Maantie-tubeless vanteelle kotikonstein ?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Maantie-tubeless vanteelle kotikonstein ?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Kyl se pitää jos sen sinne saa ja ajat sillä sit pian sen jälkeen ja pidät huolen ettei vuoda tyhjäksi.

Kokeilitko ensin sisurilla nostaa vanteelle ja sitten varovasti vain toiselta puolelta pois. Tähän vois toimia katkaistu sisuri todella kivasti kun ei tarttis kokomatkalta ottaa rengasta pois toiselta puolelta.

En yrittänytkään ottaa sisuria ehjänä pois juuri siksi että ei tarvinut kuin lyhyeltä matkaa ottaa rengasta pois vanteelta. Katkaistun sisurin voisi tosiaan hommaa varten virittää, ettei joka kerta mene yksi gummi haaskioon kun rengasta laittaa :shock:

Mielessäni kangastelee pussautin, joka tehdään ilmatiiviistä kankaasta ja siihen liitetään litteä, vajaat kymmenen senttiä leveä suutin, joka työnnetään renkaan reunan ja vanteen väliin. Puhalletaan pussautinpussi täyteen ilmaa ja polkaistaan jalalla päälle. Oikein mitoitettuna tällainen varmasti toimisi.

Suuttimen valmistus olisi varmaan viisainta tehdä printtaamalla, jolloin kapean suuttimen poikki saa helposti tukiripoja, jotka pitävät sen litteänä myös paineistettuna. Pussautinpussin suurin valmistustekninen ongelma on suuttimen kiinnittäminene pussikankaan reunaan. Hienointa olisi, jos täksi pussiksi riittäisi makuupussinsäilytyspussi. Ne ovat riittävän ilmatiiviitä tuohon käyttöön ja ehkä riittävän kestäviäkin. Ainoa ongelma on kiinnittäminen suuttimeen. Makuupussinpussin ryppynaru toimisi hyvin, mutta tekisi suuttimesta melko ison mukaan otettavaksi.

Ihan ensinnä pitäisi kokeilla kankaista suutinta, joka on muutamalla ompeleella jaettu sentin levyisiksi kanaviksi. Jos tuollainen vuotaa liikaa, pitää siirtyä suunnittelemaan muovista printattavaa suutinta.

Täytyy miettiä tätä lisää. :?

Bobcatin renkaat laittoivat joskus tommosella leveellä suuttimella, vanteen ja renkaan välistä paikoilleen. Suuttimen päässä oli paineilmasäiliö, josta kerralla paukautettiin paineet renkaaseen. Bobcatin renkaat oli joskus hankalia jos olivat lähteneet paikoiltaan ja vähän aikaa pyörineet ja muotoutuneet epämääräisesti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maantie-tubeless vanteelle kotikonstein ?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Kyl se pitää jos sen sinne saa ja ajat sillä sit pian sen jälkeen ja pidät huolen ettei vuoda tyhjäksi.

Kokeilitko ensin sisurilla nostaa vanteelle ja sitten varovasti vain toiselta puolelta pois. Tähän vois toimia katkaistu sisuri todella kivasti kun ei tarttis kokomatkalta ottaa rengasta pois toiselta puolelta.

En yrittänytkään ottaa sisuria ehjänä pois juuri siksi että ei tarvinut kuin lyhyeltä matkaa ottaa rengasta pois vanteelta. Katkaistun sisurin voisi tosiaan hommaa varten virittää, ettei joka kerta mene yksi gummi haaskioon kun rengasta laittaa :shock:

Mielessäni kangastelee pussautin, joka tehdään ilmatiiviistä kankaasta ja siihen liitetään litteä, vajaat kymmenen senttiä leveä suutin, joka työnnetään renkaan reunan ja vanteen väliin. Puhalletaan pussautinpussi täyteen ilmaa ja polkaistaan jalalla päälle. Oikein mitoitettuna tällainen varmasti toimisi.

Suuttimen valmistus olisi varmaan viisainta tehdä printtaamalla, jolloin kapean suuttimen poikki saa helposti tukiripoja, jotka pitävät sen litteänä myös paineistettuna. Pussautinpussin suurin valmistustekninen ongelma on suuttimen kiinnittäminene pussikankaan reunaan. Hienointa olisi, jos täksi pussiksi riittäisi makuupussinsäilytyspussi. Ne ovat riittävän ilmatiiviitä tuohon käyttöön ja ehkä riittävän kestäviäkin. Ainoa ongelma on kiinnittäminen suuttimeen. Makuupussinpussin ryppynaru toimisi hyvin, mutta tekisi suuttimesta melko ison mukaan otettavaksi.

Ihan ensinnä pitäisi kokeilla kankaista suutinta, joka on muutamalla ompeleella jaettu sentin levyisiksi kanaviksi. Jos tuollainen vuotaa liikaa, pitää siirtyä suunnittelemaan muovista printattavaa suutinta.

Täytyy miettiä tätä lisää. :?

Bobcatin renkaat laittoivat joskus tommosella leveellä suuttimella, vanteen ja renkaan välistä paikoilleen. Suuttimen päässä oli paineilmasäiliö, josta kerralla paukautettiin paineet renkaaseen. Bobcatin renkaat oli joskus hankalia jos olivat lähteneet paikoiltaan ja vähän aikaa pyörineet ja muotoutuneet epämääräisesti.

Olennaisinta tuossa pussautuksessa ei siis ole paine, vaan ilmamäärä. Pussauttimesta pitää kyetä työntämään ilmaa vanteen ja renkaan väliin nopeammin kuin sieltä samasta ja vastakkaisen puolen raosta karkaa. Jos tuo ilmavirta kyetään saavuttamaan, paine renkaan sisällä alkaa suureta ja ulos puhaltava rako samalla pienetä. Tämä taas parantaa pussauttimen pullistusvaikutusta ja pienentää ulospuhallusrakoa entisestään. Paine ei siis ole tärkein asia tässä, vaan runsas ilmamäärä lyhyessä ajassa.

Ilmavirtauksen määrä on erittäin kriittinen virtauskanavan poikkipinta-alan suhteen. Painehäviö kanavassa riippuu kanavan poikkileikkauksen pinta-alan neliöstä. Jos verrataan Schrader ja Presta venttileiden varsia, niin Schrader-venttiilin varren reikä on noin 5 mm ja prestan 3. Jos näiden läpi halutaan puhaltaa sama ilmamäärä, pitää Prestaan puhaltaa lähes 7,7-kertaisella paineella. (reikien koot olivat vain arvattuja esimerkin vuoksi). Halkaisijan kasvattaminen kaksinkertaiseksi pienentää painehäviön 1/8-osaan.

Käyttämällä pussautukseen renkaan ja vanteen välistä rakoa, voidaan venttiili pitää paikoillaan ja aloittaa paineen lisääminen pumppaamalla heti kun pussauttimen ilma loppuu. Esdellisen viestini jälkeen olen tullut siihen päätelmään, että rakosuuttimen pitääkin olla kankainen, jotta se puristuu kasaan heti, kun pussauttimen ilma loppuu. Kangassuuttimen hiha vedetään pois raosta ja jatketaan valmiiksi asetellulla pumpulla paineen lisäämistä.

Pitää varmaan itsekin hommata tubeless-vanteellinen kiekko, jotta pääsen kokeilemaan, vai haluaisiko Joku, jolla tällainen jo on kokeilla tätä kangaspussipussautinideaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maantie-tubeless vanteelle kotikonstein ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Ensimmäinen kokeilu tehty. Tällainen järjestely toimi ihan tyylikkäästi, eikä mennyt edes muovipussi rikki. Ainakin tuollainen paksu Michelini meni vanteelle, ennen kuin muovipussin reuna itsestään pullahti pois välistä.

Pussautinpussin ensikokeilu.jpg
Pussautinpussin ensikokeilu.jpg (181.63 KiB) Katsottu 3679 kertaa

Huomioita kokeesta

Pussin saa helposti täyteen puhaltamalla pussiin parinkymmenen sentin päästä pussin suusta, jolloin puhallus imee ilmaa mukaansa ja muuttuu suuremmaksi tilavuusvirraksi. Jos haluaa, voi pussin puhaltaa pinkeäksi rypytyksen jälkeen ja sulkea sitten naurlla tai kumilenkillä, kuten minä.

Noin kapeaa ja pitää pussia on vaikea puristaa nopeasti, joten tässä kokeilussa käytin vanerilevyä, jonka asetin pussin päälle ja polkaisin. Vartavasten tehtävässä kannattanee käyttää isompihalkaisijaista ja lyhyempää pussia, jonka suutinosa on kuitenkin kavennettu kapeammaksi kuin tässä kokeilussa.

Rengas nousi vanteelle helposti, vaikkei venttiilinreiässä ollut mitään, eikä edes kaikki pinnojen nippelit paikoillaan. Jostain syystä pussin suu irtosi vanteen ja renkaan reunan välistä yhtaikaisesti renkaan vanteellenousun kanssa. Samoin pinnoista tehty suljin/rakosuutin rullasi pussin päähän. Sulku pitänee teipata kiinni pussiin, jotta pysyy paikoillaan ja kankaiseen versioon pinnoille voi ommella nauhakujat suutinosan molemmin puolin.

Ymmärrän kyllä, että oikea tubeless-vanne ja vanteeseen nähden kapea rengas vaikeuttavat toimitusta merkittävästi, mutta minusta erittäin rohkaiseva kokeilu. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin