Ajoharjoittelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

Laitoin tämmöisen ketjun,jossa vaikka vinkkejä ja omia kokemuksia/kommelluksia voisi jakaa.

Nyt tänään hain Vilijamin Flevotriken matkahuollosta,sen verrän jäistäpöperöä tiellä etten arvannut vielä tiellä ajaa.
100m pätkä kuivahkoa hiekkatietä jossa kokeilin polkea
Niin kyllä veteli puolelta toiselle aika kivasti,huomasin myös että rullaaminen polkematta sujuu helpommin niin siinä voi harjoittaa tasapainoilua hieman mutkitellen.

Uskaltaisikohan hommata lukkopolkimet tai ovatko ne vielä turhat tai vaaralliset,ennen kuin aivot oppii flevon perusasiat.

Mika

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos eka päivänä onnistuu noin hyvin ni voi jo lukkopolkimia ja -kenkiä laittaa tilaukseen ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Yksi asia kerrallaan. Ei siinä montaa päivää kuitenkaan mene että homma sujuu ilman erikseen yrittämistä ja silloin lukot mukaan harjoitteluun.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja juuva »

Itse en oikein ilman lukkoja tykkää ajaa nojapyörällä. Ensimäinen nojapyörä minulla oli flevo racer jolla muutamien päivien ajelun jälkeen otin lukot käyttöön. Vaaralliset ne tuskin itsessään ovat, irroittamista ei ainakaan spd:llä tarvitse pelätä - ehkä jopa ennemmin itsestään irtoamista. Kolmipyöräisellä liikkeelle lähtö lieneen myös melko helppoa, toisen lukon kiinnittäminen helpottaa sitä vielä antamalla mahdollisuuden pyörittää yhdellä jalalla.

Kaksipyöräisenä racer tuntuu rullausta paremmin olevan hallinnassa silloin kun polkee ja on riittävästi vastusta pitämässä keulan linjassaan. Myös retkivarustus tekee siitä tasapainoisemman. Ehkäpä vielä on vaan liian vähän kilometrejä vielä takana..

Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

:D Nyt sitten tempasin Vilijamin flevotrikella ensimmäisen kilometrini,enään 999km jäljellä niin sitten pitäisi olla hanskassa flevolla ajo. :D .Tien päässä kun yritin kääntyä takaisin päin,niin ilmeisesti yritin liian tiukkaa käännöstä.Kuskin kantti loppu kesken ja stoppi tuli,Vilijami osaa varmaan kertoa kuinka tiukan käännöksen tällä pystyy periaatteessa tekemään kun on prokuski flevolla :wink: .Muuten oli kyllä suhteellisen helppoa ajo ei enään vedellyt puolelta toiselle polkiessa,ainoastaan vielä tiellä ollut sohjo haittasi ja piti hieman pujotella.

Mika

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei omaa kokemusta mutt oon erään kuullu kehuvan, ett Flevolla pystyy ajamaan parkkiruudussa kaheksikkoa :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

PW kirjoitti:

Ei omaa kokemusta mutt oon erään kuullu kehuvan, ett Flevolla pystyy ajamaan parkkiruudussa kaheksikkoa :shock:

Saman luin jostakin,hieman epäilen tätä :? .Kunhan jalan uudet lihakset kertovat olemassa olostaan,niin täytyy näitä kaheksikkoja harjotella :D .

Mika

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Youtubessa on paljo flevo videoita

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Skyliner68 kirjoitti:

Vilijami osaa varmaan kertoa kuinka tiukan käännöksen tällä pystyy periaatteessa tekemään kun on prokuski flevolla :wink:

Unohdin sanoa, että tiukassa mutkassa pitää nojata ulkokurvin puolelle aika voimakkaasti. Silloin pystyy kääntymään parkkiruudussa :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

https://youtu.be/eyTP5I8hv5Q
Sitten kun alkaa sujua, niin harjoittelet ilman käsiä liikkeellelähdön ja pysähtymisen :wink:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja irakas »

Skyliner68 kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei omaa kokemusta mutt oon erään kuullu kehuvan, ett Flevolla pystyy ajamaan parkkiruudussa kaheksikkoa :shock:

Saman luin jostakin,hieman epäilen tätä :? .Kunhan jalan uudet lihakset kertovat olemassa olostaan,niin täytyy näitä kaheksikkoja harjotella :D .

Mika

Itse olen nähnyt, kun Ängeslevän Tapsan poika Viljami ajoi Flevolla parkkiruudussa kahdeksikkoa. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Katse kauas horisonttiin pyörä pystyssä terävä polkaisu on kiinteärunkoisen lähtövinkki. Aluksi alamäki tai molemmin jaloin vauhtia juoksu auttaa myös. Ihan pienimmillä nopeuksilla ei kannata kaarteita harjoitella, kun meno on vakaampaa vauhdissa. Iso tila auttaa ja aluksi kallistaen ohjaus pienistä suurempiin kulmiin, sitten pienillä muutoksilla Flevolla etupuolen kääntö, sitten kallistus ja kääntö jne.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Katse kauas horisonttiin .

Sama ohje oli yksipyöräilyyn ja hidasti mun oppimista viikolla ;)
Oikea ohje on että katse samalle korkeudelle kuin kävellessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla on kävellessä katse kauas horisontissa. Samalla korkeudella kuin silmät. Sama auttaa minua startatessa.

Kiinnostavaa kyllä Guinness suosittaa oluensa juomista seisten kyynärpää suun korkeudella katse kauas eteen horisonttiin, jos seinää ei ole edessä. Kokeilin ohjeen nähtyäni tätä ja maistui paremmalle. Go figure.

Minulla alle vaakatasoon tai yli katsominen vaikeuttaa tasapainoilua, johtunee korvan nesteiden siirtymisestä tasapainoelimessä. Tai ympäristössä.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: RE: Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Katse kauas horisonttiin .

Sama ohje oli yksipyöräilyyn ja hidasti mun oppimista viikolla ;)
Oikea ohje on että katse samalle korkeudelle kuin kävellessä.

Jukka

Eli tiukasti kännykän ruutuun? :D

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin