.]
Pahoitteluni sivutielle ajautumisesta. Kysymykseni koskee siis kahden kiehtovan fillarityypin eroja.
Ystävällisin terveisin.
Eikka