Vannejarrut

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Touko 2017, 21:54

Vaijereista minä lähtisin vikaa tosiaan ensimmäisenä hakemaan. Nosta kiekko ilmaan, pyöräytä vauhtia ja purista käsin suoraan jarrusta. Jos tuntuu toppaavan paljon paremmin kuin kahvasta niin vika on välillä, eli vaijerissa.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

MikaH
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja MikaH » 21 Touko 2017, 09:03

Minä olen ajellut sekä kalleilla, että halvoilla paloilla. Jarrutustehossa en ole huomannut suurta eroa. Sen sijaan halvat palat kuluttavat vannetta huomattavasti enemmän kuin laadukkaammat palat. Ne raapivat vanteesta alumiinia irti ja alumiinihiukkaset uppoavat palaan. Jos niitä ei kaiva pois palasta pois, kuluttavat ne vanteen nopeasti.
V-jarrujen längissä on eroja. Kaikki Shimanot, Tektrot ja muut merkkilänget toimivat hyvin, hintaluokasta riippumatta. Mutta markkinoilla on jotain markettipyöriä joissa osat on niin surkeaa laatua jarrut on hengenvaarallisia. Länget joustaa ja joissain jopa längissä oleva vaijerin stoppari on peltiä ja vähän rivakammalla jarrutuksella vaijerin kuori luiskahtaa läpi.

ärjy
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja ärjy » 21 Touko 2017, 10:14

Katselin näitä länkiä http://static1.motonet.fi/img/3/381697/500/381697.jpg peltiä näkyisi tuossakin olevan tuo stoppari. Mutta runko on paljon jämäkämmän näköinen kun nykyisessä.
Kokeilin käsin painaa jarrua ja sormin tuntui se jousto, en ole varma joustiko pala vai runko..
Jos vaihtaisi nuo shimanon länget niin niissä tulisi varmaan jo parempilaatuiset palat mukana..

ärjy
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja ärjy » 21 Touko 2017, 16:25

Hioin niistä paloista pinnat pois ja nyt pysähtyy pelkällä takajarrulla. Kiitoksia vinkistä!! Laajeni nyt reviiri vähäsen kun autolla ajaminen on todella haastavaa yhdellä kädellä :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jori » 21 Touko 2017, 16:41

ärjy kirjoitti:Hioin niistä paloista pinnat pois ja nyt pysähtyy pelkällä takajarrulla. Kiitoksia vinkistä!! Laajeni nyt reviiri vähäsen kun autolla ajaminen on todella haastavaa yhdellä kädellä :wink:

Hieno homma, että ratksesi pito-ongelma. :D
Millaista hiontametodia käytit. Irrotitko palat, vai teippasitko hiomanauhaa vanteen reunaan? Paljonko hioit?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

ärjy
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja ärjy » 21 Touko 2017, 17:00

Yksikätisenä oli helpompi ottaa pala irti ja hiomatyynyä p100 vasten hankasin niin pitkään että oli tasaisesti musta. Yllättävän syvälle oli tunkeutunut entisen peltivanteen pintamaalit, arviolta 2mm lähti kautta linjan materiaalia. Pitää vielä etupaloille tehdä sama muutaman viikon päästä kun saan kantoliinan pois kädestä..


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa