Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Hei, tässä pikkuhiljaa pyörähuoltojen ikeestä irtautuvana olen lueskellut internjet foorumin jos toisenkin ja yrittänyt ymmärtää mitkä työkalut on oikeasti laadukkaita ja mitkä ei.

Ilmeisesti ParkTool on sieltä parhaasta päästä, mutta myyjiä Suomessa tuntuu olevan varsin harvassa - ainakin verkkokauppoja (varuste.net:issä on jotain noiden työkaluja, muttei montaa) ja sitten mennään Saksan maalle seuraavaksi. Amazon ei näytä itse myyvän juuri mitään pyörän työkaluja vaan kaikki tapahtuu Marketplacen myyjien toimesta, joista valitettavan harvat toimittavat suomeen.

Prismassa on jotain Pro-merkkisiä työkaluja, jotka vaikuttaa käteen suhteellisen laadukkailta, mutta valikoima sielläkin aika rajallinen (ketjun katkasijaa ja poljinavainta lähinnä).

Lähtötasoni kalustamisessa on lähellä nollaa, eli tollasen Pron ketjun katkaisijan ostin viime kesänä, renkaanvaihtoon sopiva penkinalus-multitool sarja ja ilmeisen paskan kuusiökolo/T-avain setin LIDL:stä, josta ensimmäinen avain on nuljaantunut pyöreäksi. Noiden lisäksi minulla on nyt uuden karhea Feedback Sportsin huoltoteline joka tuli postissa eilen.

Seuraavaksi olettaisin olevani hankkimassa ainakin vaijeripihtejä (nykyisin nyljään Leathermanilla), kenties noiden kaveriksi vaijerinkiristin pihtejä(?), mahdollisesti jonkinlaista öljyruuttaa vaijereiden öljyämiseen, ketjujen venymismittaa, ketjupesuria ja noita rataspakan ja kampien irroituslaitteita.

Mistä arvon herrasväki hankkii työkalunsa ja mitä merkkiä suosittelette? Onko suosituksia priorisoitaviksi työkaluiksi tai mahdollista valmista kittiä/settiä missä olisi ns. oikeat palat valmiiksi mietittynä?

++ Reiska

P.S. Mitä pyöränhuoltokirjaa suosittelisitte? Varuste.netissä oli ParkToolin "Parktool Big Blue Book of Bicycle Repair – 3rd Edition" mikä vaikutti mahdollisesti potentiaaliselta aloitus opukselta?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hyvin olet päättänyt rahasi sijoittaa työkaluihin. Sijoitus tulee säästönä takaisin :)

Mun pyörätyökalut on lähinnä biltsusta. Ne on kuitenkin niin olemattomalla käytöllä että kestävät tosi kauan. Poikkeuksena on ketjunkatkaisin, joka on laatutuote. Pyörien kanssa ei kovalle ole joutunut kuin 15 millin kiintoavain poljinta irrottaessa - Acesan avain vääntyi metrin jatkovarrella auki. Oma moka :oops:
Oikeita työkaluja on sitten markan kaluista ihan oikeisiin työkalumerkkeihin, mutta näille onkin etupäässä muuta käyttöä.

Ketjun venymismitaksi kelpaa mikätahansa mitta. Mittaa xx lenkin välin. Uudessa ketjussa mitta on 305 mm ja loppuun kuluneessa 310 mm. Tuota xx määrää ei tarvitse muistaa. Mitta vaan ketjun kylkeen ja katsoo 12" (305mm) päästä, niin paikka on oikea.

Eilen kun irrotin takapakkaa, keksin uuden käyttötavan öljynsuodatinavaimelle. Se on ketjumalli eli käy ketjuruoskasta, jota en koskaan olekaan turhana omistanut.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Täntyyppiset vaijeripihdit maksaa pyörämerkillä kolminkertaisesti verrattuna IKH tms. merkkiin.

http://www.ikh.fi/en/wire-cutter-7--ikh7584

Kuva

Mulla on Parktoolin ketjunkatkaisin muuten Motonetin kamoja. Kuusioavaimet vois olla jotain laadukkaampia, viimeksi Jorin kanssa valittiin väärin Motonetin hyllyllä - otettiin halvat ja ne on ihan paskoja.

Sikahyvillä on taipumus hävitä, joten vituttaa vähemmän kun on asiallisen hyvä eikä blingbling tasoinen joka katoaa.

Ketjupesuria ei esim. ole. Olen ottanut en silloin tällöin veke ja litran jukurttipurkkiin astianpesukoneen tabletti ja kuumaa vettä. Hölskyttelyä ja sit antaa olla. Hyvät öljyt sitten perään.

Ketjuruoskaksi käy myös tietysti käytetty ketju jonka kääntää lenkille. Nopsakka tekee sille vielä varren. Yhdestä ketjusta saa kavereillekin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mun pyörätyökalut on lähinnä biltsusta. Ne on kuitenkin niin olemattomalla käytöllä että kestävät tosi kauan. Poikkeuksena on ketjunkatkaisin, joka on laatutuote.

Biltemasta ei uskalla enää ostaa edes sitä ketjunkatkaisijaa jos ei käy paikanpäällä hypistelemässä. Ite ostin kammenirroitustyökalun, rataspakan avaimen, keskiötyökalun, ketjunkatkaisjan ja muita pyörätyökaluja kun ne tuli Biiltemaan. Ovat olleet älyttömän kestäviä, mutta viimeksi kaupassa käydessä olisi kaikki jääny hyllyyn, tuotenumerot varmaan samat, mutta yksikään ei ollut samoja kuin itse aikoinaan ostin :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Ketjuruoskaksi käy myös tietysti käytetty ketju jonka kääntää lenkille. Nopsakka tekee sille vielä varren. Yhdestä ketjusta saa kavereillekin.

Jos käytössä on paineilmatyökalut niin ketjuruoskaa ei tarvi. Iskutoiminnolla olevalla pulttipysyyä aukeaa rataspakan mutteri niin nätisti että turskahtaa nauruun ku eka kertaa homman tekee :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun pyörätyökalut on lähinnä biltsusta. Ne on kuitenkin niin olemattomalla käytöllä että kestävät tosi kauan. Poikkeuksena on ketjunkatkaisin, joka on laatutuote.

Biltemasta ei uskalla enää ostaa edes sitä ketjunkatkaisijaa jos ei käy paikanpäällä hypistelemässä.

Pieni tarkennus, koska tuon sanomani voi käsittää myös väärin. Mun ketjunkatkaisin on siis merkkituote 90-luvulta. Ei biltemasta.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Biltemassa on kahden laatuisia työkaluja. Ne, jotka vielä parin vuoden päästä ovat ehjiä, kestävät sitten ikuisesti. Valikointi pitää vain tehdä itse... :?

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Biltemasta ostin joskus 20v sitten kammen ulosvetäjän ja joitain muita kaluja. Ulosvetäjä hajotti keskiön kun oli niin pehmeää metallia että tappi vaan painui keskiön jengaan... Heitin koko sieltä ostetun setin roskiin ja aloin keräämään Park Toolia.

Työkalut kuten kaikki mahdolliset osatkin ostan nykyään yleensä Bike24.com. Tässä heidän Park Tool valikoima: https://www.bike24.com/manufacturers/Park-Tool.html

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

NikoK kirjoitti:

Biltemasta ostin joskus 20v sitten kammen ulosvetäjän ja joitain muita kaluja. Ulosvetäjä hajotti keskiön kun oli niin pehmeää metallia että tappi vaan painui keskiön jengaan...

Siitä taisi puuttua se tapin päähän tuleva kuppimainen osa? Mulla meni hukkaan ja on pitänyt tehdä itse 5mm levystä neliön muotoinen pala joka sopii kammessa olevaan neliöreikään. Pelkällä tapilla jos painaa niin taatusti menee kierteet keskiöakselista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

jviirret kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Biltemasta ostin joskus 20v sitten kammen ulosvetäjän ja joitain muita kaluja. Ulosvetäjä hajotti keskiön kun oli niin pehmeää metallia että tappi vaan painui keskiön jengaan...

Siitä taisi puuttua se tapin päähän tuleva kuppimainen osa? Mulla meni hukkaan ja on pitänyt tehdä itse 5mm levystä neliön muotoinen pala joka sopii kammessa olevaan neliöreikään. Pelkällä tapilla jos painaa niin taatusti menee kierteet keskiöakselista.

Jukka

Enpä muista enää niin tarkkaan mimmonen se oli. Sitä ennen hajosi jo ketjunkatkaisija, eka yrityksellä... Oli siitä se ilo, että opetus tuli selväksi. Vaikka se Park Tool saattaa maksaa 5-10x enemmän, niin onko väliä jos se on kotikäytössä käytännössä ikuinen.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Maitoa ostetaan maitokaupasta ja tykaluja ostetaan tykalukaupasta..

KOville joutuvat tykalut kannattaa todellakin hommata ihan laatumerkkejä edustavista tykaluliikkeistä. Halpistyökaluilla ei saan kuin harmeja aikaiseksi. mulla nosee kavat pystyyn heti jos tuotteen nima alkaa jollain"Pro"- etuliitteellä.

Facom, bondhus, Stahlville jne..kun lukee töykalussa, niin voi olla varma et hamassa tulevaisuudessa lapsenlapsetkin tekee sillä samalla työkalulla ilomielin remottia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

tulevaisuudessa lapsenlapsetkin tekee sillä samalla työkalulla ilomielin remottia.

Täällä lapsenlapsi touhuaa perintökaluilla :mrgreen: isoisän ja isän vanhoilla. No oon ostanu biltemastakin, osa toimi osa hajos. Motonetistä viimenen ketjunkatkasukalu ollu hyvä, ainakin bilteman vastaaviin verrattuna.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

NikoK kirjoitti:

Vaikka se Park Tool saattaa maksaa 5-10x enemmän, niin onko väliä jos se on kotikäytössä käytännössä ikuinen.

Äsken pakilla käydessä pisti silmään ParkToolin ohuet kiintoavaimet. Ne ovat varmaan surkeimmat työkalut mitä olen koskaan omistanut. Kelvottoman pehmeät :evil:

Härski kirjoitti:

Facom, bondhus, Stahlville jne..kun lukee töykalussa, niin voi olla varma et hamassa tulevaisuudessa lapsenlapsetkin tekee sillä samalla työkalulla ilomielin remottia.

Kyllä nuokin saa hajalle, kun niitä väärin käyttää. Ei ole kauaa kun väänsin Stahlwillen 18 millin kiintoavaimen jatkovarrella auki ;)
Vähän käyttävälle ovat lisäksi pirun arvokkaita. Tonnilla saa vain suppean valikoiman perustyökaluja.

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Pastori kirjoitti:

Täntyyppiset vaijeripihdit maksaa pyörämerkillä kolminkertaisesti verrattuna IKH tms. merkkiin.

http://www.ikh.fi/en/wire-cutter-7--ikh7584

Kuva
.

Hmm... Olenkohan kranttu merkkien suhteen, kun halvin IKH:n leikkuri oli Knipexin vastaava, joka puolestaan on 10€ kalliimpi, kuin ParkToolin vastaava?

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Mistä hankitte työkalunne ja minkä merkkisiä?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Olisko joku tällainen setti hyvä aloituspaketti?

Parktool.JPG

Tuosta puuttuu tietoisesti kampien laakerien avaamiseen tarkoitetut työkalut, kun ensin on takapakkahommia...

Vastaa Viestiin