Levyjarrut, levyt ja palat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Premnas kirjoitti:

Eli onko tää ylläoleva suomennettuna siis että ei välttämättä käy, koska vetosuhde on eri?

Juuri niin :!:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja jori »

Tehdäänpäs tästä nyt nojapyöräfoorumin ketju ja selvitetään, mitä näissä viimeisissä kuudessa viestissä on oikein hauttu sanoa. Maailmassa on ihan tarpeeksi foorumeita, joissa kerrotaan viesteinä, että: "hyvin toimii", "ei toimi" tai:"ominisimpulssin dervaatta on väärä". Näyttää viisaalta, mutta kysyjä ei hyödy oikeastaan mitään muuta kuin hämmentyy ja kokee itsensä tyhmäksi, eikä kysy enää mitään.

Nojapyöräfoorumilla on ollut periaatteena, että annetaan vastaus, josta on konkreettista hyötyä ja siitä vieläpä oppii asiasta niin, että osaa neuvoa muitakin. Selvitetään nyt juurta jaksaen, mistä tässä on kysymys, kun vaihdellaan jarruja ja jarrukahvoja ristiin.

Fillarifoorumeilla ja nyt tässäkin ketjuissa käytetään käsitettä "vetosuhde". Mikä suhde se oikein on? Jos oikein käsitän, siinä on kyse jarrun tai kahvan maksimiliikematkaa vastaavasta vaijeriliikkeestä. Siis matkasta, ei niinkään mistään suhteesta, jota ei kuitenkaan pysty mistään mittaamaan. Esimerkiksi kahvan tuottaman maksimaalisen vaijerin liikematkan pystyy mittaamaan. Samoin esim. levyjarrun maksimiliikkeen aiheuttavan vaijerin liikematkan. Mitään suhdetta tässä ei pysty mittaamaan. Puhuisimmeko siis vaijerin liikematkasta, niin olisi mahdollisuus arvioimalla päätellä, riittääkö kyseinen liikematka jarrun toiminnalle.

Vastaavasti, jos jarrukahvan tuottama vaijerin liikematka on kovin suuri, ei pienen vaijeriliikkeen jarruun välity riittävän suurta voimaa, ellei kahvaa purista Kipparikalle. Liikematkojen pitää siis kahvassa ja jarrussa olla riittävän lähellä samoja. Maastopyörässä on tärkeää, että jarrupalat siirtyvät riittävän kauas jarrupinnasta, joten niissä käytetään kaiketi pidempiä vaijeriliikkeitä. En tiedä, kun tämä keskustelu on joka paikassa niin epämääräistä.

Voisiko nyt siis joku, jolla on tällaisia maasto-/maantiejarruja käydä mittaamassa vaijerin maksimiliikematkan molemmista jarrutyypeistä, jotta saamme tolkkua tähän keksusteluu ja kysyjä voi päätellä muutakin, kuin että "voi onnistua tai olla onnistumatta."

Pyydän siis, että pyrimme noudattamaan PW allekirjoituksessa käytettämäänsä slogunia:
"Nojapyöräfoorumi on hyvä, sieltä saa vastauksen, vaikkei kysyisikään mitään." Eli, vaikkei varsinaisesti kysyisikään mitään, oppii edes jotain joka viestistä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja NikoK »

NikoK kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tehdäänpäs tästä nyt nojapyöräfoorumin ketju ja selvitetään, mitä näissä viimeisissä kuudessa viestissä on oikein hauttu sanoa. Maailmassa on ihan tarpeeksi foorumeita, joissa kerrotaan viesteinä, että: "hyvin toimii", "ei toimi" tai:"ominisimpulssin dervaatta on väärä". Näyttää viisaalta, mutta kysyjä ei hyödy oikeastaan mitään muuta kuin hämmentyy ja kokee itsensä tyhmäksi, eikä kysy enää mitään.

Nojapyöräfoorumilla on ollut periaatteena, että annetaan vastaus, josta on konkreettista hyötyä ja siitä vieläpä oppii asiasta niin, että osaa neuvoa muitakin. Selvitetään nyt juurta jaksaen, mistä tässä on kysymys, kun vaihdellaan jarruja ja jarrukahvoja ristiin.

Fillarifoorumeilla ja nyt tässäkin ketjuissa käytetään käsitettä "vetosuhde". Mikä suhde se oikein on? Jos oikein käsitän, siinä on kyse jarrun tai kahvan maksimiliikematkaa vastaavasta vaijeriliikkeestä. Siis matkasta, ei niinkään mistään suhteesta, jota ei kuitenkaan pysty mistään mittaamaan. Esimerkiksi kahvan tuottaman maksimaalisen vaijerin liikematkan pystyy mittaamaan. Samoin esim. levyjarrun maksimiliikkeen aiheuttavan vaijerin liikematkan. Mitään suhdetta tässä ei pysty mittaamaan. Puhuisimmeko siis vaijerin liikematkasta, niin olisi mahdollisuus arvioimalla päätellä, riittääkö kyseinen liikematka jarrun toiminnalle.

Vastaavasti, jos jarrukahvan tuottama vaijerin liikematka on kovin suuri, ei pienen vaijeriliikkeen jarruun välity riittävän suurta voimaa, ellei kahvaa purista Kipparikalle. Liikematkojen pitää siis kahvassa ja jarrussa olla riittävän lähellä samoja. Maastopyörässä on tärkeää, että jarrupalat siirtyvät riittävän kauas jarrupinnasta, joten niissä käytetään kaiketi pidempiä vaijeriliikkeitä. En tiedä, kun tämä keskustelu on joka paikassa niin epämääräistä.

Voisiko nyt siis joku, jolla on tällaisia maasto-/maantiejarruja käydä mittaamassa vaijerin maksimiliikematkan molemmista jarrutyypeistä, jotta saamme tolkkua tähän keksusteluu ja kysyjä voi päätellä muutakin, kuin että "voi onnistua tai olla onnistumatta."

Pyydän siis, että pyrimme noudattamaan PW allekirjoituksessa käytettämäänsä slogunia:
"Nojapyöräfoorumi on hyvä, sieltä saa vastauksen, vaikkei kysyisikään mitään." Eli, vaikkei varsinaisesti kysyisikään mitään, oppii edes jotain joka viestistä. :)

joosehan kysymykseen ei vaan noilla tiedoilla voi vastata että toimii tai ei toimi...

Minulle ainakin on mekaanisissa levyjarruissa riittänyt tieto että cantilever (eli yleensä vanhempi maastokahva)/maantiejarrukahva toimii maantiemallin kanssa ja modernimmat (v-jarrun) maastokahvat maastomallin kanssa. Päätäni asiaan liittyvällä tieteellä en ole jaksanut vaivata, käytännössä olen kerran vahingossa päässyt kokeilemaan että ei toimi ristiin...

Sheldon Brown selventää jälleen, jos haluaa asian ymmärtää syvällisemmin http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

joosehan kysymykseen ei vaan noilla tiedoilla voi vastata että toimii tai ei toimi...

Minulle ainakin on mekaanisissa levyjarruissa riittänyt tieto että cantilever (eli yleensä vanhempi maastokahva)/maantiejarrukahva toimii maantiemallin kanssa ja modernimmat (v-jarrun) maastokahvat maastomallin kanssa. Päätäni asiaan liittyvällä tieteellä en ole jaksanut vaivata, käytännössä olen kerran vahingossa päässyt kokeilemaan että ei toimi ristiin...

Sheldon Brown selventää jälleen, jos haluaa asian ymmärtää syvällisemmin http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html

Tätä nimenomaan tarkoin, ettei pysty vastaamaan, jollei tiedä kahvan ja jarrun vaijerinlikematkoja. Periaatteessa aina jotenkin toimii, jos laittaa pitkäliikkeisen kahvan. Jos sen kanssa laittaa kovin pieniliikkeisen jarrun, täytyy voimaa käyttää paljon.

Tuo Sheldonin sivu oli lähinnä puuta ja heinää, eikä auta tässä ongelmass mitään. Eikö tosiaankaan ole valmiina jossain tietoja kahvojen ja jarrujen vaijerien maksimiliikematkoista. Vain tuolla tiedolla saadaan kunnollinen vastaus ristiinsopivuuskysymykseen.

Ehkäpä pitää antaa tällainen neuvo: Mittaa kyseisen jarrun alkuperäisen kahvan maksimaalinen vaijerin liike ja vertaa sitä ehdokkaasi maksimivaijerinliikepituuteen.

  1. Jos ovat samat, toimii varmasti,
  2. Jos uuden kahvan liike on isompi, toimii, mutta vaatii liikepituuksien suhteessa enemmän voimaa.
  3. Jos on pienempi, voi olla, että jarrua ei saa toimimaan, koska jarru ei ehkä liian vähäisellä vaijerinliikkeellä aukea tarpeeksi ja jää laahaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Modulaatiota on se osa jarrukahvan liikeradasta jolla jarru "puree", mutta ei vielä lukita jarrua kokonaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Modulaatiota on se osa jarrukahvan liikeradasta jolla jarru "puree", mutta ei vielä lukita jarrua kokonaan.

Eli alue, jolla jarrutusvoimaa voi säätää. Ok, kiitos! :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

NikoK kirjoitti:

Minulle ainakin on mekaanisissa levyjarruissa riittänyt tieto että cantilever (eli yleensä vanhempi maastokahva)/maantiejarrukahva toimii maantiemallin kanssa ja modernimmat (v-jarrun) maastokahvat maastomallin kanssa. Päätäni asiaan liittyvällä tieteellä en ole jaksanut vaivata, käytännössä olen kerran vahingossa päässyt kokeilemaan että ei toimi ristiin..

Hyvä tieto :) Pikavilkuilu fillarifoorumin puolelle näyttää kertovan samaa nyt, kun osaan hakea cantileverillä.

jori kirjoitti:

Näyttää viisaalta, mutta kysyjä ei hyödy oikeastaan mitään muuta kuin hämmentyy ja kokee itsensä tyhmäksi, eikä kysy enää mitään.

Luuletko että tässä tapauksessakin käy näin :lol:
Tää on hyvä foorumi. Vaikka kyselisi ihan perusasioita, saa niihin vastuksen pään aukomisen sijaan. Välillä vastaus tulee jo etukäteen seuraaviin kysymyksiinkin ;)

Vastaa Viestiin