Ohjaus.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja sv »

Rakentajat, Muuttuuko ohjaus raskaammaksi jos moottorin tehoa/vääntöä lisätään ?.
FlooW pyörän kasaaja Usva Bikes näin väittää.

Tässä poljin voima tulee vaihteistolle jonka jälkeen moottorin teho taka-akselille.
Takapyörät myös kääntyy

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

sv kirjoitti:

Rakentajat, Muuttuuko ohjaus raskaammaksi jos moottorin tehoa/vääntöä lisätään ?.
FlooW pyörän kasaaja Usva Bikes näin väittää.

Tässä poljin voima tulee vaihteistolle jonka jälkeen moottorin teho taka-akselille.
Takapyörät myös kääntyy

En keksi miten ohjaus ja moottorin teho voisivat olla toisistaan riippuvia.
Floow on melkoinen kummajainen jopa nojapyörien joukossa, siitä on hyvin vähän tietoa netissä. Laita ihmeessä siitä lisää kuvia tänne, voit saada fiksumpia vastauksiakin :wink: Etenkin ohjaus kiinnostaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei kyl mitään tietoa kyseisen vehkeen rakenteista, mutta mikäli vehkeessä on sekä kääntyvät että vetävät takapyörät, niin eikös, olkapoikkeama vaikuta ohjaukseen tilanteissa joissa momentti ei välity takarenkaille tasan.

Eli jos taka- akselista puuttuu tasauspyörästö ja veto on toteutettu vapaarattailla (tai vielä huonommin toispuoleisesti), niin silloinhan ainakin kaartaessa veto kulkee sisäkaarteen renkaan kautta ja näin ollen kampeaa - mahdollisen- olkapoikkeaman vipuvarren verran ohjausta. Kampeamisen suunta puolestaan riippuu olkapoikkeaman suunnasta.

Kyl varmaan etuvetoinen autokin olis aika vikuri ajaa jos tekis kemppilukon tasauspyörään ja ottais toisen vetarin pois! Mut polkupyörän momenteilla vetely lienee melko vähäistä. Joku innokkaampi saattais pikaiseen laskea mahdollisen haitan, mutta se taas vaatis hiukan tietoa vehkeen ominaisuuksista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Kyl varmaan etuvetoinen autokin olis aika vikuri ajaa jos tekis kemppilukon tasauspyörään ja ottais toisen vetarin pois!

Riittää että etuvetoautossa on pelkkä kemppilukko ja molemmat vetarit normaalisti paikoillaan, niin ompa melko vikuripässi pideltävä. Nimimerkillä jokamiesluokkaa fiestalla ajanut :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja PW »

Edistäs ongelmanratkasua jos tosiaan olis pyörästä enempi kuvia ja tietoo - käyttökokemuksiakin. Vastaajillakin olis hauskemmpaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Kyl varmaan etuvetoinen autokin olis aika vikuri ajaa jos tekis kemppilukon tasauspyörään ja ottais toisen vetarin pois!

Riittää että etuvetoautossa on pelkkä kemppilukko ja molemmat vetarit normaalisti paikoillaan, niin ompa melko vikuripässi pideltävä. Nimimerkillä jokamiesluokkaa fiestalla ajanut :D

Hahhaa. OT. Mutta kattokaas jätkät tää - kemppilukkoasiaa. https://www.dropbox.com/s/0ej7uga0xumbx ... i.mov?dl=0

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Kyl varmaan etuvetoinen autokin olis aika vikuri ajaa jos tekis kemppilukon tasauspyörään ja ottais toisen vetarin pois!

Riittää että etuvetoautossa on pelkkä kemppilukko ja molemmat vetarit normaalisti paikoillaan, niin ompa melko vikuripässi pideltävä. Nimimerkillä jokamiesluokkaa fiestalla ajanut :D

Maastoautoissa ei suositella automaattilukkoperää asennettavaksi etuakselille juurikin tuosta syystä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Hahhaa. OT. Mutta kattokaas jätkät tää - kemppilukkoasiaa. https://www.dropbox.com/s/0ej7uga0xumbx ... i.mov?dl=0

Huippuhyvä :lol:
Empä tiennytkään asuvani amispääkaupungissa!

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja vph »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Hahhaa. OT. Mutta kattokaas jätkät tää - kemppilukkoasiaa. https://www.dropbox.com/s/0ej7uga0xumbx ... i.mov?dl=0

Huippuhyvä :lol:
Empä tiennytkään asuvani amispääkaupungissa!

Aivan loistava! Asiaohjelma.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Hahhaa. OT. Mutta kattokaas jätkät tää - kemppilukkoasiaa. https://www.dropbox.com/s/0ej7uga0xumbx ... i.mov?dl=0

Huippuhyvä :lol:
Empä tiennytkään asuvani amispääkaupungissa!

Aivan loistava! Asiaohjelma.

Tommosii meidän amikset tekee – ns. lyhyt dokkari.

Vastaa Viestiin