Moi, olen uusi täällä. Eilen lähti tilaus Kettwieselistä ja paria juttua mietin. Kun on niskatuki, millaista kypärää pitäisi alkaa etsimään? Ongelmaniska vähän muutenkin. Toiseksi mietin löytyykö ohjeita ajamiseen, ym. eli sellaisia, missä sanotaan vaikka miten jarruttaa missäkin tilanteessa? Kun on vähän mennyt kaatuessa rikki, ei huvittaisi kokea kaatumisia tai muuta, jos vaan osaa etukäteen varautua.
Hitsi vie kun tämä odottaminen on tuskallista, tekisi niin jo mieli lähteä ajelemaan.
Kypärä on vaikea. Monessa olisi niskassa riittävästi korkeutta ettei ota niskatukeen, mutta sitten pilattu nyrkin kokoisella säätömutterikiristyssysteemillä.
Toinen vaihtoehto on skeittikypärä, mutta nämä taas hengittävät huonommin.
Trikellä tärkein harjoiteltava asia on kallistaminen. Kurvailla jossakin parkkipaikalla niin että joku rengas käy ilmassa ja ohjaamalla oikaista takaisin niin että alastulo on hallittu. Mun mielestä tärkeä tietää missä olosuhteissa lähtee kaatumaan että osaa välttää ne.
Ääni skeittikypärälle. Niissä ei ole tosiaan sitä rullaa niskassa, suojaavat paremmin ja ovat paljon coolimman näköisiä. Kypäräpeiliä suosittelen lämpimästi.
Ajamisen kyllä oppii itsestään, kunhan pitää tilannenopeudet aluksi maltillisina, eikä räimi ensimmäisenä ennätysvauhteja kylän suurimmassa alamäessä. Tuo kurvailutesti tulee mielestäni vasta vähän myöhemmin, kun joitain kymmeniä tai satoja kilometrejä ensin totuttelee. Kettwiesel on kyllä hauskan tuntuinen peli ajella. Pieni kääntösäde ja luonteva ajoasento alaohjauksella. Tadpolet on ehkä hieman urheilullisempia, mutta tuo on tosi leppoisa maisemien katselu-cruisailupeli. Välillä olen itsekin katsellut käytettyjä ostomielessä, vaan kovin tuntuvat hintansa pitävän
Tervehdys kaimalle! Hintavammissa kypärissä on enemmän säätöjä. Mä ostin just Specialized Women's Propero 3:n. Siinä on varsin litteä säätörulla. Erityisen hyvää on mahdollisuus säätää niskan takaosan kulmaa kolmeen eri asentoon. Auttaa myös pitkähiuksista. En löytänyt kuvaa, joka selittäisi paremmin. Mä en toistaiseksi käytä niskatukea, joten sen takia en olisi tarvinnut tuota ominaisuutta. Valinta perustuu muuten keveyteen ja käyttömukavuuteen pitkillä reissuilla. Halusin myös kirkkaan värin ja tuosta löytyi hivis keltainen. Tuli oho-efekti, kun ensimmäistä kertaa laitoin naisten mallin päähän. Unisex-mallit on leveämpiä ja siksi vaikea saada istumaan hyvin.
Kypärien säätörullat on viime aikoina tulleet pienemmiksi. Löysin XXL:stä myös tällaisen, missä oli automaattinen säätö https://www.xxl.fi/lazer-beam-mips-pyor ... 23_1_style. Tuntui toimivalta ja harkitsin jo ostamista, mutta jäi toistaiseksi ainakin kauppaan.
Kypärien säätörullat on viime aikoina tulleet pienemmiksi. Löysin XXL:stä myös tällaisen, missä oli automaattinen säätö https://www.xxl.fi/lazer-beam-mips-pyor ... 23_1_style. Tuntui toimivalta ja harkitsin jo ostamista, mutta jäi toistaiseksi ainakin kauppaan.
Joissain Lazerin kypärissä rulla on sijoitettu kypärän päälle takaosaan jolloin niskatuen edessä ei ole mitään esteitä. Itselläni on jo muutama erimalli mm. Genesis, Blade ja O2
Kiitos kaikille vastauksista! Tämä taitaa olla aktiivinen foorumi, jossa on avuliaita ihmisiä. Käyn tutkimassa näitä ja kyllä on vaikea olla hankkimatta mitään etukäteen, mutta yritän ja kenties myyjäkin minua ohjeistaa, kun haen nojakkini. Siitä asti, kun viime kesänä pääsin kokeilemaan, haaveilin pyörästä ja nyt se unelma toteutuu. Pyörä tulee olemaan minulle muun ihanan lisäksi myös kuntoutusväline (tapaturma), joten alkuun onkin otettava iisisti ja opeteltava hallinta hyvin.
Kettwieselin säädöistä en tiedä, mutta eikö jarrutuksissa kaatuilu ole harvinaisinta matalimmalla istuinkorkeudella selkänojan taaimmaisella asennolla? Onnea hyvän ostoksen johdosta ja hauskoja reissuja. Kuntoutus tulee kuin itsestään.
Silloin kun vuokrapyörä oli lainassa, ylämäessä alkoi keulimaan, hiukan pelotti, että jos kaatuu taakse. Nopea nojaus eteen, pysyi renkaat maassa. Pulassa olin, kun olin ajellut ison mäen alas ja en tajunnut ajoissa, että iso ylämäki edessä, joten sama mihin suuntaan lähti. Melko raskas talutettava, tosin veivasin yhdellä jalalla sitten niin, että heikomman vain kiepautin aina taakse. Aikaa meni pirusti, mutta poljinpa.