Positiivinen vai negatiivinen jättö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tässä ikä rupeaa tekemään yhä enemmän tepposiaan, eikä muista enää asioiden oikeata laitaa. :oops:

Olen tässä pähkäillyt asiaa, joka pitäisi olla itsestään selvä, mutta: Kumpi on positiivinen ja kumpi negatiivinen jättö, ja mikä on wheel flop?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä kuva joka toivottavasti selventää asiaa. Tuossa on "normaali" positiivinen jättö. Jos taas ohjausakseli kohtaa maanpinnan pyöränrenkaan keskipisteen takapuolella on kyseessä negatiivinen jättö.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Okei. Jarcco jo kerkis.

Enivei. Kun piirsin kuvan niin selitän.

jättö.jpg

Tässä piirroksessa vasemmalla = normipyörä - jossa on positiivinen jättö = emäputkesta piirretty samassa kulmassa oleva linja saa maakosketuksen pyörän/renkaan/kiekon navasta piirretyn maakosketuspisteen etupuolella.

Oikeassa reunassa on negatiivinen jättö tyypillisessä tilanteessa = python nojapyörän nivelen sijainnista aiheutuu se että vastaava linja jää pyörän/renkaan/kiekon navasta piirretyn maakosketuspisteen takapuolelle.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos kummallekin, mutta mikä on wheel flop? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

Kiitos kummallekin, mutta mikä on wheel flop? :roll:

Se on vähän vaikea selittää, Jorin heiniä :lol:
Ei vaan, tässä mun näkemys: Ohjaavan pyörä heilahtaminen itsekseen sivullepäin tietyn kääntökulman saavutettuaan. Eli kohta jonka jälkeen ei enää keskitä. Ilmenee sekä paikallaan että liikkeessä. Wheel floppiin vaikuttavia tekijöitä ovat ainakin jättö, painon jakautuminen ohjausakselin suhteen ja ohjauskulma. Esim. loiva ohjauskulma ja suuri positiivinen jättö aiheuttaa suuren wheel flopin, ja sitä pyritään välttämään. Ei silti ole mahdoton, esim. Flevossa tähän on päädytty.
Ja ajonopeus myös vaikuttaa, pyörivän massan hitausmomentti kun suurentaa keskittävää momenttia.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja vph »

Internetistä päähäni on jäänyt käsitys, että wheel flopilla tarkoitetaan pyörän etupään "tippumista" etupyörän kääntökulman mukana.

Ainakin englanniksi löytyi myös tätä muistikuvaa tukeva kuvaus: http://rolobikes.com/about/research

Tuon mukaan wheel flopin voi laskea kaavalla wheel flop

Wf = sin(ohjauskulma) x cos(ohjauskulma) x jättö

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Positiivinen vai negatiivinen jättö

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa nuo olivat wheel flopin selitykset edellä ihan oikein. Jarcco selitti käytännön seuraukset ja vph wheel flopin määritelmän. Kun yritin löytää kuvaa havainnollistamaan tätä tekstiäni, huomasin, että kaikki googlella löytämäni kuvat olivat väärin. Jouduin siis vähiten väärään korjaamaan oikean mitan kuvaan. EIpä ihme, jos on epäselvää, kun internetissä on virhe. :shock: No, tässä kuitenkin oikea määritelmä ja kuva havainnollistamaan, mikä mitta on wheel flop.

Kyse on siis teoreettisesta korkeudesta, jonka ohjausakselin ja etukiekon alempi leikkauspiste on maan pinnan yläpuolella, kun kiekko on suorassa. Riippuu siis jätön määrästä ja ohjauskulmasta (pystysuunnasta mitattuna). Mitä suurempi jättö ja mitä vinompi (pienempi ohjauskulma tavallisesti käytettynä kulmana vaakatasosta mittuna) ohjausakseli, sitä suurempi wheel flop.

Sivulta katsoen wheel flop on tämä mitta:

Wheel Flop.png

Tuo siis määritelmästä ja teoriasta. Todelliseen wheel flopiin, eli Jarkon kuvaamaan etupyörän kääntymiseen sivulle, vaikuttaa jätön ja ohjauskuman lisäksi myös renkaan leveys. Mitä leveämpi renkaan kulutuspinta ja mitä loivempi kaari sillä on kulutuspinnan poikkileikkauksessaan, sitä vähemmän etupyrä lompsahtaa sivulle, vaikka wheel flop mitta olisikin suuri. Tästä syystä oikea trail-mitta onkin 1-2 kertaa renkaan leveys, eikä tarkka millimäärä tai kiekon halkaisijan osa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin