Vannejarrut

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2016, 11:40

Vilijami kirjoitti:Siis tarkoititko Jori sitä, että jarrutapit olisivat etuhaarukkaputken suuntaiset? Itse olen tätä pohtinut, tällöin saisi jarruihin itsetehostuksen jarrupalojen kiilautuessa pyörimisliikkeen suunnan johdosta.

Tätä juuri tarkoitin, mutten itse laittaisi vipuja itsetehostavaan (kiilautuvaan) suuntaan.

Ideana tuossa on saada jarrupalat lähestymään vanteen jarrupintaa kohtisuoraan niin, ettei tarvitse varoa jarrupalan osumista renkaaseen ja mekanismin voi rakentaa renkaan yläpuolelle vaaka-asentoon. Ärsyttää, kun tapillisissa jarruissa nivel on paikassa, jossa jarrupalan liike on kaari, joka jarrujen kuluessa ulottuu yhä alemmas vanteella. Joutuu siis säätämään koko ajan, jos haluaa, että jarrupala osuu oikeaan kohtaan. Tässä pystytappimallissa jarrupalat kuluvat vinoiksi, jos niitä ei säädä, mutta ongelma on vain palassa ei vanteessa, joka kuluu tasaisesti.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja PW » 12 Kesä 2016, 12:21

Kuva
U-jarrun kuva Sheldon Brownin sivulta.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2016, 12:25

PW kirjoitti:Kuva
U-jarrun kuva Sheldon Brownin sivulta.

Tuo on muuten ihan hyvä jarru, mutta 60 renkaan kanssa ei ulotu. Asentuu kyllä haarukan yläpään yksittäiseen pultinreikään –samaan, johon laitetaan lokarin pultti. Minulla on tuollainen jossain, mutta ei ilmeisesti riitä kovin paksulle renkaalle.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja PW » 12 Kesä 2016, 12:32

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Kuva
U-jarrun kuva Sheldon Brownin sivulta.

Tuo on muuten ihan hyvä jarru, mutta 60 renkaan kanssa ei ulotu. Asentuu kyllä haarukan yläpään yksittäiseen pultinreikään –samaan, johon laitetaan lokarin pultti. Minulla on tuollainen jossain, mutta ei ilmeisesti riitä kovin paksulle renkaalle.

Luulin ett tuohon tarvitaan jarrutapit mutta erikohtaan ku normaalisti? Vai mitkä nuo mustat kohdat molemmin puolin on?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja PW » 12 Kesä 2016, 12:33

Kuva
Tuossa vielä yks malli, roller-camjarru. Tarttee ihan oman kiinnitys systeeminsä, kait?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2016, 12:56

Noissa ristiin vetävissä on yleensä takana sellainen kaari, johon nuo molemmat puoliskot nivelöityvät noista tummista kohdistaan.
Kuva
Oikeastaan tuo olisi hyvä, jos noita yläpuolisilla jarrutapeilla varustettuja haarukoita jossain olisi, vaan kun ei ole. Ne ovat äärimmäisen harvinaisia. Tuossa Jukan laittamassa kuvassa esiintyvässä jarrussa on helppo toteutustapa sille aiemmin esittämälleni nopealle lähestymiselle ja välityssuhteen muuttumiseksi pienemmäksi varsinaisen jarrutuksen ajaksi.
Kuva
Tuohon kiilapalaan muotoilemalla erilaisia kulmia saa tuohon vaikka mitä välityssuhteita. Arvaan, ettei tämä yleistynyt, koska sen jouset oli laitettu vain vipuihin, jolloin ruostumisen ja kitkan lisääntyessä kiilapalan ja rullien kohdalla tuo jarru ei palauta kunnolla ja sen säätäminen jarrutuksen aikana pienemmälle takeltelee. Olisi ollut helppo korjata. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja Vilijami » 12 Kesä 2016, 13:50

Pyörätohtorilta ostin nämä isolle kumille tarkoitetut sivuvetojarrut. Kuvassa 54mm kumi ja tilaa on vielä. Jarruteho näissä ei ole huippuluokkaa, mutta niillä pärjää kyllä.
Liitteet
20160612_134558.jpg
20160612_134558.jpg (134.24 KiB) Katsottu 1204 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2016, 14:09

Vilijami kirjoitti:Pyörätohtorilta ostin nämä isolle kumille tarkoitetut sivuvetojarrut.

Paksu kumi ja sivuvetojarru ei välttämättä ole hyvä yhdistelmä, jos jarru tulee jalkojen väliin. Helposti hälppii jalan sisäpintaan tuo jarruvivun pää vasemmalla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja PW » 12 Kesä 2016, 17:09

Eikös H- eli V-jarru ja cantilever mene samoihin jarrutappeihin - samat etäisyydet ja saman paksuiset?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja NikoK » 12 Kesä 2016, 17:18

PW kirjoitti:Eikös H- eli V-jarru ja cantilever mene samoihin jarrutappeihin - samat etäisyydet ja saman paksuiset?


Juu, menee samoihin tappeihin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2016, 17:33

Kuva
Tuota minä tarjoaisin ensisijaiseksi jarruksi sekä eteen että taakse peruspyörän perusjarruksi. Pitävyyttä saa paremmaksi loiventamalla vaijeriputken mutkaa ja vaijerikuoren mutkia ja vaihtamalla pitävämmät (kalliimmat) jarrupalat. Ainoa ongelma on, että tuo vaatii jarrutapit. Ne on helpointa laittaa valmiin haarukan osista.

Tuohon saa lisää tilaa renkaalle vaihtamalla jarrukengän pultissa olevat brikat keskenään. Siinä on toisella puolella ohut, ja toisella paksumpi brikka. Kun vaihtaa paksumman kiekon puolelle, kenkä siirtyy kauemmas varresta ja tulee tilaa renkaalle. Huomaa, että niissä brikoissa on toisella puolen pallomainen kuoppa, joka pitää istua vipua vasten laitettavien puolipallobrikkojen päälle. Laita nuo hopeanväriset brikat siis oikein päin. Kuvassa näkyy olevan ohuet brikat sisäpuolella, eli säädetty leveälle vanteelle.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Kesä 2016, 17:56

Minä en ole ollut innostunut levyjarruista sen vuoksi, että kiekon pitää olla erikoisrakenteinen levyn kiinnittämistä varten, ja haarukkaan pitää hitsata kiinnike satulaa varten. Tavallinen V-jarru on paljon helpompi saada toimimaan ja huoltaa. Pitemmän päälle ainoa ongelma on vanteen kuluminen puhki, jonka olen muutaman kerran kokenut. :mrgreen:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

ärjy
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja ärjy » 20 Touko 2017, 21:25

Mites arvon raati on huomannut eroja näissä v-jarrujen längissä? Saisiko esim. Shimanon längillä enemmän jarruvoimaa kuin jollain kiinalaisilla ensiasennus längillä? Olin viime viikolla vasemman olkapään leikkauksessa ja tänään kävin ekaa kertaa kurvailemassa pyörällä. Takajarru ei paljoa pidellyt menoa, tekisi mieli saada enemmän tehoa mahdollisimman helpolla..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja jori » 20 Touko 2017, 21:45

ärjy kirjoitti:Mites arvon raati on huomannut eroja näissä v-jarrujen längissä? Saisiko esim. Shimanon längillä enemmän jarruvoimaa kuin jollain kiinalaisilla ensiasennus längillä? Olin viime viikolla vasemman olkapään leikkauksessa ja tänään kävin ekaa kertaa kurvailemassa pyörällä. Takajarru ei paljoa pidellyt menoa, tekisi mieli saada enemmän tehoa mahdollisimman helpolla..

Kuten tuossa ylempänä kerrottiin, suurimmat erot ovat jarrupalojen kitkakertoimissa ja vaijerien ja niiden kuorien välisessä kitkassa. Vipujen jäykkyyksissä ei V-jarruissa juuri eroa ole.
Helpoin tapa saada paremmin pitävät jarrut, on ostaa nykyisiin jarruihisi uudet (kalliit) jarrupalat.
Jos ei anna budjetti tai muuten säästäväinen mieli periksi ostaa uusia paloja nykyisten tilalle, kannattaa nykyiset palat hioa. Teippaa vanteeseen kiinni suikale hiomanauhaa ja hankaa jarrupalojen pinnasta pois kunnon kerros, niin pito paranee merkittävästi. Jos oikein hurjaksi heittäydyt, niin vanteiden jarrupinnat voi myös karhentaa hiomalla. Trialmiehet ajavat rälläkällä hiomanaarmut poikittain. Joka tapauksessa kannattaa ainakin pestä vanteen jarrupinnat huolellisesti pesuaineella.
Tässä joitain vinkkejä lisää: https://www.cxmagazine.com/cyclocross-b ... im-upgrade
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

ärjy
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

ViestiKirjoittaja ärjy » 20 Touko 2017, 21:52

Eli vaijerien rasvaus ja mutkien tarkastus.. Mitkäs ne kalliit palat sitten oisi, motonetissä oli jotkut http://m.motonet.fi/fi/tuote/381716/Shi ... uttereilla oisko noista mihinkään? Kalleimmat tuossa puodissa?


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 7 vierailijaa