polvet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

polvet

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Uusi polviteoria: nojakilla ajaessa polvinivelen rustot turpoavat, kun seisomiseen liittyvään jatkuvaa kuormaa ei ole, ja tästä seurauksena polvilumpioon kiinnityvät jänteet kiristyvät, mikä aiheuttaa kipua jänteen kiinnityskohdassa. Turpoaminen tuntuu kun nousee seisomaan pitemmän ajon jälkeen, ekat askeleet polvi tuntuu tiukalle ja kipeälle. Jännekipu ei varsinaisesti estä ajamista, mutta ei oikein uskalla rasittaakaan kipeää polvea.

Voiko tuohon mitenkään vaikuttaa? Olen itse koittanut tehdä silloin tällöin kyykkypunnerrusta jänteiden vahvistamiseksi nyt talvella, kun nojakilla ei tule ajettua, mutta en tiedä auttaako se yhtään...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: polvet

Viesti Kirjoittaja janx »

Minulla oikean polven sisäsyrjä kipeytyy yhdestä pisteestä, jossa on lihasten kiinnityskohta. Se luultavasti johtuu oikean jalan (nilkan) kääntymisestä ylipronaatioon ja lihaskalvojen/lihaksien kireyksistä. Tasapainoiluharjoittelu vahvistaa polvienkin tukilihaksia.

Youtubessa on paljon kaikenlaisia harjoitevideoita:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin