Lastenistuin nojapyörään?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
arn70
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 13:18
Paikkakunta: Vesilahti

Lastenistuin nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja arn70 »

Tervehdys!

Tämä taitaa ollakin ensimmäinen kirjoitukseni tälle foorumille. Olen 37v wannabe nojakisti Vesilahdelta.

Itse olen valitsemassa parasta aikaa nojapyörää ja hankinta varmaankin tapahtuu tämän suven puolella. Pyörätyyppinä olen ajatellut jotain Nazcan Fuegon tyyppistä mallia, siis melko matalaa pyörää. Kahden lapsen isänä ajelulle on helpompi lähteä, kun ottaa edes yhden jälkikasvustaan matkaan mukaan. Vaihtoehtoisina kuljetustapoina taitavat olla erillinen vaunu ja toisena lapsen istuimen kiinnitys pyörään.

Onko kenelläkään kokemusta kaksipyöräisestä nojakista ja lastenistuimen käytöstä? Kuinka istuin kannattaisi kiinnittää? Pystypyörässähän tuo yleensä tulee nykyisin kiinni runkoputkeen ja samalla syntyy istuimen jousitus, kun se keikkuu siitä taaksepäin tarakan päällä.

Tulisiko istuimen käytössä huomioida joitakin erityisiä seikkoja verrattuna pystypyörään?

T: Ari

--

Ari Nissinen
ari piste nissinen at iki piste fi

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Morjens.

Olen kuskannut reilun vuoden ikäistä tytärtäni (10kg) turvaistuimessa Alligtini tarakalla. Tyttö on tykännyt kovasti, kun pääsee näkemään suoraan olan yli. Istuin on tarakkaan kiinnitettävä malli, jossa on tarakan sivuja puristavat "kynnet", jotka kiristetään semmoisella isolla mutteri/pultti -kombolla. Lisäksi edessä ja takana on varmuusremmit. Löytyi Oulun pyörä-suvalasta.
Istuin on pysynyt paikoillaan tukevasti, toisaalta tuossa fillarissa on tosi jämy tarakkakin. Käyttö on ollut jouhevaa, jakkaran saa kiinni parissa minuutissa ja en ole huomannut sen vaikuttavan pyörän tasapainoon millään tavalla. Fillarissani on jousitus takana, joten se ottaa töyssyjä aika hyvin vastaan. Varovaisemminhan tuota tulee muutoinkin ajettua, kun kerran on kaveri kyydissä.

Pyörä on muuten tällä hetkellä myynnissä tuolla foorumin myytävänä-osastolla, koska aion vaihtaa trikeen: sekä talvipyöräily että mahdollisuus tehdä kate kiinnostavat kovasti.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

En uskaltanut nojakkiin istuinta laittaa. Poika on jo sen verran liikkuvainen, että suurimmat liikkeet alkoi vaikuttaa jo pystypyörän "kurssiin". Nojakissa vaikutus on suurempi, kun tasapainoa pitää makuuasennosta johtuen pitää yllä ohjaamalla. Päädyttiin siis peräkärryyn, johon mahtuu tarvittaessa kaksikin lasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Suosittelen myös peräkärryä, mahtuu lapsen lisäksi tavaraakin, jos sattuu kaupassa käymään :)

Muutenkin mielestäni turvallisempi vaihtoehto kuin istuin. Meillä ollut burleyn kärry vuodesta 1996 ja paluuta istuimeen ei ole :D

Nojaillaan!

Merikki
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Heinä 2008, 15:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Merikki »

Minulla on Härmäpyörä ja lastenistuin. Mallin kanssa saa olla tarkkana, koska useimmat (kaikki?) nykymallit kiinnitetään runkoon, jota pyörässäni ei ole. Kärrykin on, mutta pienille (sosiaalisille...) kesäillan lenkeille lapsen saaminen lähelle sopii meille paremmin. (2 v. 11 kg) Kolmipyöräinen on ihanan vakaa takapenkkiläisen kanssa pystypyörään verrattuna!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Itse ne kyllä laittaisi lasta istumaan kaksipyöräisen nojakin kyytiin. Jossain varsin pystyasentoisessa saattaisi menetellä. Vilkkaan lapsen heiluminen voi teettää vaikeuksia jo ihan pystypyörän hallinnassakin, puhumattakaan nojakista.

Kolmipyöräisistä ainakin Anthrotehciin menee lastenistuin melkoisen helposti, koska siitä löytyy istuimen takaa pystyputki johon saa kiinnittimen melkein samoin kuin pystypyörään. Ja Steintrikes muistaakseni tarjoaa mahdollisuutta lisävarusteena saada mahdollisuus lastenistuimen kiinnitykseen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin