Sivu 1/2

Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 18:55
Kirjoittaja Pastori

Kaaduin tänään kolmesti tolla Kuudee Pommilla, kerran olisin kaatunut mutta ajoin hankeen suoraan ja pysyin juuri pystyssä.

Kuva

Keli oli liukas. Tie polanteinen ja jäinen, siihen sadetta päälle.

Jokaiselle kaatumiselle oli samanlaisia juttuja. Osuminen polanteeseen tai johonkin esteeseen niin että eturengas hyppäsi hitusen ja takapää heilahti pokittain. Noi oli käytännössä horjahduksia.

Kerran ajoin sitten hitusen vauhdikkaamin rautatien yli. Tasoristeys olikin korkeampi kuin miltä näytti, vinossa menonsuuntaan, märkää puuta ja jäätä ja sitten se hyppyrin kohta hyppäytti kunnolla.

Rupesin keskittymään teemaan ja juuri tommoinen tilanne jossa on korkeahkoja esteitä ylitettävä onvat tolle pyörälle hankalia.

Muista python ajoilta että hyppäyksessä tommoinen runko-ohjauksella toimiva pyörä muuttuu niin että kuski onkin kyytiläinen.

Mites muiden kokemukset.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 18:59
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Muista python ajoilta että hyppäyksessä tommoinen runko-ohjauksella toimiva pyörä muuttuu niin että kuski onkin kyytiläinen.

Mites muiden kokemukset.

Ihan samanlaiset, varsinkin jos pyörä oli vähänkään kallellaan. Jalka-ohjauksella luisuihin reagointi on kans aivan liian hidasta ja epätarkkaa. Toimii trikenä kun ohjauksella ei tarvi pitää pyörää pystyssä, mutta ei mitenkään bikenä jos ei oo semmosia pulttinastoja että voi olla ihan varma luisuttomuudesta kaikissa tilanteissa.

Jukka


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 19:09
Kirjoittaja Pastori

Just tommoinen flashback tuli python ajoilta mieleen.

Rakkine toimi hienosti tänään kunnes tuli todella liukasta ja pahat urat. Sitten tasaisella ja lumisella kevlillä ihan okei - vaikka alla oli jäätä.

Noin ylipäänsä - oli siis niin liukasta että noustuani pyörän selästä ei meinannut pysyä kävellen pystyssä.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 19:11
Kirjoittaja Wacky

Missähän vaiheessa tässä todetaan että mbb ei ole hyvä talvipyörä? Olen tosiaan odottanut innolla miten ton kanssa pärjää talvella. Ilmeisesti suhteellisen kehnosti


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 19:17
Kirjoittaja jviirret

Joskus aikoinaan kun testailin erilaisia pyöriä talviolosuhteissa niin totesin että matala ja loivalla kulmalla oleva lowracerikin oli helpompi ajettava liukkaalla tiekarhun urittamalla tiellä kuin python. Python oli pitävällä alustalla helpompi ajaa hitaasti ja oli ketterämpi kuin lowracer, mutta äkkipaikan tullen jalat ei vaan reagoi riittävän nopeasti. Sama kai kaikissa MBB-pyörissä, vaikka tanko on ja kädet reagoi nopeasti ni ohjausta ei voi kääntää jos jalat ei lähde mukaan.

Jukka


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 19:22
Kirjoittaja Härski

.. Ainakin oman mbb-n totesin viime talvena mahdottomaksi peliksi polanteisella peilijäällä. Liikaa duunia eturenkaalla ja liikkeet tosiaan liian hitaita. Uusimmassa talvipyörässä koitin painottaa em seikkojen vastakohtia.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 21:32
Kirjoittaja jooseha
Wacky kirjoitti:

Missähän vaiheessa tässä todetaan että mbb ei ole hyvä talvipyörä?

Ei sen paskempi kuin muutkaan etuvetoiset. Jollei luisua voi hallita, on pyörässä huono geometria tai kuski vasta harjoittelee ajamista :roll:
Mainittakoon tässä yhteydessä ettei luulla mbb-uskovaiseksi että mielestäni hyvässä talvi- tai yleispyörässä täytyy olla takaveto. Etuveto luo rajoituksia, joiden kanssa voi toki halutessaan elää,

Pastori kirjoitti:

Muista python ajoilta että hyppäyksessä tommoinen runko-ohjauksella toimiva pyörä muuttuu niin että kuski onkin kyytiläinen.

Nollasta selvästi poikkeava jättö aiheuttaa sen että vinosti maahan iskeytyvä pyörä pyrkii taittumaan ohjausnivelestä. Jousitus auttaa tässä paljon, silloin pyörässä on paikka joka ottaa iskun vastaan hallitusti(edes osittain). Siis naruperän tekoon :wink:

ps Mä uskon että Pommissa on liian loiva ohjauskulma ja turhan paljon jättöä :?


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 21:53
Kirjoittaja Pastori

Jättöä on ehken liikaa. Noin ainakin ensifiilareilla. Rakkineen kilsat nyt vasta reilut 60.

Jos ensiksi kokeilisi pienempää jättöä. Sit pohditaan ohjauskulmaa tarvittaessa.

Pyörä kulkee siis aika kivasti muuten. Erittäin miellyttävä joiltakin ominaisuuksiltaan.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 04 Tammi 2018, 22:04
Kirjoittaja Vilijami

Hyvä se kulma on, kunhan nollaa jätön. Flevon nivel on vielä loivempi.

jooseha kirjoitti:

Nollasta selvästi poikkeava jättö aiheuttaa sen että vinosti maahan iskeytyvä pyörä pyrkii taittumaan ohjausnivelestä.

Juuri tämä on se syy miksi nollajättö. Kaikki epämääräinen käytös poistuu.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 07:03
Kirjoittaja jooseha

Mä välttäisin ylilyöntiä ja en nollaisi. Yhden ominaisuuden maksimointi johtaa yleensä huonoon kokonaisuuteen.
Normaali pieni jättö ei aiheuta ajoon mitään kummallisuutta.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 10:12
Kirjoittaja Vilijami

Ei se mikään ylilyönti ole, vaan kokemusperäisen testin tulos. Flevo normaalijätöllä ja Luggarion negatiivisella jätöllä käyttäytyvät tietyissä ajotilanteissa epäloogisesti ja yllättävästi. Flevokilsoja oli takana noin parituhatta, niin kyllästyin siihen, että kyynärpäät ja rystyset olivat ruvella koko ajan. Sitten päätin kokeilla nollajättöä. Tällöin ohjauksen kääntäminen ei liikuta runkoa sivusuunnassa mihinkään ja hallinnasta tuli huomattavan helppoa. Olisin halunnut viime vuonna Nokialla testauttaa halukkailla mbb ajamisen helppoutta nollajätöllä, vaan perhana Skyliner ehti ostaa flevon itselleen. Ehkä mun pitää tehdä uus, niin epäilijät pääsee kokeileen. Siinä Flevotrike 2.0:ssa pitää korjata myös taka-akselin kallistusnivelen jättö joko nollaan tai äärettömään.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 10:26
Kirjoittaja Nojanalle

Kokeilen seuraavassa projektissa tätä O-jättöö . Tosin se ei ehi valmistuun viellä Elokuulle Nokialle .


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 14:35
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Ei se mikään ylilyönti ole, vaan kokemusperäisen testin tulos. Flevo normaalijätöllä ja Luggarion negatiivisella jätöllä käyttäytyvät tietyissä ajotilanteissa epäloogisesti ja yllättävästi. Flevokilsoja oli takana noin parituhatta, niin kyllästyin siihen, että kyynärpäät ja rystyset olivat ruvella koko ajan. Sitten päätin kokeilla nollajättöä. Tällöin ohjauksen kääntäminen ei liikuta runkoa sivusuunnassa mihinkään ja hallinnasta tuli huomattavan helppoa. Olisin halunnut viime vuonna Nokialla testauttaa halukkailla mbb ajamisen helppoutta nollajätöllä, vaan perhana Skyliner ehti ostaa flevon itselleen. Ehkä mun pitää tehdä uus, niin epäilijät pääsee kokeileen. Siinä Flevotrike 2.0:ssa pitää korjata myös taka-akselin kallistusnivelen jättö joko nollaan tai äärettömään.

No eihän kaksi- ja kolmipyöräisen ohjausgeometrioihin päde samat lainalaisuudet, tai näin ainakin Sakarille sitkeästi väitetään kun on paininut Deltatrikensä etupään väpätyksen kans :roll:

Jukka


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 14:58
Kirjoittaja Vilijami

Kallistuvaan (flevo) kolmipyörään pätee sama kuin kaksipyöräiseen.


Re: Kaatumisen analyysiä

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 15:41
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Kallistuvaan (flevo) kolmipyörään pätee sama kuin kaksipyöräiseen.

Voiko sillä pysähtyä kaatumatta?

Jukka