Renkaan painuman laskenta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Monella läskipyöräilijällä näyttää olevan ongelmana rengaspaineiden mittaaminen; paineen laskeminen liukkaalla kelillä ja nostaminen takaisin sopivaksi. Painemittarit eivät toimi oikein luotettavasti matalilla paine-eroilla.

Renkaiden paineita ei kuitenkaan säädetä paineen itsensä takia, vaan renkaan painumaa käytetään nielemään epätasaisuuksia, toimimaan jousena. Renkaan painuma on siis se primäärinen tavoite, ei paine itsessään.

Laadin laskentataulukon, jolla voi laskea renkaittensa painumia ja tehdä sitten päätelmiä. Jos joku keksii keinon, miten helposti mitataan rekaan painuma kuskin kiivetessä pyörän päälle, voi tällä taulukolla laskea, mitä painetta tuo painuma vastaa.

Kaikenkaikkiaan renkaita käytetään tyypillisesti noin 15% renkaan leveydestä painumalla. Tuolla painumalla ne joustavat sopivasti ja rullaavat hyvin. 100 mm läskirenkaalla 15% painuma on 15 mm. Tuollainen matka on melko helppo mitata viivottimella tai jollain muulla vastaavalla pituusmittaukseen soveltuvalla järjestelyllä.

Millin yli-/alipainuma tarkoittaa tuossa 0,4 bar ja 50 kg pyöräkuormassa parin kilon kantavuusmuutosta, tai 0,02 bar paineen muutosta. Aika tarkan mittarin tästä siis saisi, jos korkeusmittaus kuormalla ja ilman onnistuu kätevästi.

Minä joskus kokeilin autossa vuotavassa renkaassa vanteeseen nippusiteellä kiinnitettyä prikkaa, joka alkoi ottaa kiinni tiehen ja pitää napsuttavaa ääntä, kun renkaan painuma kasvoi ja prikka ulottui tiehen asti. Jonkun tällaisen voisi varmaan tehdä pyöräänkin.

Tässä tuo laskentataulukko halukkaille innovoijille. Se on Libre Office Calcilla tuotettu avoimen standardin laskentataulukko-ohjelmatiedostona. Excelissä pitäisi aueta normaalisti ilman ongelmia. :D

Renkaan painuma ja kantavuus paineen ja mittojen avulla.ods
(20.15 KiB) Tiedosto ladattu 150 kertaa
Renkaan painuma.png
Renkaan painuma.png (92.2 KiB) Katsottu 6589 kertaa

Kolmeen kehystettyyn ruutuun syötetään tietoina vannehalkaisija, renkaan leveys ja rengaspaine. Muut lasketaan.

Malli näyttää komanneksen liian pientä painumaa.

Tutkin tuota laskentataulukkoa eilen, mutta en osannut korjata suoralta kädeltä. Tuo malli on kirjoitettu toroidileikkauksen pinta-alaoista. Eli tavallaan jäykän renkaan ja tason (tie) leikkauksen pinta-alan mukaan. Todellisuudessa akseli painuu renkaan painumisen tietä vasten tasaiseksi lisäksi myös vanteen puolelta. Renkaan poikkileikkaus muuttuu soikeaksi. En kuitenkaan eilen keksinyt tapaa mallintaa tätä, niin en sitä vielä korjannut malliin.

Näyttäisi siltä, että vanteen puolen painumaosuus on noin puolet tien puolen painumasta. Yritän laatia mallin myös vanteen puolen painumalle. Sitten pitää vielä sovittaa malli mittauksiin. Älkää siis sellaisenaan käyttäkö tuota laskentamallia akselin painuman mittaamiseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kokeusmittaus vaikeampi, mutta saako tuon jotenkin käännettyä niin että renkaan leveysmitta riittäisi. Tällöin siihen kävisi työntömitta. Tuetaan se vanteen päälle kumin leveyttä mittaamaan, istutaan pyörän päälle ja työntömitta liukuu auki renkaan pullistuessa sivuille. Vai onko tuo liian epävarma kun riippuu vähän renkaan kudosrakenteesta, eli pullistuuko painumakohdasta sivuille vai tasaisesti ympäri rengasta.

Korkeusmittaukselle voisi tehdä skaalaavan mittarin:

renkaanpainauma.jpg
renkaanpainauma.jpg (16.81 KiB) Katsottu 6559 kertaa

Puulevy jossa kiinnike viisarille ja asteikko. Pyörän rengas merkitylle paikalle ja viisari pinnojen välistä paikoilleen. Sitte vaan kuski kyytiin ja katsoo asteikosta paljonko rengas painuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Sivulle pullistumista varten ei löydy ainakaan yksinkertaista teoriaa juurikin noista renkaan rakenteesta riippuvista syistä. EIhän tuo yllä esitetty pysytpainumakaan ota huomioon renkaan puristuman aiheuttamaa paineennousua ja sen tuomaa koko renkaan pullistumaa, eikä tyhjän renkaan kantamaa kuormaa mitenkään. Pieniä ovat kuitenkin nämä muutokset.

Saattaisi tuota koittaa jotenkin muokata tuohon leveysmittauksen suuntaan. Onnistuu se ainakin mittaukset sovittamalla. Mittaa painemittarilla ja vertaa leveysmittaan.

Leveysmittaa voisi ehkä mitata myös loivaksi auraksi naulatuilla kapuloilla, joiden väliin ajetaan, kunnes rengas ottaa kiinni kyljistään. :roll:

Plääh, ei oikein onnistu kätevän mittarin keksiminen. :(
Onnistuisikohan tuo Jukan kapulatemppu valolla ja varjolla. Vanne varjostaisi valoa ja lukema saataisiin seinästä varjon reunan korkeudesta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Painauman voisi mitata myös jousikuormitteisella puristimella jossa asteikko. Ois helppo käyttää kun puristetään renkaaseen ja näkisi suoraa rengasta täytettäsessä asteikon, ilman että tarvii rampata eestaas pyörän päällä.

renkaanpainaumamittari.jpg
renkaanpainaumamittari.jpg (18.48 KiB) Katsottu 6496 kertaa

Ei tarvi kuin lattaruadasta väännetyn C-koukun, siinä reikä pultille ja pultin varressa sopiva jousi. Näkyviin jäävien kierteiden määrästä näkisi rengaspaineen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Muuten hyvä, mutta vaatii kovat näppivoimat ottaa tuo mittauksen ja täytön jälkeen pois päältä. Jousen pitää puristaa summittain 50 kg painon verran. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta vaatii kovat näppivoimat ottaa tuo mittauksen ja täytön jälkeen pois päältä. Jousen pitää puristaa summittain 50 kg painon verran. :shock:

ED. Tai joo, eihän tuolla tarvitse puristaa koko rengaskuormaa, mutta mitä enemmän puristaa, sitä vähemmän vaikuttaa renkaan rakenne ja tarkkuus paranee.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Rengas pitäisi laskea ensin melkein tyhjäksi, pistää sitten mittalaite kiinni ja kun on täyttänyt riittävän täyteen repiä se irti. Onnistuu, mutta ei tämäkkään ole niin kätevä kuin matalille paineille tehty painemittari.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Onnistuisikohan tuo Jukan kapulatemppu valolla ja varjolla. Vanne varjostaisi valoa ja lukema saataisiin seinästä varjon reunan korkeudesta. :?

Minulle juolahti mieleen laser, mutta kyllä sentään ihan tavallinen led-taskulamppu on tosiaan tässä parempi. Pikatestissä toimii aika hyvin, nyt kun on pimeääkin... Pelkkä ledi olisi parempi, koska se on ilman heijastinta valolähteenä pistemäinen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Laadin laskentataulukon, jolla voi laskea renkaittensa painumia ja tehdä sitten päätelmiä. Jos joku keksii keinon, miten helposti mitataan rekaan painuma kuskin kiivetessä pyörän päälle, voi tällä taulukolla laskea, mitä painetta tuo painuma vastaa.

Hyvä juttu !

Itse väsäsin joskus vuosia sitten Google Sheets -laskentataulukon tekemään juuri tämän. Siihen syötettiin painon jakautuma etu- ja takapyörien kesken (joko prosentteina tai vaakaa käyttäen kiloina), ja sitten renkaiden tiedot ja mahtava formula laskee 15% painumalle optimaaliset paineet.

Tuon voisi laittaa jakoon, tai vielä parempi paskarrella JavaScript:llä yleislaskimen, jos kiinnostusta käytölle löytyy.

tire-pressures.png
tire-pressures.png (36.96 KiB) Katsottu 6335 kertaa

Jotta toiminnan osittaisenkin järkevyyden saisi selville, napsuttelin myös sarakkeen 1-akseliselle asuntovaunulle ja Chevy VAN:n rengastukselle ja aika tarkkaan suosituspaineet tämäkin laski niille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuoreena läskipyörätehtaan testikuskina 8) joutuu rengaspainumia miettimään itekin. Mittasin painuman sitomalla harjanvarren kumilenkillä ohjaustankoon, varren pää maassa lankunpäällä ja istuin penkille, kun nousin pois harjanvarsi roikkui kuminauhalenkin varassa ilmassa. Muok. Painuma noin 10mm, eräänlainen työntötulkki siis :mrgreen: voishan tuohon kehittää tulkin jossa on mitta mukana - tietyst jos runko notkuu, tulee se mukaan painumamittaan. Voishan tuon mitata vanteen kylkeen sitastulla kepilläkin mutta ohjaustanko on tuossa käsillä ja voi varmista, ett keppi liikahtaa ja ottaa pohjaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuota noin. Tartteeko sitä saada mitattu? Eikö silmäarvio riitä leveässä renkaassa vallan hyvin - ainakin "läskiolosuhteissa". Ei koske insinöörejä :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Tuota noin. Tartteeko sitä saada mitattu? Eikö silmäarvio riitä leveässä renkaassa vallan hyvin - ainakin "läskiolosuhteissa". Ei koske insinöörejä :roll:

:lol: Ei varmaan jatkossa kun silmä ja mittaus kerto saman tuloksen :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Nojaillaan!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Trek r200 kirjoitti:

Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Laitetaan nyt linkki siihen painemittarikeskuteluunkin niin voi jatkaa niistä siellä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=13&t=5509

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin