Ajoharjoittelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mulle tulee seuraavaan aikuisten kammet :roll:

Niinhän sitä aina uhotaan :wink:

Mulla on kaikissa nojapyörissäni 165 mm kammet enkä koe mitään syytä vaihtaa lyhyempiin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mulle tulee seuraavaan aikuisten kammet :roll:

Niinhän sitä aina uhotaan :wink:

Mulla on kaikissa nojapyörissäni 165 mm kammet enkä koe mitään syytä vaihtaa lyhyempiin.

Yli 99% pyöräilijöistä ei koe tarvetta vaihtaa lyhyempiin kampiin. Sinäkin silti koit tarpeellisesksi vaihtaa 165 mm kampiin, eli selvästi normaalia lyhyempiin, mutta sitten tarve loppui. Kaikkien usko ei ole yhtä vahva. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Kysyin pyöräilijöiltä jo paljon aikaisemmin että onko tarvetta vaihtaa pitempiin kampiin jolla saa kunnon vääntöä lisää. 100% vastaus oli ettei nyt ihan heti tarvi. Ihme sakkia -haluavat vain ajaa kovaa...

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mä kuulun siihen koulukuntaan jonka mielestä sopivan pituiset kammet on parhaat. Yhdelle yhdet ja toiselle toiset on sopivat, ei sitä omaa valintaa ehkä kannata julistaa ainoaksi oikeaksi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Mä kuulun siihen koulukuntaan jonka mielestä sopivan pituiset kammet on parhaat. Yhdelle yhdet ja toiselle toiset on sopivat, ei sitä omaa valintaa ehkä kannata julistaa ainoaksi oikeaksi?

Jukka

Aivan, mutta 99% ihmisistä ei tiedä muusta kuin 170mm kammista ja tähän vielä lisätään normaali muutosvastarinta. Tästä seuraa virheellinen käsitys, että normaalin markettipystärin kammet olisivat parhaat kaikille.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Aivan, mutta 99% ihmisistä ei tiedä muusta kuin 170mm kammista ja tähän vielä lisätään normaali muutosvastarinta. Tästä seuraa virheellinen käsitys, että normaalin markettipystärin kammet olisivat parhaat kaikille.

Sama koskee markettipyörien renkaita, vanteita, vaihteita, jarruja, penkkejä, ketjuja ja oikeastaan ihan kaikkea muutakin mikä koskee ihan mitä tahansa marketti tavaraa jauhoista jalkalamppuihin, mutta ei niistä kukaan jaksa vääntää vuodesta toiseen :mrgreen:

ps. nuorisopyörissä ja jopokopioissa näkee 155-165 kampiakin. Eli kyllä valmistajat tietää että lyhyemmälle ihmiselle pitää olla lyhyemmät kammet, mutta kukapa sitä "lasten pyörää" haluaisi ostaa vaikka pituuden puolesta se olisi oikea valinta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Se korjautuu pitkäkampisia pystäreitä nopeammin ajamalla 8)

Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

:D Tänään oli sitten kolmas pitempi sessio/harjoittelu flevotrikella.Nyt sitten onnistuu jo handsfree ajo,myös u-käännös onnistu handsfreenä.Tarkkana sai kuiteski koko ajan olla,väistellen jääklönttejä varjopaikoissa sekä hiekoitus kasoja.Välillä tulli semmoisia hupsista oikosulkuja että eiks tää nyt käänny tunne :D ,sitten taas tukea jarrukahvasta ja tasapaino kondikseen.

Mika

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Skyliner68 kirjoitti:

Välillä tulli semmoisia hupsista oikosulkuja että eiks tää nyt käänny tunne :D

Se vaatii reilusti kilometrejä, ettei nuita oho-tilanteita tule. Ajoharjoittelua helpottaa tuo etupuomin jatko, ilman sitä keula pyrkii kaatumaan voimakkaasti pienillä nopeuksilla ja varsinkin tiukoissa käännöksissä. Harmi etten ehtinyt koeajattaa tuota jatkoversiota kenelläkään. On se niin paljon parempi, ainakin omasta mielestäni. Jos vaan ehdit, niin tule käymään Nokian kisoissa, niin halukkaat voisivat koeajaa. :D

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Halukkaaksi kokeilijaksi ilmoittauduttu, jos remonteilta pääsen kisaamaan.

Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

vaaka kirjoitti:

Halukkaaksi kokeilijaksi ilmoittauduttu, jos remonteilta pääsen kisaamaan.

Vilijami kirjoitti:
Skyliner68 kirjoitti:

Välillä tulli semmoisia hupsista oikosulkuja että eiks tää nyt käänny tunne :D

Jos vaan ehdit, niin tule käymään Nokian kisoissa, niin halukkaat voisivat koeajaa. :D

Jos saan pakun lainaan ja ajankohta sopii niin voisin tulla Nokialle.

Mika

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Ensimmäinen päivä ja ekat kilometrit fwd mbb konversiohärvelillä. Lukkopolkimet ja kengät ois voinut jättää kaappiin, näin ensikilsoilla on vaan häiriöksi. Kunnon niskatuellinen penkki ja vähän matalampi istuinkorkeus kelpaisi, mutta kyllähän tällä jo ajamaan opettelee. Cruzbiken sivuilla on hyvät ohjeet aloittamiseen, tosin tuntui siltä että mitä vähemmän koko touhua ajatteli, sen paremmin se sujui.

http://cruzbike.com/learn-to-ride

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea uusille MBB-kuskeille!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Skyliner68
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja Skyliner68 »

:D Päivitystä ajoharjoitteluun.Nyt kun on takana noin 400km flevotrikellä,niin voisi jopa sanoa että on aika zen fiilis ajaessa :lol:.Kaupunki cruisailu Joutsassa jalankulkijoita väistellen,risteykset ym joutuu hanskat lyömään jarruille tai vaihteita vaihtamaan.Jopa Joutsan isoin mäki menee jee kädet rinnuksilla peukkuja pyöritellen :D .Tuo toisaalla foorumilla mainittu katse horisonttiin,eikä ajattele pahemmin esim kuopan väistämistä toimii hyvin.Flevon T mallinen penkki on hyvä tuki kun tekee tiukkoja käännöksiä ja töyssyt ottaa vastaan lapaluut eikä selkäranka.

Mika

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajoharjoittelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Kerran kävin tänään pyyttonilla kadunpäässä kääntymässä - kohtuudella meni, vaikka uukkarissa jouduin pistämään jalan maahan. Nyt on taas vasen olkapää kipee, taitaa se johtua tästä pyyttoni harjottelusta - jäkitän vielä jotenkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin