Kimppatilauksena ovaaleja?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Olen jutellut tämmösen firman kanssa ovaalien eturattaiden tilaamisesta: https://www.ravalbike.com/ Latvialainen pulju.

Normaalisti rattaat noilla maksaa 50 euroa / kpl + postikulut, mutta sanoivat, että tilaamalla 10 kpl kerralla hinta putoaa 35 euroon ja joutuu maksamaan tietenkin vain yhden postit.

Itse voisin tilata tuolta paritkin rattaat varastoon mutta olisko tarpeeksi muita kiinnostuneita että saisi sen 10 kpl kasaan? Voin hoitaa tilaamisen ja toimitella rattaat eteenpäin postilla tai suoraan käteen PK-seudulla / kesän tapahtumissa.

Tiedot mitkä firma haluaa: hammasluku, BCD & kiinnityspulttien lukumäärä, haluttu ovaalius prosentteina. Lisäksi voinee esittää toiveita esimerkiksi siitä paljonko tehdään kiinnitysreikiä että voi kokeilla rattaita eri kulmissa.

Materiaalivaihtoehdot alumiini tai jousiteräs. Teräksisiin eivät pysty jyrsimään vaihtamista helpottavia ohennuksia, alumiinirattaissa on jonkinlaiset, tosin itsellä omatekoiset alumiinirattaat toimi vaihtamisen suhteen loistavasti ihan sileinäkin.

Sprocket calculator-softalla voi sommitella miltä eri arvoilla rattaat näyttää, linkki siihen löytyy siitä toisesta ovaaliketjusta foorumilla.

Kuvia tekeleistään löytyy tuolta firman sivuilta, Products -> Oval chainrings

Esimerkkinä, itse olisin luultavasti tilaamassa jotain tällaisia:
52T, 110BCD 5 bolt, 25%
36T, 110BCD 5 bolt, 20%
48T, 110BCD 5 bolt, 20%
34T, 110BCD 5 bolt, 10%

Markus Heikkilä

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Et sä sit itte tehnytkään niitä ovalei!?

Lisäks tosa tarttee kulmapoikkeaman pulttijaon ja soikeuden välillä, notta rataksista tulee käypäset.

Kuinka päädyit noihi soikeuksiin/rataskoko? Jotenkin oon itte mieltänyt soikeuden tarpeen välityssuhteissa just toisin päin ja itelle laittaisin ylämäissä/ maastossa käytettäviin rattaisiin enemmän soikeutta antamaan taisempaa vetoa renkaalle.

Mä en suosittelis kadulle yli 20% soikioi sillä ainakin mulla meni tovi kiinteäpuomisella totutella17% rattaaseen, enkä mbb-llä oppinu ajamaan lainkaan.

Jousiteräs nyt on jo hulluttelua,jos alumiinikin kestää=\

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Jousiteräs nyt on jo hulluttelua,jos alumiinikin kestää=\

Alumiininen kestää polkemisen rasitukset, mutta ei hiekkaa, savea, eikä muutakaan likaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Arvasin ton Jukan kommentin pompsahtavan jostain.

Mut kyl -mä- laittaisin kulutuskestävyyttä vaativaan paikkaan kulutusterästä ja joustavuutta vaativaan jousiteräsä. :wink:
Kyl mieluummin 400-hartroksii työstää ku jousivärkkiä. ...vai mahtaavatkohan karkaista kappaleen vasta työstön jälkeen? Tuskin, jos eivät kevityksiäkään pysty tekemään.

Viimeksi muokannut Härski, 28 Maalis 2017, 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos hammasratas on aisan nokassa, kuten tässä:

Kuva

Niin jousimaisuudesta tuskin on haittaa. Saattaa ottaa osumaa milloin mistäkin. Mulla meni toissa kesänä ihan tavallinen 48piikkinen teräksinen eturatas mutkalle Nokian kisoissa kun riittävän riuska kaveri polkaisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Härski kirjoitti:

Et sä sit itte tehnytkään niitä ovalei!?

Lisäks tosa tarttee kulmapoikkeaman pulttijaon ja soikeuden välillä, notta rataksista tulee käypäset.

Kuinka päädyit noihi soikeuksiin/rataskoko? Jotenkin oon itte mieltänyt soikeuden tarpeen välityssuhteissa just toisin päin ja itelle laittaisin ylämäissä/ maastossa käytettäviin rattaisiin enemmän soikeutta antamaan taisempaa vetoa renkaalle.

Mä en suosittelis kadulle yli 20% soikioi sillä ainakin mulla meni tovi kiinteäpuomisella totutella17% rattaaseen, enkä mbb-llä oppinu ajamaan lainkaan.

Jousiteräs nyt on jo hulluttelua,jos alumiinikin kestää=\

Aloittelin tekemään syksyllä mutta sutta tuli ja nyt ei enää kerkiä / jaksa, kesällä on kivempi ajaa kun rassata :)

Omatekoiset oli 36T 20% ja 50T 15%. Haluaisin kokeilla soikeampaa isoa ratasta, sen takia nuo lukemat mitä listasin.

Mun pyörä ei ole etuveto eikä kääntyväpuominen, enkä huomannut mitään erityistä opeteltavaa kun noi edelliset ovaalit aikanaan vaihdoin. Se hyöty minkä luulen itse noista saaneeni on että ovaalilla rattaalla pysyy pyöritys paremmin "kasassa" kun jalat alkaa väsyä.

Pienemmän rattaan ovaaliuden määrää käytännössä BCD, 110BCD ei voi tehdä 25% ovaalia 34T (esim) ratasta koska hammastus tulee BCD:tä kapeammaksi. Jos olisi triplakammet jossa olisi pienempi pulttikehä pienemmälle rattaalle, onnistuisi vaikka millaiset, mutta mun lyhyet kammet on tuplia kaikki.

Tuosta jousiteräksestä en tiedä mitä matskua se on oikeasti, "spring steel" oli valmistajan käyttämä nimitys, suomensin vaan suoraan kun en näistä mitään tajua muuten kun että ruostuva ketjuratas ei ajatuksena kiehdo :)

Markus Heikkilä

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mä voisin ottaa pari, tai ehkä jopa kolme.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

kuulostaa mielenkiintoiselta, ekana pitäisi keksiä mimmosen haluaa

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyselin vielä vähän lisää. Kiinnityspulttien offset-kulmaa (keksikää joku tälle hyvä suomenkielinen termi :) eivät pysty muuttamaan, mutta voivat porata useamman kiinnitysreiän vierekkäin, millä saa sitä kulmaa muutettua jonkun verran. Kuvista näkee mtiä tämä tarkoittaa.

Suosittelevat hopeanväriseksi anodisointia alumiinirattaille, mustasta ei tule ilmeisesti siistiä.

TM:n pyynnöstä kysyin myöskin normaalia reilusti isomman rattaan (100-120 hammasta) hintaa, 80 euroa jos joku sellaisen haluaa.

Postikulut 25-30 € / 10 ratasta.

Markus Heikkilä

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Varovaisesti voinen lupautua jeesaamaan, mikäli joku ropelihattu joskus tavitsee johohonkin ekstriimirojektiin jottai ekstriimiratasta.. kaikki alle 2.5 metriset pitäs luonnata.

kaheksikon mallinen ratas olis varmaan jo aika härski..
:mrgreen:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Nyt ois 7 ratasta kasassa (minä ja Tavasti) + iso limppu Avus-projektiin. Eli 3 ratasta tarvittaisiin kimppaan vielä. Kiinnostuneita?

Markus Heikkilä

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja vph »

Minä voin ottaa kaksi ratasta kokeiltavaksi, 39 ja 53 hampaiset. Toimitus elokuussa Nokialla(?)
BCD ja soikeus-% ei kyllä varmistu vielä tällä viikolla (matkaviikko), menee viikonloppuun. Tosin luulen, että BCD on 130 (triplakammet) ja kun en mitään asiasta ymmärrä, niin olisiko 20 % soikeus hyvä kokeilun lähtökohta?.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei kiirettä, tilaus menee ensi viikkoon joka tapauksessa. Toimitusaika saattaa myöskin olla pitkähkö (pari kk tjsp)

Oman kokemuksen mukaan 20% on hyvä, sillä kyllä jo selviää sopiiko ovaalit omaan käyttöön. Alle 20% vaikutus ei ole kovin huomattava, yli sen ei ole vielä kokemusta että tuleeko jotain ongelmia. varmasti jossain pisteessä alkaa haitat voittaa hyödyt.

Tuo 39T pitää tarkistaa että miten ovaalin pystyy tekemään 130 BCD:nä, 20% VOI olla rajoilla.

Toimitus Nokialle OK

Tehdäänpä niin että halukkaat laittaa mulle yksityisviestillä tarkat speksit:

  • BCD
  • Kiinnityspulttien määrä
  • Hampaiden lukumäärä
  • Ovaali-%

Kasailen tilauksen joskus ensi viikolla.

Markus Heikkilä

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti:

Tuo 39T pitää tarkistaa että miten ovaalin pystyy tekemään 130 BCD:nä, 20% VOI olla rajoilla.

Sprocket.exe sanoo että 130BCD ja 39 hammasta, 13% maksimi soikeus

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kimppatilauksena ovaaleja?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tavasti kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Tuo 39T pitää tarkistaa että miten ovaalin pystyy tekemään 130 BCD:nä, 20% VOI olla rajoilla.

Sprocket.exe sanoo että 130BCD ja 39 hammasta, 13% maksimi soikeus

Ei ole yllätys kun minimi hammas määrä pyöreälle rattaalle tuolla BCDllä on 38t

Vastaa Viestiin