Levyjarrut, levyt ja palat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vähän kyssäreitä levyjarruihin liittyen:

  1. Jos vaihtaa sintratut palat orgaanisiin, pitääkö putsata levyt jotenkin erityisesti? Alkoholilla pyyhkäisen enivei..
  2. Jos jarrulevyssä lukee että ei orgaanisille paloille, niin mitä se tarkoittaa käytännössä, orgaaniset ei pidä olenkaan / vinkuu / kuluu loppuun ekassa jarrutuksessa?
  3. Jos vaihtaa esim. edessä olleet palat taakse, pitääkö palat hioa? Palathan vissiin kuluttaa levyjä ja toistepäin niin että ne "pariutuu".

Pyörässä on nyt (sintratut) avidin BB7:n tehdaspalat, ja takapalat alkaa ola aika finaalissa, edessä on vielä paloja jonkun verran jäljellä. Takana on shimanon levy jossa lukee että vain sintratuille paloille tms.

Tuumin että ihan erilaisen kulumisen yms. takia voisi olla itseasiassa fiksua laittaa eteen orgaaniset (ilmeisesti hiljaisemmat, puree alusta lähtien paremmin, kuluu nopeammin mutta toisaalta levy on isompi mikä kai tasoittaa tätä) ja taakse jatkossakin metallipalat (kuluu mun käytössä nopeammin kun takajarrulla tulee laahattua Yaana kanssa ajellessa, kaksipyöräinen kun rullaa alamäkiin paremmin mun massalla kun kolmipyörä kevyen naisen alla).

Voisin nyt siis siirtää etupalat taakse ja ajaa ne loppuun ja laittaa orgaaniset palat etujarruun. Jatkossa sitten orgaanista eteen ja sintrattua taakse.

Mitään järkeä?

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

  1. Ei ole mitään tarvetta
  2. Lukeeko niissä joissain sellaistakin? Olen nähnyt että shimano ei suosittele mineraali oljyä sisältäville jarruille sintrattuja paloja ja heidän levyissä on siitä syystä näkynyt tekstejä että vain orgaanisille paloille. Olettaen että sellaisia tekstejä on se varmaan liittyy siihen että organiset palat eivät kuljeta lämpöä pois levyltä kuten metalliset palat tekee joten levy ei ehkä tykkää pitkistä jarrutuksista orgaanisilla paloilla. Orgaaniset palat vinkuu vähemmän.
  3. Ei tarvitse hioo, mutta ei se pahaa tee hieraista hiekkapaperilla pinnasta lasittunut kerros pois. Hiomattomat saattavat vinkua aluksi uusia paloja enemmän, mutta palat kuluu aika nopeasti uuden levyn muotoihin.

In my opinion you should run metallic pads if:
-You are heavy
-You ride downhill
-The conditions are wet, muddy, etc.

and run resin pads if:
-you are light
-Conditions are dry
-You like lots of initial grab
-Your riding is less hard on brakes i.e. dirt jump/street, XC, etc.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jeh, taisin lukee ton saman jutun mitä lainasit. Painavahan mä oon mutta ajan suht nätisti :)

Teenpä sitten niinkuin tuossa kaavailin, tässä joku ilta kun kerkiän.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tuli ne jarrupalat ja -levyt nyt tsekattua. 4500 km ajetuissa paloissa oli vielä reilun millin verran pintaa jäljellä molemmissa päissä, ei siis tarvetta vaihdolle vielä. Tulipahan säädettyä jarrut taas herkiksi ja putsattua takanapa.

Sen jarrulevyasian muistin väärin, levyssä lukeekin resin pads only, olen siis ajanut vääränlaisilla paloilla koko ajan :D Ei ole kyllä haitannut, takajarru on ehkä vähän äänekkäämpi kun etujarru mutta muuta en ole huomannut.

Markus Heikkilä

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onko jollain muulla ollut ongelmia saada paloja paikalleen kunnolla? Ostin ebc:n sintrattuja paloja ja niiden pitäisi sopia bb7:n satulaan mutta en saanut millään toista palaa loppuun saakka. Jotain harvoja keskusteluja löysin netistä, jollain ollut sama ongelma että jarrupalan takaosassa olevat "jalat" eivät mahdu siihen satulan takaosassa olevaan hopeanväriseen osaan (pad retainer clip). Otin sitten sen osan pois mutta jarrupalat tahtovat helistä vähän joka välissä, eivät taida olla tarpeeksi tukevasti kiinni :roll:. Onko noissa paloissa oikeasti jotain toleransseja ja mahtuminen sattumankauppaa? En muista että tällaista ongelmaa olisi ennen ollut. No joo, kai sitä palaa voisi yrittää viilata, mutta toisaalta voisi kai olettaa että jos paketissa lukee "sopii avid bb7 -jarruun" niin ei olisi tarvetta alkaa välittömästi kotinikkarointiin jotta palat saa jarrusatulaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

EBC palat on mullakin ollu joskus aika tiukkoja, mutta voi olla että sulle on sattunut joku valuvikainen palakin. Aina sä voit lähteä reklamoimaan tai vaan kaivat viilan esille ja vertaat vanhoihin paloihin ja viilaat vähän pois. Itse olen käyttänyt kohtuullista voimaa ja sopivaa esinettä jolla painaa pala väkisin sinne. Kannattaa muistaa ettei jarrupalan jarrutupinnanmateriaalista kannata työntää kovasti koska se murenee.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tuosta materiaalista hajua, mutta omasta nestelevyjarrusta havaintona oli minen eripaksuisen esineen väliin änkeämistarve. Siis lehti plus jarrupalaa vaurioittava puukon trän leikkuupuoli lehden jälkeen ja leveä osa sen jälkeen. Eri kokemus varmaan eri jarruilla kuin Magura Julie.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kyllä se vaan tais olla niin että olin liian varovainen noiden kanssa. Äsken kävin kokeilemassa, laitoin taustalevyn takaisin satulaan ja nitkutin jarrupaloja paikalleen. Ensin ei meinannut mennä, mutta kun nitkutin vähän lisää ja painoin vähän enempi, kuului vaan naks kun ensin toinen pala napsahti paikoilleen ja sitten vielä toinen. Oli vähän yllätys että kumpikaan jarrupaloista ei ollut kunnolla kiinni :shock: , olin ollut koko ajan siinä uskossa että toinen niistä olisi alunperin ollut oikealla tavalla paikallaan mutta kun sekin napsahti äsken vielä syvemmälle. Nyt ne ovat tukevasti kiinni, jarru keskitetty ja hyvin toimii :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Oli aikakin saada jarrut kuntoon, kun menet koko ajan kovempaa ja ylihuomenna lentäen low earth orbitilla 200 m.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:

Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?

Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?

Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.

Tietääkö muut, mitä tässä tarkoittaa modulaatio. Minä en. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?

Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.

Tietääkö muut, mitä tässä tarkoittaa modulaatio. Minä en. :oops:

Ollaan Jori yhtä tyhmiä :wink: tässä asiassa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?

Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.

Riippuu toki millaiset maastokahvat. Jos ne on ns. V-jarrulle niin Wackyn kuvaus pitää paikkansa, mutta cantileverjarrun kahvat toimii hyvin. Niin, ja sitten on vielä niitä kahvoja joissa voi valita molemmat vetosuhteet.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Levyjarrut, levyt ja palat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eli onko tää ylläoleva suomennettuna siis että ei välttämättä käy, koska vetosuhde on eri?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin