Sivu 2/3

Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 11:40
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Siis tarkoititko Jori sitä, että jarrutapit olisivat etuhaarukkaputken suuntaiset? Itse olen tätä pohtinut, tällöin saisi jarruihin itsetehostuksen jarrupalojen kiilautuessa pyörimisliikkeen suunnan johdosta.

Tätä juuri tarkoitin, mutten itse laittaisi vipuja itsetehostavaan (kiilautuvaan) suuntaan.

Ideana tuossa on saada jarrupalat lähestymään vanteen jarrupintaa kohtisuoraan niin, ettei tarvitse varoa jarrupalan osumista renkaaseen ja mekanismin voi rakentaa renkaan yläpuolelle vaaka-asentoon. Ärsyttää, kun tapillisissa jarruissa nivel on paikassa, jossa jarrupalan liike on kaari, joka jarrujen kuluessa ulottuu yhä alemmas vanteella. Joutuu siis säätämään koko ajan, jos haluaa, että jarrupala osuu oikeaan kohtaan. Tässä pystytappimallissa jarrupalat kuluvat vinoiksi, jos niitä ei säädä, mutta ongelma on vain palassa ei vanteessa, joka kuluu tasaisesti.
Kuva


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:21
Kirjoittaja PW

Kuva
U-jarrun kuva Sheldon Brownin sivulta.


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kuva
U-jarrun kuva Sheldon Brownin sivulta.

Tuo on muuten ihan hyvä jarru, mutta 60 renkaan kanssa ei ulotu. Asentuu kyllä haarukan yläpään yksittäiseen pultinreikään –samaan, johon laitetaan lokarin pultti. Minulla on tuollainen jossain, mutta ei ilmeisesti riitä kovin paksulle renkaalle.


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:32
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kuva
U-jarrun kuva Sheldon Brownin sivulta.

Tuo on muuten ihan hyvä jarru, mutta 60 renkaan kanssa ei ulotu. Asentuu kyllä haarukan yläpään yksittäiseen pultinreikään –samaan, johon laitetaan lokarin pultti. Minulla on tuollainen jossain, mutta ei ilmeisesti riitä kovin paksulle renkaalle.

Luulin ett tuohon tarvitaan jarrutapit mutta erikohtaan ku normaalisti? Vai mitkä nuo mustat kohdat molemmin puolin on?


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:33
Kirjoittaja PW

Kuva
Tuossa vielä yks malli, roller-camjarru. Tarttee ihan oman kiinnitys systeeminsä, kait?


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:56
Kirjoittaja jori

Noissa ristiin vetävissä on yleensä takana sellainen kaari, johon nuo molemmat puoliskot nivelöityvät noista tummista kohdistaan.
Kuva
Oikeastaan tuo olisi hyvä, jos noita yläpuolisilla jarrutapeilla varustettuja haarukoita jossain olisi, vaan kun ei ole. Ne ovat äärimmäisen harvinaisia. Tuossa Jukan laittamassa kuvassa esiintyvässä jarrussa on helppo toteutustapa sille aiemmin esittämälleni nopealle lähestymiselle ja välityssuhteen muuttumiseksi pienemmäksi varsinaisen jarrutuksen ajaksi.
Kuva
Tuohon kiilapalaan muotoilemalla erilaisia kulmia saa tuohon vaikka mitä välityssuhteita. Arvaan, ettei tämä yleistynyt, koska sen jouset oli laitettu vain vipuihin, jolloin ruostumisen ja kitkan lisääntyessä kiilapalan ja rullien kohdalla tuo jarru ei palauta kunnolla ja sen säätäminen jarrutuksen aikana pienemmälle takeltelee. Olisi ollut helppo korjata. :roll:


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 13:50
Kirjoittaja Vilijami

Pyörätohtorilta ostin nämä isolle kumille tarkoitetut sivuvetojarrut. Kuvassa 54mm kumi ja tilaa on vielä. Jarruteho näissä ei ole huippuluokkaa, mutta niillä pärjää kyllä.


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 14:09
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Pyörätohtorilta ostin nämä isolle kumille tarkoitetut sivuvetojarrut.

Paksu kumi ja sivuvetojarru ei välttämättä ole hyvä yhdistelmä, jos jarru tulee jalkojen väliin. Helposti hälppii jalan sisäpintaan tuo jarruvivun pää vasemmalla.


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 17:09
Kirjoittaja PW

Eikös H- eli V-jarru ja cantilever mene samoihin jarrutappeihin - samat etäisyydet ja saman paksuiset?


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 17:18
Kirjoittaja NikoK
PW kirjoitti:

Eikös H- eli V-jarru ja cantilever mene samoihin jarrutappeihin - samat etäisyydet ja saman paksuiset?

Juu, menee samoihin tappeihin.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 17:33
Kirjoittaja jori

Kuva
Tuota minä tarjoaisin ensisijaiseksi jarruksi sekä eteen että taakse peruspyörän perusjarruksi. Pitävyyttä saa paremmaksi loiventamalla vaijeriputken mutkaa ja vaijerikuoren mutkia ja vaihtamalla pitävämmät (kalliimmat) jarrupalat. Ainoa ongelma on, että tuo vaatii jarrutapit. Ne on helpointa laittaa valmiin haarukan osista.

Tuohon saa lisää tilaa renkaalle vaihtamalla jarrukengän pultissa olevat brikat keskenään. Siinä on toisella puolella ohut, ja toisella paksumpi brikka. Kun vaihtaa paksumman kiekon puolelle, kenkä siirtyy kauemmas varresta ja tulee tilaa renkaalle. Huomaa, että niissä brikoissa on toisella puolen pallomainen kuoppa, joka pitää istua vipua vasten laitettavien puolipallobrikkojen päälle. Laita nuo hopeanväriset brikat siis oikein päin. Kuvassa näkyy olevan ohuet brikat sisäpuolella, eli säädetty leveälle vanteelle.


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 17:56
Kirjoittaja irakas

Minä en ole ollut innostunut levyjarruista sen vuoksi, että kiekon pitää olla erikoisrakenteinen levyn kiinnittämistä varten, ja haarukkaan pitää hitsata kiinnike satulaa varten. Tavallinen V-jarru on paljon helpompi saada toimimaan ja huoltaa. Pitemmän päälle ainoa ongelma on vanteen kuluminen puhki, jonka olen muutaman kerran kokenut. :mrgreen:


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 20 Touko 2017, 21:25
Kirjoittaja ärjy

Mites arvon raati on huomannut eroja näissä v-jarrujen längissä? Saisiko esim. Shimanon längillä enemmän jarruvoimaa kuin jollain kiinalaisilla ensiasennus längillä? Olin viime viikolla vasemman olkapään leikkauksessa ja tänään kävin ekaa kertaa kurvailemassa pyörällä. Takajarru ei paljoa pidellyt menoa, tekisi mieli saada enemmän tehoa mahdollisimman helpolla..


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 20 Touko 2017, 21:45
Kirjoittaja jori
ärjy kirjoitti:

Mites arvon raati on huomannut eroja näissä v-jarrujen längissä? Saisiko esim. Shimanon längillä enemmän jarruvoimaa kuin jollain kiinalaisilla ensiasennus längillä? Olin viime viikolla vasemman olkapään leikkauksessa ja tänään kävin ekaa kertaa kurvailemassa pyörällä. Takajarru ei paljoa pidellyt menoa, tekisi mieli saada enemmän tehoa mahdollisimman helpolla..

Kuten tuossa ylempänä kerrottiin, suurimmat erot ovat jarrupalojen kitkakertoimissa ja vaijerien ja niiden kuorien välisessä kitkassa. Vipujen jäykkyyksissä ei V-jarruissa juuri eroa ole.
Helpoin tapa saada paremmin pitävät jarrut, on ostaa nykyisiin jarruihisi uudet (kalliit) jarrupalat.
Jos ei anna budjetti tai muuten säästäväinen mieli periksi ostaa uusia paloja nykyisten tilalle, kannattaa nykyiset palat hioa. Teippaa vanteeseen kiinni suikale hiomanauhaa ja hankaa jarrupalojen pinnasta pois kunnon kerros, niin pito paranee merkittävästi. Jos oikein hurjaksi heittäydyt, niin vanteiden jarrupinnat voi myös karhentaa hiomalla. Trialmiehet ajavat rälläkällä hiomanaarmut poikittain. Joka tapauksessa kannattaa ainakin pestä vanteen jarrupinnat huolellisesti pesuaineella.
Tässä joitain vinkkejä lisää: https://www.cxmagazine.com/cyclocross-b ... im-upgrade


Re: Vannejarrut

Lähetetty: 20 Touko 2017, 21:52
Kirjoittaja ärjy

Eli vaijerien rasvaus ja mutkien tarkastus.. Mitkäs ne kalliit palat sitten oisi, motonetissä oli jotkut http://m.motonet.fi/fi/tuote/381716/Shi ... uttereilla oisko noista mihinkään? Kalleimmat tuossa puodissa?