Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No ni. Mun Strada onkin eri volttinen sähköjärjestelmältään kuin ostamani Kiinan akku. Juu. En tsekannut. Ostin saman kuin naapuri kertoi olevan hyvä. Mutta rutusen Questi onkin uudempi ja voltit on eri.

Kuva

Öh. Mitäpä nyt sitten tekis. Dyykkaanko mä tän vai saiks tän nyt jotenkin hallintaan?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja samuel »

Elikkäs sulla on 6V sähköt omassa vai?
5 kpl nimh-kennoja sarjassa?

Myyt tuon Rutuselle lisäakuksi tai teurastat auki ja uudelleenkolvaat 2s3p kytkentään. tulee siis max 8,4V 11,4Ah akku.
Sitte tarviit uuden laturin.

Tämä siis jos se järjestelmä kestää ylijännitteen. Tarttis nähdä kytkentäkaavio ja komponenttilista.
Luulis että jossain joku on jo testannut li-akun laiton ja kertoo kokemuksistaan.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Mitä kaikkea tuon sun Stradan sähköjärjestelmässä on?
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/ ... s_2013.pdf
Vilkut saattaa kestää 2 li- ionia, LUMOTEC IQ Cyo näyttäisi kestävän maks. 7.5V eli ei onnistu. Muut valaisimet ovat pieniä ledejä, joilla lienee vastukset. En usko että kestävät ylimääräistä jännitettä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Luulen että helpoin etenemistapa olisi hankkia jännitteen alennin 12v-->6v. Joku tämän tyyppinen https://www.ebay.com/p/12v-to-6v-DC-Buc ... 2482388190 Ensin pitää tietenkin selvittää paljonko se kinneri maksimissaan ottaa virtaa ja ottaa vähintään yhtä suuren virran kestävä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Luulen että helpoin etenemistapa olisi hankkia jännitteen alennin 12v-->6v. Joku tämän tyyppinen https://www.ebay.com/p/12v-to-6v-DC-Buc ... 2482388190 Ensin pitää tietenkin selvittää paljonko se kinneri maksimissaan ottaa virtaa ja ottaa vähintään yhtä suuren virran kestävä.

Jukka

Tuossa on kyllä pointti. 12V jännitteelle saa helposti mm. usb-latureita ja muuta rekvisiittaa. Tuo regulaattori on halpa korjaus, eikä koko systeemin muuttaminen 12-volttiseksi ole sekään kovin suuri homma.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eihän toi akkukaan nyt ollut kuin about 15 euroa. Harkitsin jo vaan ihan 12v lisävalon asennusta sille. Mutta toi jännitteen alenninhan on hyvä idea.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Entäs jos siihen laittais kii tämmöisen valon? Sais Pommiin etuvalon.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481046/L ... W-teho-LED

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Työvalon valokuvio on ajovaloksi huono. Pyritään tekemään mahdollisimman laajakeilainen ja tasakirkas. Ainakin puolet valosta menee suuntaan jossa siitä ei ole mitään hyötyä, eli taivaalle tai maata kohti, riippuen lampun suuntauksesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kuvasta hyvin näkyykin rypytetty heijastinpinta, joka hajottaa valokuvion. Lisäksi tehonsäätö ei olis pahitteeksi. Itte ainakin kätytän 900lumenen lamppua 10% sähköteholla maksimista lähes aina.

Lisäksi kaipaisin autoista tuttua valokuviota jossa leikataan valokuvion yläosa pois häikäisemästä vastaantulioita. Tollanen valo varmaan häikäisee vielä enemmän vastaantulijoita, kuin terävä alas suunnattu valokuvio.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä olen ratkaissut asian näin. Harmillisesti akkutoiminen, mutta olen tutkinut noiden kiinalamppujen muuttamista dynamotoimiseksi. Ei viiti joka pyörään ostaa satasen valoa, että näkeekin jotain. Linkin lamppu on Cree-ledlamppu kiinasta, johon on tilattu erikseen 30 asteen linssi. Lippa on putkien armaflex-eristeiden päälle tulevaa putkelle väännettyä muovia. Kiinnike on Biltemasta 30mm rosterinen putkikiinnike.
http://www.janx.info/nojis/NazcaPaseo/P ... esta2.html
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kannttaako hirveesti rakentaa tuohon rahaan? Ite oon ainakin tyytyväinen valotehoon ja hintaan.

Liitteet
Screenshot_20171022-144540.png
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

"Keskiödynamo", joo - koskahan se Biltsu palkkaa kielenkääntäjän? Ai niin: Bilteman keskiöthän ovatkin "vääntiöitä". :roll: "Keskiöt" ovat sitten varmaan napoja.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Kannttaako hirveesti rakentaa tuohon rahaan? Ite oon ainakin tyytyväinen valotehoon ja hintaan.

Määrittele "tyytyväisyys valotehoon", kun se on niin suhteellinen käsite. Näkyminen ja näkeminen on eri asioita. Mä odotan jotain tällaista.
Kuva
Lähde: http://www.sheldonbrown.com/harris/ligh ... c-hub.html

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Määrittele "tyytyväisyys valotehoon", kun se on niin suhteellinen käsite. Näkyminen ja näkeminen on eri asioita.

Mulla oli lwb tadpolessa 2kpl 1000 lumenin (litiumiakulla olevaa) cree ledilamppua. Kahden tunnin peruslenkille lähtiessä valot oli kyllä selvästi kirkkaammat kuin biltsun dynamoledi, mutta takaisin tullessa akkuvalot kiiluu himmeästi kuin saunalyhty, koska akut hyytyy pakkasessa aika nopeasti. Biltsun dynamoledi on yhtä kirkas kuin lähtiessä ja siihen olen tyytyväinen.
Täällä päin on kyllä hyvin hankala löytää valaisematonta pyörätietä, niin huomiovalo ominaisuus on tärkeämpi kuin hillitön valoteho.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ostin tyhmänä väärän akun - mitäs nyt sitten.

Viesti Kirjoittaja janx »

Kiinan lumenit nyt ovat mitä ovat. Markkinointilumenia. Mä ajan niillä yleensä 30% teholla. Tuo kuvan lamppu ei ole hillitön "bicycle headlight at 100 lux". Se on vain hyvin suunnattu ja kallis 80-90e. :) Jep, tämä talvi onkin ensimmäinen kun tulen jotain polkupyörän tapaista ajamaan. Katsotaan miten äijän käy. Ainakin jo näin nollakelissä vaatetusta kaipaa etenkin sähköllä ajaessa. Laitoin "lämmittimen" päälle ja pienensin avustusta. ^_^

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin