Renkaan painuman laskenta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös tässä ollu myös se ajatus, ett se paine mitä tarvitaan, ei oo sama 100kiloselle ja 50kg painoselle kuskille. Painuma kertoo paremmin, ett ajetaan samankaltaisilla välineillä samanlaisissa olosuhteissa - vertailukelpoisempi .

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onkohan kokonaisvierintävastus sama, jos painuma on sama 50 ja 100kg kuskilla? Laakerin vierintävastus pienenee massan kasvaessa, mutta miten ilmakumirengas käyttäytyy?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Renkaan sisäiset kitkahäviöt lienee samalla painamalla samat. Mutta suurimmat häviöthän tapahtuvat maan ja renkaan välisestä kitkasta. Lisättäessä painoa lisääntyy pintapaine ja sen myötä myös maan ja renkaan välinen kitka.

Ja tosta laakeriasiasta kuvittelisin laakerin toimivan paremmalla hyötysuhteella toimittaessa sen kapasiteetin yläpäässä. Absoluuttinen Tehohäviö tuskin on pienempi suuremmalla kuormalla. Vai olenko ihan hakoteillä?

Joskin toi laakeriasiahan on jo hiustenhalkomista. :)

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Ihmettelin tuolla talvipyöräilyketjussa pito ongelmasta johtuvaa kaatumista. Syyksi taisi selvitä renkaaseen jääneet asennuspaineet yhdistettynä keskinastojen puuttumiseen. :roll: Olennainen asia varsinkin tuollaisen nastarenkaan toimivuuden kannalta jossa nastat sojottavat hieman sivuun.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Onkohan kokonaisvierintävastus sama, jos painuma on sama 50 ja 100kg kuskilla? Laakerin vierintävastus pienenee massan kasvaessa, mutta miten ilmakumirengas käyttäytyy?

Ei tietenkään ole. Vierintävastuskerroin kuitenkin on melko lähellä kun ajetaan samalla painumalla kovalla alustalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.

Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.

Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.

Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka

Ittelläni on sksän vastaava joka näyttää toki alle barin paineita, mutta ei harmainta aavistusta kuinka oikein se näyttää kun ei ole kalibroitua mittari johon verrata. Mittausten välillä lukemat ei heittele joten ainakin ovat verrannolisia mittarin aijempiin mittauksiin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No digitaalimittarit, kuten esim. henkilövaakat ohjelmoidaan näyttämään peräkkäisillä kerroilla samaa jos mittausten väli on lyhyt ja punnittavat painot liki samat. Mittaa välillä jonku toisen pyörän paine ja sitten uudelleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.

Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka

No en ole kokeillut. Eikös siinä luvattu 0.1 bar tarkkuutta. Tuo löytyi pikaisella googlauksella läskipyöräharrastajien keskusteluista. Samassa ketjussa kaverilla oli mittari jossa asteikka 0-1bar mutta vain autonventtiilille. Oli aikeissa lyhentää omaa presta-adapteria mutta luopui hommasta kun löytyi tuo mittari. En omista läskipyörää, joten en ole asiaan perehtynyt tuon tarkemmin. Läskipyöriä on kuitenkin myyty jo vuosia, eli luulisi tietoa löytyvän harrastajilta jos kehtaa googlailla.

Nojaillaan!

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Trek r200 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.

Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka

No en ole kokeillut. Eikös siinä luvattu 0.1 bar tarkkuutta. Tuo löytyi pikaisella googlauksella läskipyöräharrastajien keskusteluista. Samassa ketjussa kaverilla oli mittari jossa asteikka 0-1bar mutta vain autonventtiilille. Oli aikeissa lyhentää omaa presta-adapteria mutta luopui hommasta kun löytyi tuo mittari. En omista läskipyörää, joten en ole asiaan perehtynyt tuon tarkemmin. Läskipyöriä on kuitenkin myyty jo vuosia, eli luulisi tietoa löytyvän harrastajilta jos kehtaa googlailla.

Korjaus 0.01 bar

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Se on näytön tarkkuus, ei mittarin tarkkuus.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:

Se on näytön tarkkuus, ei mittarin tarkkuus.

Jukka

Taas opin uutta. Mistähän sen mittarin tarkkuuden sitten näkisi. Onko sillä oikeasti väliäkään, eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta. Sama mittaamalla, leveysmitta vaikkapa esittämälläsi tavalla työntömitalla. Tai rakentelee sitä harjanvarsi "teoriaa" hyödyntäen etuhaarukkaan kiinnitettävän sisäkkäin menevän putkivirityksen josta vaikka nippusiteen avulla voi mitata painuman. Tätä nippuside indikaattoria käytetään painuman säätämisessä esim. maastureiden iskareissa. Mittaa, ajaa ja millä mitalla toimii parhaiten/halutulla tavalla, käyttää sitä.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Taas opin uutta. Mistähän sen mittarin tarkkuuden sitten näkisi.

Et mistään ennen kuin mittari kalibroidaan tai todetaan mittavirhe kalibroidulla mittarilla. Digitaalimittareissa pitäisi vielä päästä katsomaan ohjelmaa jolla a/d muunnos tehdään. Siellä kun on näitä hämäystoimintoja joilla mittari saadaan vaikuttamaan tarkemmalta kuin se oikeasti on.

Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Ei ole väliä. Mutta jos mittarin mitta-asteikko on 11bar ja siinä on vaikka vain 1% virhe(0,11bar) niin se saattaa näyttää 0,6bar paineella 0,7bar ja 0,8bar paineella saman 0,7bar. Ompahan vielä tosi hyvä mittari jos sillä pääsee 1% tarkkuuteen. Tuo mittari voi olla hyvä kun mitataan "normaaleja" pyöränkumin paineita, yleensähän ne on jossain 3-5bar. Siellä ei ole niin väliä onko 4bar 4,1bar vai 3,9bar. Ei juuri vaikuta renkaan painaumaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Painumakeskusteluun lähdettiin, koska paineen todellinen arvo ei ole niinkään tärkeää, vaan painuman. Kaksi saman painuman rengasta käyttäytyvät samoin vaikka kuormitus olisi erilainen. Siksi painuman tietäminen on tärkeämpää kuin paineen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin