rasitusvammat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja yaana »

Mä en tiedä mistä se pituus mitataan, mutta käsittääkseni ne on alkuperäiset kammet. Jos mun tän kesän ponnistuksilla ei ole tullut ongelmia, niin ei niitä varmaan tulekaan. Tehoa sen sijaan voisi etsiä. Jos Mahe hommaa itelleen uudet, niin mulle voi vaihtaa ne nykyiset kokeeksi.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Grey Cat
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Kesä 2016, 12:26

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Grey Cat »

Normaalimittaiset kammet on yleensä 170mm. Kenelläkään, ainkaan yleisimmitä valmistajista, ei ole 172mm pituisia. Seuraava pidemi mitta on 172,5mm. Niitä löytyy yleensä vain kalleimista osasarjoista. Yaanalle tiedoksi, kammen mitta on (yleensä) stanssattu kammen sisäreunaan polkimen kierteen viereen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Rasitusvammat ovat nimensä mukaisia ja kuormitus, kuten ratareisi tai jopa huonossa asennossa nukkuminen tai minkä tahansa jänteen ja/tai lihaksen jäykkyys voi tehdä kipua. Videopätkässä Yaanan jalkaterä oli päin vastoin kuin muistelin sen nähneeni olevan kisassa, eli seistessä olisivat varpaat ja osa päkiää olleet ilmassa. Se lyhentää ja paksuntaa nilkan jänteitä venyttäen jännetuppea. Jännetuppi ja lihaskalvo ympäröivät vastaavia osia ja voivat tulehtua sekä revetä. Mikrorepämisistä itsestään korjautuvina pahoihin jopa leikkausta vaativiin. Olen kädestä jännetupen ja lihaskalvon repeämisen takia leikattu. Tulehdus syntyy rasituksesta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

mika kirjoitti:

Kesäkuun lopulla oli pakko ottaa taukoa ajamiseen. Reisien sisäreunat kramppasivat tosi pahasti jopa lyhyillä matkoilla. Kaksi viikkoa sai varoa jalkojen koukistamista. Varsinkin yöllä kramppasi välittömästi jos koukisti jalat. Kuukauden päästä jo helpotti. Tavallisella pyörällä pystyi kuitenkin ajamaan.
Nyt pitäisi analysoida että mistä oli kysymys. Yksi epäilys oli että kun rasvaprosentti tippui neljän pintaan kun tauko nosti prosentin yli kuuteen. Eli syötiinkö jo lihaksia? Tähän liittyi myös jokin nesteytysjuttu kun vessassa sai käydä öisin useamman kerran.

Koskaan aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa. Tosi erikoinen juttu.
MikaR

Kokeile ihan ekana poistaa nopeusmittari ja ajaa pari-kolme pykälää pienemmillä vaihteilla kuin normaalisti. Lyhemmät kammetkaan ei haittais. Nuo krampit jäänevät pois, kun ei yritä liikaa suorittaa, vaikka kinneri moiseen houkuttaakin :D

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Vilijami kirjoitti:
mika kirjoitti:

Kesäkuun lopulla oli pakko ottaa taukoa ajamiseen. Reisien sisäreunat kramppasivat tosi pahasti jopa lyhyillä matkoilla. Kaksi viikkoa sai varoa jalkojen koukistamista. Varsinkin yöllä kramppasi välittömästi jos koukisti jalat. Kuukauden päästä jo helpotti. Tavallisella pyörällä pystyi kuitenkin ajamaan.
Nyt pitäisi analysoida että mistä oli kysymys. Yksi epäilys oli että kun rasvaprosentti tippui neljän pintaan kun tauko nosti prosentin yli kuuteen. Eli syötiinkö jo lihaksia? Tähän liittyi myös jokin nesteytysjuttu kun vessassa sai käydä öisin useamman kerran.

Koskaan aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa. Tosi erikoinen juttu.
MikaR

Kokeile ihan ekana poistaa nopeusmittari ja ajaa pari-kolme pykälää pienemmillä vaihteilla kuin normaalisti. Lyhemmät kammetkaan ei haittais. Nuo krampit jäänevät pois, kun ei yritä liikaa suorittaa, vaikka kinneri moiseen houkuttaakin :D

Kyllä täytyy kompata Vilijamia tässä. Pittää malttaa hilijoo edetä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja PW »

Itsellä Nokian 200m vetäsyssä, repäsin vasemman nivuseni. Se tuntui ikävästi tunnin ajossa ja seuraavana aamuna olin aika jäykkää poikaa. Olin varma etten pysty koko 12h polkemaan mutta oikeella jalalla helpotin vähän enmmän ni vähitellen vaiva väheni.
Olihan siinä kolme kierrosta lämmittelyä tandemilla alla mutta pitäsköhän ensi vuonna oikeesti lämmitellä ja venytellä? Mahtusko ohjelmaan yhteinen hyppely; jooga tai pilates - mitä näitä on?
Muistan ekoista Nokian kisoista aivan samanlaisen revähtymän samassa nivusessa, joka vaivasi koko viikonlopun. Oppiskohan tästä jotain ensi vuoteen :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Minulla kun venähti pakara niin se oli kipeä jotain 8kk. Verryttely kannattaa. Ainakin joku 15min ennen suoritusta. Venyttely ei niinkään kun se vie parhaimman terän lihaksista ennen suoritusta.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin