Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Tein vuosi sitten vähemmän onnistuneen nojapyöräostoksen eBay Kleinanzeigenista ja olen sen jälkeen yrittänyt saada M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan toimimaan.
Edellinen omistaja on tuon pyörän kasannut itse M5 Shock Proof 451 rungosta ja etuvaihtajaksi alun perin on valittu Utrega 600 ja eturattaat ovat kokoa 39 / 56. Vaihde / jarruvipu on Shimano Mega yhdistelmävipu, mikä toimii loistavasti Deore XT sarjan kanssa (takavaihtaja on Deore XT), mutta ei etuvaihtajan kanssa. Kampi on 105 sarjaa.
Vaihdoin hiljattain isomman 56 hampaisen eturattaan pienempään 53 hampaiseen ja vaihtajan Shimanon kitkavaihtajaan. Vaihdoin myös Utrega 600 etuvaihtajan isompaan Shimano Exage LX400.
Näistä osista huolimatta ketju ei yllä etuvaihtajan sisälle pienemmän rattaan kohdalla, vaan jää roikkumaan noin 12,6mm etuvaihtajan alapuolelle.

Etuvaihtajan ja ketjun välinen aukko on 12,6mm
Etuvaihtajan ja ketjun välinen aukko on 12,6mm
etuvaihtaja_sivusta02.jpg (66.96 KiB) Katsottu 4747 kertaa

Eturattaiden väli hampaiden kohdalta mitattuna on 10,8mm.

Hampaiden välinen leveys on 10,8mm
Hampaiden välinen leveys on 10,8mm
etuvaihtaja_edesta01.jpg (70.91 KiB) Katsottu 4747 kertaa

Olen aika hukassa puutteellisine tietoineni ja turhautunut arpomaan mitkä osat etuvaihtajaan sopisivat. Hommaa ei tee myöskään yhtään helpommaksi se, että adapteri johon etuvaihtaja kiinnitetään on vain 27,8mm paksu, eli siihen on vaikeampi löytää sopivaa vaihtajaa.
Olen näistä osista kysellyt info@m5-ligfietsen.com, mutta Bram Moensin vastaus on ollut aika ympäri pyöreää.
Olen aiemmin asioinut tällaisissa vaikeammissa jutuissa Pyörätohtorin kanssa, mutta hän ei enää huolla pyöriä. Onko teillä ehdotuksia kenen puoleen minun kannattaisi kääntyä. Tärkeää on, että huolto sijaitsee Hki-Espoo-Vantaa alueella.

Terveisin Klasu

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Näyttäisi vahvasti siltä että etuvaihtajan tolppa on liian pystyssä suhteessa ketjun lähtösuuntaan ja tämän takia häkki ei riitä millään. Tähän voisi kokeilla tripla vaihtajan häkkiä joka on hieman korkeampi ja voisi riittää.

Isompi kuva jossa näkyy kunnolla tolppa, eturattaat ja ketjun suunta auttaisi varmastimaan diagnoosin. Muistelisin että etuvaihtajissa on kahta kallistus kulmaa myytävänä. Toinen olis 66-69 astetta ja toinen taisi olla 63-66 astetta joka voi myös vaikuttaa ja tuo kallistus taitaa olla absoluuttinen satulatolpan kallistuskulmaan, mutta ketjun ja tolpan kulmasta voi päätellä paljon.

Tolpan adapteriin on saatavilla sopivat adapteri pannat joilla saat vaihtajan kuin vaihtajan kiinni siihen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Koko vaihtaja mäkeen ja potkiskelee ketjuputkesta ketjua eri rattaalle?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo vaihtajankiinnitystappi on varmaan vääntynyt. Vaihtaja irti ja pitkällä putkella taivutetaan enemmän takaviistoon. Ei tuo paljosta ole kiinni. Kannattaa myös muistaa, että tuo holkki vaihtajan klemmarin ja tapin välissä on epäsymmetrinen. pyörittämällä holkkia eri asentoon klemmarin ja tapin välissä vaihtaja hieman siirtyy.

Kuvasi ovat kovin ahtailla rajauksilla. Suuntia ja mittojen suhteita ei niistä oikein voi arvioida. Kuva kauempaa, kohtisuoraan sivulta, niin että siinä näkyy koko pyörän etupää helpottaisi arviointia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Kiitos teille vastauksista.. Arvasin, että täältä sitä tietoa ja kokemusta voisi löytyä :)
Mittasin tuon tolpan kulmia suhteessa runkoon 64°

Kulma on 64°
Kulma on 64°
kulma_suhteessa_runkoon.jpg (75.1 KiB) Katsottu 4541 kertaa

Ja suhteessa ketjuun 81°

Kulma on 81°
Kulma on 81°
kulma_suhteessa_ketjuun.jpg (63.3 KiB) Katsottu 4541 kertaa

Mittaustarkkuus voi heittää jonkin verran ketjuun mitattaessa, sillä ketju antaa myöten.
Tuon tolpan halkaisija on ⌀ 13,5 mm, adapterin ⌀ 28mm. Tarkistin Jori tuon adapterin mitat, mutta minusta se ei ole epäkesko, tai sitten heitto on juuri niin pieni, etten sitä osaa mitata.

Adapteri ylhäältäpäin kuvattuna
Adapteri ylhäältäpäin kuvattuna
adapteri.jpg (25.15 KiB) Katsottu 4541 kertaa

Itse tolppa on kuitenkin suora, eikä sen juuressa ole mitään merkkejä haverista.
Laitan vielä pari isompaa kuvaa pyörästä, jotta näette paremmin millainen kokoonpano tässä on.

edesta1.jpg
edesta2.jpg

Osaatteko sanoa, löytyykö pääkaupunkiseudulta enää pyöräkorjaajaa, joka hanskaa tällaisia vaikeampia juttuja?
Toisaalta millä haulla minun kannattaa etsiä tällaisia erikoisosia internetistä? Tuo adapteri löytyy recumbentparts.com sivulta nimellä ”derailleurmount”

Terveisin Klasu

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja PW »

Nimimerkki Wacky tuossa ylempänä neuvo asiassa, ei tohtinut mainostaa itteään mutt tekee päivätöikseen pyöränkorjauksia ja huoltoa. Eikös se "Fillarivelho", ollu niin, ett meet vaikka kotia tekemään homman?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, ei sitten ollut samoin kuin Mangossa, epäsymmetrinen etuvaihtajan adapteri. Noista kuvista voi helposti jo havaita, että etuvaihtajan kiinnitystappi on liian pystyssä. Sitä kun taivuttaa taakse sen tarvittavan kymmenen astetta, riittää vaihtajan häkki ketjun liikealueelle. EI tuossa voi oikein muuta tehdä kuin taivuttaa tappia. Putkenpätkä tapin päälle ja kädellä vetämällä tai vaikka vain parrunpätkällä etuviistosta lyömällä se taipuu helposti tuon verran.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Tiedän, että Riku on monessa mukana, mutta pyöränkorjausten tekeminen yllätti. Mielelläni antaisin pyöräni Rikun huolettavaksi, jos se hänelle sopii..

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia M5 Shock Proof 451 etuvaihtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Kävin viime viikolla Fillarivelholla korjauttamassa tuon etuvaihtajan. Riku hoiti tuon korjauksen todella näppärästi. Nyt olen ajellut M5-pyörälläni päivittäin töihin ja vaihteet toimivat varsin hyvin.
Laitan kuvan tuosta etuvaihtajan tolpasta, jotta suunnilleen näette paljonko vinossa tolppani alunperin oli.

Huomaa taivutettu etuvaihtajan tolppa
Huomaa taivutettu etuvaihtajan tolppa
etuvaihtaja_korjattuna.jpg (60.77 KiB) Katsottu 4169 kertaa
Vastaa Viestiin