Suattaapi olla väärä alue - mutta enivei. Vaihdetaan sitten jos on tarpeen.
Hoksasin tuossa etten ole tänä vuonna vaihtanut kertaakaan vaihdetta ajamillani pyörillä. Mun kaikki ajokuntoiset pyörät ovat tällä hetkellä sinkuloita. Useammin olen siis vaihtanut pyörää kuin vaihdetta.
Yleishuomio sinkuloinnissa on se että nopeuserot tasoittuvat - ylämäkeen tulee puristettua vähän kovempaa ja alamäkeen ei saa niin kovia vauhteja.
Sinkulahomma on alkanut itseänikin innostamaan yksinkertaisuuden, tehokkaan voimalinjan ja keveyden vuoksi. Pärjäsihän sitä vuosia sinkulapystärilläkin. Bujubuju meni vielä toteamaan sen tosiasian, että jos ei jaksa polkea mäen päälle niin sitten taluttaa. Tosiaan, mikä pakko se on päästä polkemalla joka mäen päälle? Liikunta vaan monipuolistuu?
Toisaalta helppo huudella täältä tasamaalta
Yhden mäen mäkin talutin ylös. Se on kyllä tienoon pahimpia. Ongelmaa lisäsi vielä se että vauhti oli siellä mäen alla nollissa.
Muuten on kaikki mäet nousseet ylös. "Taktiikka on tosin ihan toinen kuin Liitsolan Heikkilän aikoihin" ja kiihdytän mäkeen jo aiemmin ja mäessä tuleekin nykyään ajettua kovempaa kuin tasaisella kunnes se "yläkuolokohta" sitten menee näissä mäissä täällä noin 20km/h vauhdilla. Senverran nimittäin edelleen poksuu toi ratas. Aattelin tänään vaihtaa siihen jostain pakasta tilalle eri rattaan niin selkii sit sekin raksuminen tarkemmin.
120millin kammet - 42 piikin ratas edessä ja 16 takana tuottaa 27.7km/h keskinopeuden. Eilisellä lenkillä mun keskari oli noin 27. Maantieosuudella aika lähellä siis tota 27.7km/h - joten aika hyvän tuntuiset välitykset siis. Lievän mutta pitkän alamäen vauhti oli 51 km/h ja siinä jo tuntui että kintut pyörii vinhasti.
Miten onnistuu hidas kanttikiven ylitys nuilla välityksillä?
Deltakolmipyörillä olen kokenut ongelmaksi -sinkulointia silmällä pitäen- että kun takarenkaat tökkäävät yhtä aikaa kanttareen reunaan, niin ei polkuvoima meinaa riittää ylösnousuun.
Rotvallinreuna on siinä nimenomaan estämässä siirtymistä ajoradalta jalkakäytävälle. Miksi sinun pyörinesi pitäisi mennä sinne, jos se on liikenneteknisin keinoin nimenomaan haluttu estää. Jos liikennesuunnittelija on sitä mieltä, että pyöräilijän on mentävä sinne korotetulle alueelle, laittakoon siihen mahdollisuuden. Ei mahdottomasta voi tehdä lakia. "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan."
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma