rengasrikko (arrow)

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
domo
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 10:43
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

rengasrikko (arrow)

Viesti Kirjoittaja domo »

Kokemuksia rengasrikosta Arrowilla 28-29 Huhtikuuta 2008:

Paukautinpa eilen vasemman etu(sisus)kumin rikki, tullessani kovahkoa vauhtia
matalan katureunuksen ylitse. Talutin pyörää sitten 1km lähimpään pyöräliikkeeseen
josta sain 20" x 1.5 x 1.75 sisuskumin normaaliventtiilillä (muuta ei ollut)
Vaihdoin sen sitten pikapikaa, kiire kun oli, Hajonneen tilalle, joka oli 20" x 1.25 x 1.5.
Kiireessä katsoin, että se olisi ollut paksumpi kuin tää vanha, ja laitoin sen niin
huonosti, että venttiilin kohdalta pompotti -- mutta pääsin sillä 10km kotiin (jossa piti
heti alkaa ahkerasti tehdä pojan syntymäpäiväjuhlavalmisteluja, olin jo 30min myöhässä).

Illalla sitten paikkasin sen hajonneen kumin -- taisi olla mun paikkarasian liima jo
huonossa kunnossa, ilma pysyi about tunnin -- joten lähdin tänään pystypyörällä
töihin. Kotimatkalla ostin sitten pyöräLIIKKEESTÄ toisen kumin -- schwalbe,
"autoventtiilillä", ja myyjä sanoi, että kay, pienin 20" mikä heillä on. Paketin kyljessä
lukee että käy rengaskokoihin 20" x 1,50 -- 20 x 2,50. Ostin tämän siis 10 eurolla,
olihan huomenna päästävä taas nojiksella matkaan. Eilen ostamani oli Nokian,
8,50e.

No, kotiin päästyäni oli taas vähän ohjelmaa, käytin nojista kuljetuskärrynä,
paikattu kumi vielä sisällä. Nyt rengasta sai pumpata 10 minuutin välein. Onneksi
kuljetusduunia ei ollut paljoa. Kotiin päästyäni vertailin tämän päivän ostosta
eiliseen -- selvästi paksumpi kuin tuo eilinen...
... No, vaihdetaan uudestaan se Nokian kumi renkaaseen. Nyt, kun rauhallisesti
tein, mittailin että tämä Nokian kumi on oikeastaan ihan yhtä paksu kuin se
Alkuperäinen (taiwanilainen). Ja kun rauhallisesti laittoi sen vanteelle, sain
ulkokuminkin kunnolla paikalleen. On syytä huomata, että venttiiliputki tulee
vanteesta ulos vain sen verran, että sen normaalin venttiilin sai kierrettyä kiinni
(sitä putkenkiinnitysmutteria en laittanut ollenkaan). Tämä siksi, koska siinä
vanteeessa on "kaksoispohja", ja toiseksi siksi, että se kumi meni riittävästi
ulkokumin sisään jotta ulkokumi asettuu venttiilin kohdalta vanteelle sopivasti.

Nyt pitäisi olla taas pyörä ajokunnossa. tulipa taas vähän oppirahoja maksettua
-- no ehkä sen 10 euron kumin voi joskus käyttää (muistaakseni siinä Nokian
kumissa oli leima "2003", olisiko vuosiluku?). On muuten helppia Arrowin eturenkaan
sisuskumin vaihto -- ei tarvitse ottaa pyörää ollenkaan "haarukasta" irti. Tosin
20" renkaan kumin ujutus vanteen yli ei ole niin helppoa kuin 26":lla.

Tulihan tässä vielä yksi dilemma: pitäisikö jatkossa ostaa sisuskumit auton-
van "normaali"venttiilillä -- olettaen että autonventtiilillä varustettuja kumeja
saa yhtä pieniä kuin tuo Nokian. Kahta pientä pumppua saan kuitenkin nyt
kantaa mukanani jotta kaikki renkaat tulee katettua.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: rengasrikko (arrow)

Viesti Kirjoittaja jori »

domo kirjoitti:

Tulihan tässä vielä yksi dilemma: pitäisikö jatkossa ostaa sisuskumit auton-
van "normaali"venttiilillä -- olettaen että autonventtiilillä varustettuja kumeja
saa yhtä pieniä kuin tuo Nokian. Kahta pientä pumppua saan kuitenkin nyt
kantaa mukanani jotta kaikki renkaat tulee katettua.

Minä tein päätöksen auton venttiilin hyväksi. Perheen kaikkiin pyöriin vaihtuu ns. luonnollisen poistuman kautta auton venttiileillä varustetut sisärenkaat. Renkaita on on kertynyt yllättävän paljon: Viisi pyöräilevää, kolmella heistä useampi pyörä, parilla erikseen talvi- ja kesäkiekot. Vaihto on siis vielä kesken, vaikka päätös on tehty jo pari vuotta sitten.
Valinnan päätymiseen auton venttiiliin on kolme syytä:

  1. Kakarat on helpompi saada pitämään huolta rengaspaineista, kun voivat tehdä sen huoltoasemalla.
  2. Kun huoltoaseman mittarista katsoo, oppii tietämään, paljonko on paljon paineissa ja paineen yksikötkin valkenevat aikaa myöten.
  3. Vandaalilla on vaikeampaa, kun venttiilin heittäminen lepikkoon vaatii erillisen työkalun.

Jori

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jos "normaali" tarkoittaa Dunlopia, niin ehdottomasti mieluummin autoventtiili. Vanteessa on jo iso reikä ja autoventtiili menee suoraan kiinni huoltoasemien paineilmaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saa siihen dunloppiinkin auton mittarilla ilmaa, kun pistää väliin pienen pätkän 4mm reiällä olevaa kumiletkua. Näkee jopa paineen jos osaa painaa täyttöletkun tiiviisti letkun nokkaan. Dunloppiin saa ilman myös tavallisella paineilma pistoolilla, monelta teollisuustyöpaikalta löytyy paineilmaa ja pistooli, muttei renkaan täyttö mittaria.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

domo
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 10:43
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja domo »

jviirret kirjoitti:

Dunloppiin saa ilman myös tavallisella paineilma pistoolilla, monelta teollisuustyöpaikalta löytyy paineilmaa ja pistooli, muttei renkaan täyttö mittaria.

Jukka

Aah, muistoja 80-luvulta, kun lastulevytehtaalla täytin (kerran) sellaisella
paineilmapistoolilla polkupyörän kumia. Paineita en silloin (enkä näköjään
vieläkään) tosiaankaan mittaillut muuta kuin käsin rengasta puristamalla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Saa siihen dunloppiinkin auton mittarilla ilmaa, kun pistää väliin pienen pätkän 4mm reiällä olevaa kumiletkua. Näkee jopa paineen jos osaa painaa täyttöletkun tiiviisti letkun nokkaan. Dunloppiin saa ilman myös tavallisella paineilma pistoolilla, monelta teollisuustyöpaikalta löytyy paineilmaa ja pistooli, muttei renkaan täyttö mittaria.

Jukka

Menee se ilma auton venttiiliinkin sillä paineilmapistoolilla, joskin selvästi huonommin, kuin Dunloppiin. Venttiilin jousi on auton venttiilissä jäykempi.

Se letkukikka on ihan kätevä. Itse olen nahkapaskalla naputellut 3mm kumilevystä sellaisia renkaita, jotka olen ruuvannut venttiilin kaulaan korkin alle. Tämä tosiaan mahdollistaa huoltoasemalla pumppaamisen ja jonkinlaisen painearvion mittaria tähyämällä. Vaatii kuitenkin enemmän taitoa ja huolellisuutta, kuin auton venttiilistä täyttäminen huoltoasemalla. Tehdäkseni elämän lapsilleni helpommaksi vaihtelen nyt sisärenkaat autonventtiilisiin.

Jori

domo
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 10:43
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

toinenkin etusisuskumi hajosi

Viesti Kirjoittaja domo »

9v-pojat saivat huristellessaan toisenkin etusisuskumin rikki.

Laitoin sisään sen 20" 1.50 - 2.50 -paksuuksille sopivan kumin
jonka 10e:llä sieltä pyöräliikkeestä ostin, ja ainakin ekat 13 km
toimi hyvin. Tarjoustalosta samaa kokoa saa (dunlop-venttiilillä)
jotain kahteen ja puoleen euroon...

Ulkokumihan sanoo mitoiksi 20" x 1.25 -- paineita en ole (vielä)
uskaltanut optimiin laittaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: toinenkin etusisuskumi hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

domo kirjoitti:

9v-pojat saivat huristellessaan toisenkin etusisuskumin rikki.

Laitoin sisään sen 20" 1.50 - 2.50 -paksuuksille sopivan kumin
jonka 10e:llä sieltä pyöräliikkeestä ostin, ja ainakin ekat 13 km
toimi hyvin. Tarjoustalosta samaa kokoa saa (dunlop-venttiilillä)
jotain kahteen ja puoleen euroon...

Ulkokumihan sanoo mitoiksi 20" x 1.25 -- paineita en ole (vielä)
uskaltanut optimiin laittaa.

Sisäkumillehan on sitä parempi, mitä pienemmällä venytyksellä se siellä ulkorenkaan sisällä on, kunhan ei vekkaudu ryppyyn. Suuri sisärengas on siis hyvä, jos se asennetaan huolella, ettei ryppyjä pääse muodostumaan. Kun sisäkumissa ei ole vetojännitystä pieni pisto ei veny suuremmaksi ja rengas vuotaa paljon vähemmän kuin pienellä sisärenkaalla varustettu pyörä saman piikin pistosta. Parhaassa tapauksessa -ainakin teoriassa- sisäkumi on mahdollista asentaa siten, että se jää puristusjännityksen alaiseksi, jolloin pistomainen vuoto sulkeutuu itsestään. Tämä on kuitenkin vain teoriaa. Niin taitavaa renkaan asentajaa, joka saa pari senttiä suuremman sisärenkaan rypyttä asettumaan päälirenkaan sisään, ei taida hevillä löytyä.

Ipanoille saattaa optimi hyvinkin olla jotain muuta, kuin maksimipaineet. Syitä on monia.

Vastaa Viestiin