Kaatumisen analyysiä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3411
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaatumisen analyysiä

ViestiKirjoittaja jooseha » 05 Tammi 2018, 17:02

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Kallistuvaan (flevo) kolmipyörään pätee sama kuin kaksipyöräiseen.


Voiko sillä pysähtyä kaatumatta?

Jukka

Kyllä voi. Toisaalta se on trike, jolla voi myös kaatua helposti :lol:

En usko hetkeäkään että flevotriken ohjausgeometria siirtyisi yksi yhteen kaksipyöräiseen. Kaksipyöräisen takapää kallistuu vapaasti maatavasten, kun taas kolmipyöräisen kallistuu kumin vastustamana reilusti maasta irti olevaa vinoa akselia pitkin. Lisäksi molempien versioiden ajo-ominaisuudet ovat aivan erilaiset.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2908
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaatumisen analyysiä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Tammi 2018, 18:34

jooseha kirjoitti:[
En usko hetkeäkään että flevotriken ohjausgeometria siirtyisi yksi yhteen kaksipyöräiseen. Kaksipyöräisen takapää kallistuu vapaasti maatavasten, kun taas kolmipyöräisen kallistuu kumin vastustamana reilusti maasta irti olevaa vinoa akselia pitkin. Lisäksi molempien versioiden ajo-ominaisuudet ovat aivan erilaiset.

Oikeassa olet, ajo ominaisuudet ovat erilaiset. Flevotrike vastaa kaksipyöräistä lowraceria, jossa penkki on noin 15cm korkeudella maasta. (=penkin korkeus kallistusnivelestä) Eli on reilusti hankalampi kuin flevobike. Tämä asia korostaa vielä virheellisen ohjausgeometrian ongelmia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11332
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaatumisen analyysiä

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Tammi 2018, 19:20

Et vastannut joten kaivoin itse videon: https://www.youtube.com/watch?v=Ee1Yt4cU01g
Tuollainen liikkeellelähtö jää kaikilla kaksipyöräisillä tekemättä, ei se voi vauhdissakaan silloin toimia kuin kaksipyöräinen :roll:

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3411
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaatumisen analyysiä

ViestiKirjoittaja jooseha » 05 Tammi 2018, 19:46

Vilijami kirjoitti:Flevotrike vastaa kaksipyöräistä lowraceria, jossa penkki on noin 15cm korkeudella maasta. (=penkin korkeus kallistusnivelestä)

Ei se käyttäydy kaksipyöräisen lowracerin tavoin, vaan on aivan omanlaisensa :D Etupää kallistuu kuin 50 senttiä korkea midracer ja kallistusnivel on samalla toinen ohjausnivel.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2908
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaatumisen analyysiä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Tammi 2018, 20:43

jviirret kirjoitti:Et vastannut joten kaivoin itse videon: https://www.youtube.com/watch?v=Ee1Yt4cU01g
Tuollainen liikkeellelähtö jää kaikilla kaksipyöräisillä tekemättä, ei se voi vauhdissakaan silloin toimia kuin kaksipyöräinen :roll:

Jukka

Joo. Anteeksi kun en vastannut heti. Tuo ei ollut ihan perusflevotrike. Flevotrikellä ei voi pysähtyä kaatumatta, mikäli ei pidä käsillä "ohjaustangosta" joka on kiinnitetty takarunkoon.

Muoks. Katsoin videon tarkemmin ja tuohan pitää käsillä pystyssä just siitä takarungon tangosta.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa