rasitusvammat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja mika »

Kesäkuun lopulla oli pakko ottaa taukoa ajamiseen. Reisien sisäreunat kramppasivat tosi pahasti jopa lyhyillä matkoilla. Kaksi viikkoa sai varoa jalkojen koukistamista. Varsinkin yöllä kramppasi välittömästi jos koukisti jalat. Kuukauden päästä jo helpotti. Tavallisella pyörällä pystyi kuitenkin ajamaan.
Nyt pitäisi analysoida että mistä oli kysymys. Yksi epäilys oli että kun rasvaprosentti tippui neljän pintaan kun tauko nosti prosentin yli kuuteen. Eli syötiinkö jo lihaksia? Tähän liittyi myös jokin nesteytysjuttu kun vessassa sai käydä öisin useamman kerran.

Koskaan aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa. Tosi erikoinen juttu.
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mulla kramppaili alkukaudesta kans samat paikat, vaikka rasvaa äijästä on aina löytynyt ihan huolella.

Ylikunto?

Oikeesti mitään tiedä, kuhan heittelen jotai!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Mulla kramppaili alkukaudesta kans samat paikat, vaikka rasvaa äijästä on aina löytynyt ihan huolella.

Ylikunto?

Oikeesti mitään tiedä, kuhan heittelen jotai!

Jos se rasva oli Härskiintynyttä. :D

Vakavasti. Laihduttaessa kehosta katoaa rajusti nestettä, eikä lämpötalouskaan ole aina ihan tasapainossa. Nämä saattavat aiheuttaa kramppeja. Pitää myös muistaa, että alkukauden krampeista iso osa on ihon kylmyydestä johtuvaa. Ilma on keväällä ja alkukesästä niin kuivaa, että hikoileva iho jäähtyy älyttömän kylmäksi. Kuiva ilma pyrkii jäähdyttämään hikoilevan ihon kastepisteensä lämpötilaan. Nyt on ilmankosteus 51%, mutta keväällä se on usein jopa alle 20%, mikä laskee kastepisteen, eli kostean pinnan lämpötilan helposti jopa 20 astetta ilman lämpötilaa alemmas. Keväällä voi märkä pinta olla hyvinkin pakkasella, vaikka ilma on toistakymmentä plussalla.

Liitteet
2016-08-09-163302_1680x1050_scrot.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Mulla kans noi reisien sisäpuolet on oikeastaan ainoat lihakset jotka laittaa hanttiin. Saa venyttää
niitä jatkuvasti. Suhteellisen lyhyt historia vielä noja-asennossa veikkaan ainakin itselläni syyksi.
Krampailuja kyllä ei ole ollut huolena missään lihaksissa. Kai sitä niin riisseli on ettei tuu.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja PW »

Vuoden ainut kramppi tuli Nokialla tunnin ajossa kun housut oli kastunut märiksi. Kesti pitkään mutta mitään jälkikramppeja ei tullu esim yöllä, eikä 12h kisoissa mitään.
Aikasempina vuosina oon kärsiny krampeista ja vaikka oon käyttäny suolaa ja magnesiumia ym. konsteja, jalat vaan kramppas helposti. Tänä vuonna jätin magnesiumit ja suolaakin laitan vaan ruokaan - kramppeja ei kuitenkaan oo ollu. Juomaan oon opetellu ja ainakin nyt 12h kisassa join paljon enemmän ku aikasempina vuosina. Nyt pussissa oli parilitraa vettä ja pari hyppysellistä merisuolaa. Tauoilla lisäks meni jotain urheilujuomaa ja kokista.
Aina ei ymmärrä mistä mikäkin johtuu, miun analyysi omalla kohalla on: "Olen juonu olutta paljon enemmän ku aikasempina vuosina" - antaa hyvän syyn ottaa :mrgreen: Viron reissuilla ei koskaan krampannu ja siellä palautusjuomana oli olutta, siitä se idea sitten lähti :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja mika »

Kompressiosukat poisti pohjekrampit. Ja onhan ne komean näköiset sortsien kanssa!

Mielenkiintoista että muillakin on näitä reiden lähentäjien ongelmia. Liittyy varmaan vetopainotteiseen polkemiseen?

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Samoilla linjoilla Petrin kans!
http://m.iltalehti.fi/elintavat/2015020 ... 8_el.shtml

Tumma olut on paras palauttaja - mistä mie sen tiesin, maustako? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

mika kirjoitti:

Kompressiosukat poisti pohjekrampit. Ja onhan ne komean näköiset sortsien kanssa!

Mielenkiintoista että muillakin on näitä reiden lähentäjien ongelmia. Liittyy varmaan vetopainotteiseen polkemiseen?

MikaR

Lähden siitä ajatuksesta että yksinkertaisesti joutuvat osallistumaan enemmän kuin
koskaan elämässään fillarointiin. Uskon että vahvistuvat vuosien mittaan kunhan mankeloi
vaan menemään.

Jouni

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Tutulta kuulostaa. Olin ajanut joulu-maaliskuussa lähinnä pystäreillä (ja turhan vähän). Kun aktiivisempi ajokausi alkasi huhtikuun kieppeillä, niin noja-asento olikin taas hukassa. Low Raaserilla lenkittäessä kramppivaivat alkasivat jossain 40km kieppeillä, joka lenkki. Myös niska väsähti ajoasennossa. Pysäriä kuitenkin pystyin ajamaan ilman kramppeja, eli niin eri hommaa on tuo eteenpäin polkeminen.

Nyt kesän treenailujen jälkeen Nokian kisoissa ajoin 12h ilman kramppeja ja niskaankin laitoin hieman lisätukea rullatulla pikkupyyhkeellä vasta n. 9h kohdalla.

Sen verran suoloista, sun muista mineraaleista, että ainakin itsellä toimii noi urheilujuomat oikeinkin hyvin. Jostain pyöräilylehdestä luin, että yli tunnin pyörälenkille ei kannata enää pelkällä vesipullolla lähteä, vaan muutakin korvaavaa tarvitaan. Toimii mulle. Magnesiumia syön kanssa kohtuu tasaisesti, mutta nyt kun vuoden kokonaiskilometrit on ylittäneet 3000km, niin ei sekään enää niin tarpeellista ole.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja yaana »

Ihan varmasti tämäkin on foorumilla ollut, mutta en tiedä mistä etsisin. Jos nilkka kipeytyy etupuolelta, siitä mihin varreton sukka päättyy, niin mistähän se yleisimmin johtuu? Ihan pienen hetken 12h loppupuolella tuntui, vaikka muuten ei ole ollut mitään ongelmia.

Saatoin kyllä jossain vaiheessa vähän runtata ylämäkeen, kun potutti vauhdin hidastuminen :) Kammethan mulla on normaalit pitkät, mutta kun olen ajatellut että ei korjata, jos ei ole ongelmia. Tämmönen hukkapätkä kuski kyllä hyötyis pienemmästä liikeradasta.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

yaana kirjoitti:

Kammethan mulla on normaalit pitkät, mutta kun olen ajatellut että ei korjata, jos ei ole ongelmia. Tämmönen hukkapätkä kuski kyllä hyötyis pienemmästä liikeradasta.

:shock: Ajatko tosiaan 172mm kammilla? :shock:
Äkkiä kammet lyhennykseen!

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mika viima iskee haaruksiin ja kevätkylmällä häijysti, kuten Jori perusteli.

Yaana, muistaakseni sulla oli aika lähelle keskiasento nilkalla, eli varpaat eivät juurikaan koukistaneet eteen. Pitäisi katsoa, jos löytyisi video sivusta ajostasi asian varmistamiseksi. Väsy myöhemmmin. Varpaiden eteen työntäminen saattaa tehdä jalkaterästä vipuvarren, joka voi rassata nilkkassa vaikka mitä. Mahdollisesti Nixorilla reisiin asti, mutta mies valitkoon itse, kertooko asioistaan julkisesti. Liekö netin äärelläkään, kun matka vie kotia kohden pyörällä. Vaikka nilkka olisi samassa asenossa kuin pystyssä seistessä, on 12 h vaan raakaa hommaa ja se voi yksinään ärsyttää, vaikkei polkutekniikassa olisikaan mitään vikaa. Hirmuisen pitkiltä kyllä kuullostaa noin pitkät kammet sinulle.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Kammethan mulla on normaalit pitkät, mutta kun olen ajatellut että ei korjata, jos ei ole ongelmia. Tämmönen hukkapätkä kuski kyllä hyötyis pienemmästä liikeradasta.

:shock: Ajatko tosiaan 172mm kammilla? :shock:
Äkkiä kammet lyhennykseen!

Hmm, aijaa. Mulla on Paseossa 175mm kammet. Enkä mä mikään hujoppi ole. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: rasitusvammat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla on 160 mm kammet ja nyt ne toimivat ok, viime vuonna etureiden ylin jänne tuntui puristamattomissakin vaatteissa jäykältä. Janxille 175 tuntuu järkyltä, kuten 172 Yaanalle :shock:

Vastaa Viestiin