Ajoharjoittelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kerran kävin tänään pyyttonilla kadunpäässä kääntymässä - kohtuudella meni, vaikka uukkarissa jouduin pistämään jalan maahan. Nyt on taas vasen olkapää kipee, taitaa se johtua tästä pyyttoni harjottelusta - jäkitän vielä jotenkin.

Lähdetkö liikkeelle ja pysähdytkö niin että jalat on polkimilla ja käsi/kädet maassa? Siinä saa ainakin olla tarkkana ettei ole vauhtia kun ottaa kädellä vastaan pysähtyessä, eikä yritä tukea liian pitkään liikkeelle lähdössä. Aika epänormaali asento kädelle ja tavasta kannattaa yrittää päästä eroon. Eli vaikka kädet ylettäisi maahan, niin lähtee liikkeelle ja pysähtyy niin että tukee jalalla kuten muillakin pyörillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kerran kävin tänään pyyttonilla kadunpäässä kääntymässä - kohtuudella meni, vaikka uukkarissa jouduin pistämään jalan maahan. Nyt on taas vasen olkapää kipee, taitaa se johtua tästä pyyttoni harjottelusta - jäkitän vielä jotenkin.

Lähdetkö liikkeelle ja pysähdytkö niin että jalat on polkimilla ja käsi/kädet maassa? Siinä saa ainakin olla tarkkana ettei ole vauhtia kun ottaa kädellä vastaan pysähtyessä, eikä yritä tukea liian pitkään liikkeelle lähdössä. Aika epänormaali asento kädelle ja tavasta kannattaa yrittää päästä eroon. Eli vaikka kädet ylettäisi maahan, niin lähtee liikkeelle ja pysähtyy niin että tukee jalalla kuten muillakin pyörillä.

Jukka

Piti käydä kokeilemassa - lähtö onnistuu ilman käsitukea mutta varmaan oon nojaillu käsillä maahan, koska alkuun oli kämmenen lihakset kipeet runsaasta sormien ojennuksesta ja paineesta niihin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Toinen puoltava mielipide selkänojan lapaluutuen avuliaisuudelle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Haapsalussa kokeilin Pastorin Kostolla ajoa - ei sekään heti lähteny, uudestaan piti opetella - tosin nopeestihan se sitten ku sai liikkeelle. Outo ohjaustanko (teräsmies), joka oli ohutta ja notkeaa materiaalia - piti vaan ajatella enemmän jaloilla :wink: Varmasti vaikutti sekin, ett olin kakspäivää ajanu tandemilla, täydellä kuormalla ja siinä joutuu kyllä käyttämään käsiäkin - ainakin kun harvoin ajaa kahdestaan.
Tandemilla ajo kipeytti varsinkin oikeeta käsivartta ja kyynärpäätä - varmaan ylimäärästä jäkitystä. Vähän helpottui loppua kohden.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Outo ohjaustanko (teräsmies), joka oli ohutta ja notkeaa materiaalia - piti vaan ajatella enemmän jaloilla :wink:

Kiinnostavaa tässä on se että mun mielestä ohjaustanko on tanakka ja jäykkä. Johtuisko siis siitä että mä en käytä sitä hirveesti vaiko mistä. Silleen hellävaraisesti vaan tuen muun kehon toimintaa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Outo ohjaustanko (teräsmies), joka oli ohutta ja notkeaa materiaalia - piti vaan ajatella enemmän jaloilla :wink:

Kiinnostavaa tässä on se että mun mielestä ohjaustanko on tanakka ja jäykkä. Johtuisko siis siitä että mä en käytä sitä hirveesti vaiko mistä. Silleen hellävaraisesti vaan tuen muun kehon toimintaa?

Noinhan se pitäs mennä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Outo ohjaustanko (teräsmies), joka oli ohutta ja notkeaa materiaalia - piti vaan ajatella enemmän jaloilla :wink:

Kiinnostavaa tässä on se että mun mielestä ohjaustanko on tanakka ja jäykkä. Johtuisko siis siitä että mä en käytä sitä hirveesti vaiko mistä. Silleen hellävaraisesti vaan tuen muun kehon toimintaa?

Noinhan se pitäs mennä.

Sen mä olen huomannut että MBB:llä ajo on siis semmoista kokonaisvaltaista. Koko keho osallistuu ohjaamiseen. Jäykkärunkoisella voi tavallaan eriyttää sen polkemisen ja ohjaamisen. Ehkä mä siksi tykkään tosta pyörästä. Se muuten paranee koko ajan - täähän on jo kolmas versio. Pitäiskö siis vaihtaa kerran vielä toi etupää, niin ei olis yhtään alkuperäistä palaa enää jäljellä. Eiks olis hilpeetä se.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Pitäiskö siis vaihtaa kerran vielä toi etupää, niin ei olis yhtään alkuperäistä palaa enää jäljellä. Eiks olis hilpeetä se.

Joo, kostoksi. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten olisi ranskattaren tyyliin ohjaustanko veks ja hallintalaitteet piuhojen päässä syliin? Kun kerran jalkavaltaisesti ajat?

Minullakin on koko vartalo, varsinkin keski-, aktivoituna MBBllä verrattuna kiinteärunkoiseen. Jännää kyllä opettelun alkuvaiheessa ylämäessä MBB yläohjatulla vedin tangosta enemmän kuin alaohjatulla kiinteäpuomisella. Vielä en ole päässyt jalkaohjaukseen, kun ajot ovat remontin ja työn vuoksi ollut pakko tehdä iskunvaimennus edellä. Siis pysty mtb pehmusteita tuunaten ja yllättävän hyvin onnistuen plus käsittä ajon opettelu pystärillä.

Olen prosessointipaussilla, joten katsotaan, miten käy, kun ensi kerralla nojailen. Työt haittaavat terveysvajeen ohella. Nytkin pomon vikana oljenkortena olin, mutten hälyllä lähtenyt, kun kipeä viime kerrastakin johtuen. Ja siten unirytmi väärin, kun ensi vuorossa puuttuu väkeä ja sen tietää, kenen niskaan se kaatuu. Harrasteiden haitta...

Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

Eilen tuli tämmöinen Challenge hurricane musta tänne Joutsaan CF laatikkopyörän ja Flevotriken kaveriksi .http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4741
Eli taas meni aivot uudelleen koulutukseen,ei vaisinkaan hyvin lähti iltasella kulkemaan Challenge :D .Samalla pistin pojan harjoittelemaan flevolla,aikas hyvin jo suoraan oppi ajamaan :shock: .

Mika

Vastaa Viestiin