Kärry/teltta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

Tommoseen ratkasuun päätynyt tämä retkeilijä. Pitkä kärry, kärrynkoppa toimii teltan kattona :roll:

pitkäkärry.jpg
pitkäkärry.jpg (106.13 KiB) Katsottu 3515 kertaa
kärryteltta.jpg
kärryteltta.jpg (116.23 KiB) Katsottu 3515 kertaa

Viimeksi muokannut PW, 04 Maalis 2017, 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja jori »

Mistäs sinä tämän löysit?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja ajou »

Mulla on vähän samanlaisia suunnitelmia, paitsi että haluan lyhyemmän kärryn. Tämä teltta on siis samalla sänky ja taittuu kolmeen osaan.

IMG_1990.JPG

Driving with Arcus velomobile.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Mistäs sinä tämän löysit?

Sori, jäi se linkki laittamatta - korjaan (Facestahan tuo)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

En ihan tajuu, tartteeko teltta tommosen muovikaton :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

En ihan tajuu, tartteeko teltta tommosen muovikaton :?

Ei välttämättä teltta mutta tuo vissiin on vanhasta suksiboksista tuunattu ja tulee kärryyn kaupanpäälle lukittava kansi? luulisin jotta boksissa mahtuu samalla reissuvermeitä kuskaamaan niin onpahan yksi huoli vähempänä.

Torista vilkaisin niin halvin leveä suurinpiirtein virtaviivainen boksi maksaa 45€ niin aika halvalla saa kärry/telttavärkin. Tykkään ideasta vaikka paino taitaa olla miinuksena, kait 20 - 30 kg?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mä taas ihmettelen että mihin tuota telttaa tarvii, boksihan on kuin pieni laavu:

Kuva

Tavarat vaan käryn alle yön ajaksi, boksiin pötkölleen ja kansi sopivasti raolleen.

terppa kirjoitti:

Tykkään ideasta vaikka paino taitaa olla miinuksena, kait 20 - 30 kg?

Pika googletuksen perusteella 80cm leveät 18kg -->

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Tykkään ideasta vaikka paino taitaa olla miinuksena, kait 20 - 30 kg?

Pika googletuksen perusteella 80cm leveät 18kg -->

Hinattavaan versioon tarvitaan vielä yksi tai kaksi takapyörää ja niille akselit ja runko, sekä vetoaisa. Telttaversiossa kankaita, -keppejä ja kiiloja. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Tykkään ideasta vaikka paino taitaa olla miinuksena, kait 20 - 30 kg?

Pika googletuksen perusteella 80cm leveät 18kg -->

Hinattavaan versioon tarvitaan vielä yksi tai kaksi takapyörää ja niille akselit ja runko, sekä vetoaisa. Telttaversiossa kankaita, -keppejä ja kiiloja. :roll:

Nii, joo, tuo 18kg on pelkkä boksin paino :oops: Luulen että runkoa ei välttämättä tarvi. Akseli toisen kattotelineen paikkaan ja alas laskettavat jalat toiseen.
Ehkä tätä ei pidä yrittääkkään arvostella maailman keveimpänä kokonaisvaltaisena majoituspakettina, vaan monipuolisena kuljetusratkaisuna jota voi käyttää niin matkailuvaununa kuin pyörän kärrynä jolla saa vaikka sementtisäkit kaatosateessa kuivana kotia ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

Trikessä on aika paljon laukkuja, voisko olla ett peräkärryssä on vaan teltta ja tuo kansi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt vast huomasin :oops: ett se kärry on sänkynä teltassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja MM »

Jorma Ponkalan vanerikinneri itsessään oli tehty myös sateenpitäväksi nukkumapaikaksi. Nelipyöräisenä istuimen selkänojan voi oikaista takaboksiin pään tilaksi ja poljinlaitteiston pystyi irrottamaan edestä jalkojen tieltä. Ei ollut ylimääräisiä pyöriä ja runkoja vedettävänä ja tiivis kori suojasi itikoiltakin. "Joku" saattaisi löytää kuvankin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mitäpä Ponkala ei olisi keksinyt ensin? Minä kun ajattelin, että deltakinnerin perästä voisi tehdä sivuille avautuvat ovet, joiden päälle voi nostaa toisessa ovessa saranalla olevan poikittainriman. Ovet ja poikittaisrima toimivat pressun kantavana runkona ja hyttysverkko päätyseinäksi. Paino muutama sata grammaa. Onnistuuko alle kahdella sadalla lisägrammalla?

Jos tavaroita vetää peräkärryssä, ei tarvitse siirrellä tavaroita itsensä tieltä ja takaisin iltaisin ja aamuisin. Peräkärryn tarve riippuu tavaran määrästä. Jos kärry on mukana, sitä tai sen vartta voi käyttää pään alustana. Silti tekisin mieluummin kärrystä riippumattoman version niin, että kinnerissä on sisältä lattiasta ulos vedettävä tai saranalla taitettava pohjan jatko. Silloin tuskin tarvitsee polkimia irroitella.

Penkin selkänojan pitää olla lattialle taitettava, kun menee nukkumaan ja jottei istuimen runko paina selkää, on pehmikkeitä oltava, tai ulos perästä menevän levyn tasolla on oltava selkänojan päälle vedettävä tai käännettävä levy. Joka on samalla korkeudella kuin ulos menevä pohjalevy.

Mitenköhän helppoa on tehdä niin kevyeksi perän ulko-ovineen ja makuualustalevyineen, ettei nokka keuli ilman etutavaratilaan painon laittamista? Hmm tästä juolahti mieleeni, että jos pohjassa penkin selkänojan alla ja takana on huoltoluukku, selkänojan voisi taittaa rungoltaan samalle korkeudelle kuin ulos menevä perälauta, jolloin ei tarvitse penkin päälle menevää levyä, kun patjalla voi nostaa itsensä selkänojan kuopasta.

Näin ideat kehittyvät evoluutiona, kun ehtii enemmän miettimään. Kirjoittaessakin ehtii miettimään, joten ideat paranevat joskus kesken viestiä ja tulee historiallinen dokumentti ajatuksen virran aikajanasta. Versio kaksi ennen kuin ekan dokumentointi valmistui.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja MM »

Katselin Sakarin SH-18 kinneriä tästä vinkkelistä. Pituus riittäisi, ja kun hallintalaitteet ja veto ovat reunoilla, sopisi keskellä köllöttelemään. Kampiakselin voi kääntää vaaka-asentoon, joten sekään ei ole tiellä. Suunnitelmalta putoaa kuitenkin pohja, koska kinnerissä ei ole pohjaa. On kuitenkin tukevat rungon reunateräkset vaakatasossa, joiden varaan laverin voi rakentaa vaikka säleistä. Yksi mahdollisuus olisi paariratkaisu kankaasta tai kevyestä verkosta (hyttyset), jonka voisi rullata ajon ajaksi sivuseinälle tahi jättää kotiin, jos ei ole yöksi lähdössä. Remmi-istuimen runkoon pitäisi kuitenkin tehdä taittonivel, jotta selkänojan saisi alas.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kärry/teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:

Katselin Sakarin SH-18 kinneriä tästä vinkkelistä. Pituus riittäisi, ja kun hallintalaitteet ja veto ovat reunoilla, sopisi keskellä köllöttelemään. Kampiakselin voi kääntää vaaka-asentoon, joten sekään ei ole tiellä. Suunnitelmalta putoaa kuitenkin pohja, koska kinnerissä ei ole pohjaa. On kuitenkin tukevat rungon reunateräkset vaakatasossa, joiden varaan laverin voi rakentaa vaikka säleistä. Yksi mahdollisuus olisi paariratkaisu kankaasta tai kevyestä verkosta (hyttyset), jonka voisi rullata ajon ajaksi sivuseinälle tahi jättää kotiin, jos ei ole yöksi lähdössä. Remmi-istuimen runkoon pitäisi kuitenkin tehdä taittonivel, jotta selkänojan saisi alas.

Omassa kolmipyörässä on tämäkin ollu ajatuksena - selkänoja saranoitu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin