Carbontrikes Works Special

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja teee »

Bonjour,

Tiukkaa settiä.
Q Factor näyttäisi olevan präntättynä kammen päähän. Kampipituutta en huomannut missään mainitun.
Paljonk on? Näyttäis kuvissa hieman "perinteistä" (kampiuskovaisvaraus :-)) lyhyemmiltä.

Terho

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja vph »

Täsmennetään nyt vielä, että tuo kuva Campagnolon kammista q-factoreineen ei oikeesti liittynyt millään lailla tähän Trikeen - oli vaan vertailukohta toisesta maantiekilpuristani (siitä Martini Racingin väreissä olevasta Dedacciaista).

Trikeen tehtiin nuo customoidut hiilikuituiset triplakammet, niiden pituus on 130 mm.

Nokialle pyrin kuitenkin tulemaan vain yhdellä eturattaalla ja takana ehkä samoin pakassa vain yksi välitys - en kyllä tiä uskallanko. (Ratas ei tässä ollut Oululaisessa merkityksessä, vaan tarkoitan etummaista ketjupyörää, hammaspyörää, hammasratasta, etulehteä, siis isoa rieskaa)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:

...Nokialle pyrin kuitenkin tulemaan vain yhdellä eturattaalla ja takana ehkä samoin pakassa vain yksi välitys - en kyllä tiä uskallanko...

Kyllä se takapakka kannattaa jättää paikoilleen, varsinkaan kun et ole Nokian radalla harjoitellut (kiinnostaisiko käydä testaamassa esim. joku ilta ennen elokuun alkua? Voin yrittää järjestää). Vaikka ylämäki ei kummoiselta näytä, niin kyllä tunnin ajon saat sujumaan tehokkaammin, kun on edes pari kolme vaihdetta käytettävissä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja vph »

Hyvä kuulla kokeneen mielipide noista välityksistä. Taakse taitaa siis jäädä joku tiivis vakiopakka.

Kiitos tarjouksesta, mielelläni tulisin testaamaan radan. Ongelmana on kuitenkin että trike tulee lautassa Suomeen vasta tiistai aamulla 2. elokuuta. Joka tapauksessa voisin aiemmin kesällä tulla radalla muutaman testikierroksen ajamaan vaikka cyclokrossarillani, kyllä siitäkin voi joku ilo olla. Ainakin saisin vähän käsitystä radan pinnasta ja nopeusvaihteluista radan eri osissa. Jos se siis onnistuisi... palataan mailitse asiaan.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vph kirjoitti:

Nokialle pyrin kuitenkin tulemaan vain yhdellä eturattaalla ja takana ehkä samoin pakassa vain yksi välitys - en kyllä tiä uskallanko.

Kannattaa jättää se takapakka fillariin. Nokialla tarvitsee näet kolmea vaihdetta: tunnin ajossa olen tarvinnut kasia ja seiskaa, kun taas kuuden tai 12 tunnin ajossa tarvitsee seiskaa ja kuutosta.

Ja sitten tietenkin, jos osallistuu 200 metriin, niin ysikin voisi olla paikallaan, jos siis jaksaa sillä runtata. Minä olen tainnut vetää senkin kasilla...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ennätysyritystä tuskin haittaa rataan tutustuminen. Nokiallakin tuulee ainakin ukkosmyrskyjen aikaan, eli joka kerta, kun olen siellä ollut.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja vph »

ajarmala kirjoitti:
vph kirjoitti:

Nokialle pyrin kuitenkin tulemaan vain yhdellä eturattaalla ja takana ehkä samoin pakassa vain yksi välitys - en kyllä tiä uskallanko.

Kannattaa jättää se takapakka fillariin. Nokialla tarvitsee näet kolmea vaihdetta: tunnin ajossa olen tarvinnut kasia ja seiskaa, kun taas kuuden tai 12 tunnin ajossa tarvitsee seiskaa ja kuutosta.

Ja sitten tietenkin, jos osallistuu 200 metriin, niin ysikin voisi olla paikallaan, jos siis jaksaa sillä runtata. Minä olen tainnut vetää senkin kasilla...

Nämä on minulle arvokkaita vinkkejä ja kokemuksia, kiitos inputista! Vaikka velomobiili vs. trike ei olekaan välitystarpeiltaan samalla planeetalla, niin silti jos saisi käsityksen millaisia kokonaisvälityksiä nuo vaihdenumerot vastaavat, olisi se vielä konkreettisempaa infoa. Onnistuisiko, vai meneekö jo liian intiimin tiedon alueelle?

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Itse ajanut nokialla tunnin highracerilla, kinnerillä ja viime vuonna sitten alla oli mbb. Vain lähdössä tarvinut vaihteita. Muuten olen ajanut samalla vaihteella koko tunnin. Viime vuonna varsinkin pitkillä kammilla pystyi hyvin runttaamaan nyppylän ylös. Tulokset ei ole tosin ollut mitenkään erikoisia. 12h ajoissa ollut sitten varmaan kaikki vaihteen käytössä :D ...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja TMS »

Niin mäkin olen tunnin ajon ajanut käytännössä yhdellä vaihteella. Pidemmillä matkoilla on radan ylämäessä tullut muutamaa vaihdetta käytettyä. Tunnin ajossa 56-11 oli Stradan välitys 50 mm renkaalla ja 559 koon kiekolla, joka taitaa aika hyvin vastata 23 mm 622 kiekkoa. Mutta makuasiahan tämä välitysasia hyvin pitkälti on.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja vph »

56-11..... :shock: Armotonta menoa. Ei pysty edes unta näkemään moisesta... sellaista 15 piikin takaratasta itse unelmoin käyttäväni. Sekin unelma epäilemättä katoaa jahka pääsee ensimmäisiä testejä tekemään tuolla Cannesin ringillä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:

56-11..... :shock: Armotonta menoa. Ei pysty edes unta näkemään moisesta... sellaista 15 piikin takaratasta itse unelmoin käyttäväni. Sekin unelma epäilemättä katoaa jahka pääsee ensimmäisiä testejä tekemään tuolla Cannesin ringillä.

Millä nopeudella Tero pyörität noita välityksiä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
vph kirjoitti:

56-11..... :shock: Armotonta menoa. Ei pysty edes unta näkemään moisesta... sellaista 15 piikin takaratasta itse unelmoin käyttäväni. Sekin unelma epäilemättä katoaa jahka pääsee ensimmäisiä testejä tekemään tuolla Cannesin ringillä.

Millä nopeudella Tero pyörität noita välityksiä?

Tero ajoi tunnin kisassa 55,034 km, eli 917,2 m/minuutissa. Noista välityksistä tulee 56/11666pii=10,66 m / kierros, eli 917,2 m/10,66 m= 86,03 kierrosta minuutissa –keskimäärin. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vph kirjoitti:

Nämä on minulle arvokkaita vinkkejä ja kokemuksia, kiitos inputista! Vaikka velomobiili vs. trike ei olekaan välitystarpeiltaan samalla planeetalla, niin silti jos saisi käsityksen millaisia kokonaisvälityksiä nuo vaihdenumerot vastaavat, olisi se vielä konkreettisempaa infoa. Onnistuisiko, vai meneekö jo liian intiimin tiedon alueelle?

Taulukko vaihteista:

vaihteet.jpg

Kisassa siis käytin suoraa isoa kasia, seiskaa ja kuutosta: keskimmäinen sarake, 61-13, 61-15 ja 61-17. Nokian radalla kun on se neljän metrin mäki joka kierroksella...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vph kirjoitti:

Nokialle pyrin kuitenkin tulemaan vain yhdellä eturattaalla ja takana ehkä samoin pakassa vain yksi välitys - en kyllä tiä uskallanko. (Ratas ei tässä ollut Oululaisessa merkityksessä, vaan tarkoitan etummaista ketjupyörää, hammaspyörää, hammasratasta, etulehteä, siis isoa rieskaa)

Tuohan se temppu olisi, jos ajaisit ilman toista eturengasta :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Carbontrikes Works Special

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
vph kirjoitti:

Nämä on minulle arvokkaita vinkkejä ja kokemuksia, kiitos inputista! Vaikka velomobiili vs. trike ei olekaan välitystarpeiltaan samalla planeetalla, niin silti jos saisi käsityksen millaisia kokonaisvälityksiä nuo vaihdenumerot vastaavat, olisi se vielä konkreettisempaa infoa. Onnistuisiko, vai meneekö jo liian intiimin tiedon alueelle?

Taulukko vaihteista:
Kuva

Kisassa siis käytin suoraa isoa kasia, seiskaa ja kuutosta: keskimmäinen sarake, 61-13, 61-15 ja 61-17. Nokian radalla kun on se neljän metrin mäki joka kierroksella...

Käytit siis välitysmatkoja 6,9 m(6) 7,8 m (7) ja 9,0 (8).

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin