Sivu 1/1

Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 21 Marras 2017, 11:05
Kirjoittaja irakas

Minulla on ollut SH26:ssa 1000 W napamoottori: http://keskiuudenmaanelektroniikka.tarj ... 134/170647.
Kun vaihdoin talvirenkaat, vaihdon jälkeen ei moottori toiminutkaan kunnolla. Liikkeelle lähdettäessä kaasuvipua hiukan kääntäessä moottori lähtee pyörimään, mutta enemmän kääntäessä alkaa moottori vain nykimään, eikä vetoa enää ole. Avasin moottorin ja uusin moottorille vievän kolmivaiheisen johdon, mutta eipä ole auttanut. Olen tarkistanut eri vaiheiden virtapiirit moottorissa, ja ne toimivat. Olen ollut yhteydessä maahantuojaan (Kuetron), mutta eipä heillä ollut asiaan apua.

Missähän vika piilee? :roll:


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 21 Marras 2017, 15:10
Kirjoittaja jviirret

Onko akussa virtaa? Ihan kuin akkun suojauspiiri katkoisi virransyöttöä ettei akku tyhjene liikaa. Jos akku on täysi ja ehyt niin sitten ei jääne muita vikapaikkoja kuin ohjauselektroniikka tai joku muu johto.

Jukka


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 21 Marras 2017, 16:00
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Onko akussa virtaa? Ihan kuin akkun suojauspiiri katkoisi virransyöttöä ettei akku tyhjene liikaa. Jos akku on täysi ja ehyt niin sitten ei jääne muita vikapaikkoja kuin ohjauselektroniikka tai joku muu johto.

Jukka

Akku on täysi. Minulla on toinen toimiva kontrolleri, jolla olen kokeillut, mutta moottori ei toimi silläkään. Johdot olen testannut, niissä ei ole vikaa.


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 21 Marras 2017, 20:23
Kirjoittaja hjv1527

Johdot vaihtaneet paikkaa? Vaiheet sekaisin.


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 21 Marras 2017, 22:24
Kirjoittaja irakas
hjv1527 kirjoitti:

Johdot vaihtaneet paikkaa? Vaiheet sekaisin.

Ei se voi olla syynä, kun ongelma alkoi talvirenkaiden vaihdosta, jolloin moottorin johtoihin en ollut vielä koskenut ollenkaan.


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 22 Marras 2017, 11:10
Kirjoittaja terppa

Voisiko se olla kaasuvivussa se vika. Toimiiko moottori pelkästään vivun kautta eli onko siinä poljinanturit paikallaan?

Mulla on näytölle menevä johto joskus ollut viallinen ja alkoi sitten pätkimään.


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 22 Marras 2017, 15:43
Kirjoittaja irakas
terppa kirjoitti:

Voisiko se olla kaasuvivussa se vika. Toimiiko moottori pelkästään vivun kautta eli onko siinä poljinanturit paikallaan?

Mulla on näytölle menevä johto joskus ollut viallinen ja alkoi sitten pätkimään.

Minulla on kaksi muuta toimivaa kaasuvipua, joita kokeilemalla moottori ei toiminut. Moottori toimi kunnossa ollessaan kaasuvivun ja kontrollerin kautta. Poljinantureita ei ole. Laitteisto kunnossa ollessaan toimii ilman näyttöäkin.


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 22 Marras 2017, 18:19
Kirjoittaja terppa

Mystistä, lueskelin vianselvitysohjeita greencyclen keksinnöstä niin tuommoista voisi kokeilla?

Kytke suorakaasu päälle (Ei koske 250w
LED sarjaa) Pidä vetävää vannetta ilmassa
ja pyöräytä vannetta kädellä eteenpäin ja
vanteen pyöriessä paina kaasu pohjaan.
Toista sama, mutta pyöräyttämällä vannetta
taaksepäin.

Jos moottori ei ole aiemmin pyörinyt,
mutta näin tehdessä rupeaa pyörimään tai
lukkiutuu kaasua painettaessa,
on se yleensä merkki että jokin moottorin
hall -antureista on vioittunu


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 23 Marras 2017, 17:48
Kirjoittaja irakas
terppa kirjoitti:

Mystistä, lueskelin vianselvitysohjeita greencyclen keksinnöstä niin tuommoista voisi kokeilla?

Kytke suorakaasu päälle (Ei koske 250w
LED sarjaa) Pidä vetävää vannetta ilmassa
ja pyöräytä vannetta kädellä eteenpäin ja
vanteen pyöriessä paina kaasu pohjaan.
Toista sama, mutta pyöräyttämällä vannetta
taaksepäin.

Jos moottori ei ole aiemmin pyörinyt,
mutta näin tehdessä rupeaa pyörimään tai
lukkiutuu kaasua painettaessa,
on se yleensä merkki että jokin moottorin
hall -antureista on vioittunu

No jopas jotakin! :shock:

Kun tein tuon ohjeen mukaan, rupesi moottori pyörimään, mutta heti kohta alkoi katkomaan. Kun panin kiekon pyörimään taaksepäin, tapahtui samoin. Kun tein homman muutaman kerran molempiin suuntiin, niin, a`vot, rupesi moottori pyörimään tasaisesti eteenpäin, tosin äänekkäämmin. En ole vielä kokeillut ulkona. Äänekkyys voi johtua siitä, että olen joutunut muutaman kerran aika kovakouraisesti liimapuristimin puristamaan moottorin ankkurin paikoilleen. Voi vähän ottaa kiinni magneetteihin.

Kiitos, Terppa, hyvästä neuvosta! :mrgreen:


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 23 Marras 2017, 19:33
Kirjoittaja jori

Montako johtoa menee ohjainboksilta moottorille?
Jos kolme, on ohjainboksi ns. älykäs ja voi joskus seota, mutta myös tervehtyä tuollaisesta pyörittelyssä käynnistämisestä. Jos moottoriin menee noiden kolmen johdon lisäksi viisi ohutta johtoa, on kyse hall-anturoidusta moottorista, joka ei sekoile, mutta lakkaa käymästä, kun hall-anturin johdotus tai anturi särkyy.


Re: Napamoottoriongelmia

Lähetetty: 23 Marras 2017, 21:52
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Montako johtoa menee ohjainboksilta moottorille?
Jos kolme, on ohjainboksi ns. älykäs ja voi joskus seota, mutta myös tervehtyä tuollaisesta pyörittelyssä käynnistämisestä. Jos moottoriin menee noiden kolmen johdon lisäksi viisi ohutta johtoa, on kyse hall-anturoidusta moottorista, joka ei sekoile, mutta lakkaa käymästä, kun hall-anturin johdotus tai anturi särkyy.

Kolme johtoa menee. Minulla on toinen uusi rikshan ohjainboksi (=kontrolleri?), jonka kautta moottori käyttäytyy samoin, siis ei toimi.

Kokeiltuani Terpan neuvoja ja saatuani moottorin pyörimään lähdin kokeilu- ja kauppareissulle. Uutta lunta oli satanut n. 5 cm, ja meno onnistui alamäkeen aika hyvin, mutta paluumatkalla, kun jouduin käyttämään moottoria vastamäissä eipä homma toiminutkaan, vaan moottori rupesi taas vain nykimään, ja vetoa ei ollut.

Olen ollut yhteydessä maahantuojaan, Kuetroniin, jossa kerrottiin, että joskus aiemmin on heillä ollut samanlainen tapaus, joka oli jäänyt ratkaisemattomaksi.