Renkaan painuman laskenta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Näppärä nojakisti tekee painemittarin kalibrointilaitteen.
esim. läpinäkyvä putki johon sisälle sopiva mäntä. Putken toiseen päähän adapteri johon mittari kiinnitetään. Männällä nostetaan painetta, tilavuuden puolittuessa paine tuplaantuu. Vielä kun ottaa huomioon adapterin tilavuuden niin ollaan jo aika tarkalla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

jori kirjoitti:

Renkaiden paineita ei kuitenkaan säädetä paineen itsensä takia, vaan renkaan painumaa käytetään nielemään epätasaisuuksia, toimimaan jousena. Renkaan painuma on siis se primäärinen tavoite, ei paine itsessään.

Jos painuman määrittää laskelmallisesti ja asettaa paineen virheellisesti näyttävällä mittarilla, on painuma luonnollisesti väärä.
Jos taas painuman asettaa perstuntumalla ei mittarin näyttämällä ole väliä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Näppärä nojakisti tekee painemittarin kalibrointilaitteen.
esim. läpinäkyvä putki johon sisälle sopiva mäntä. Putken toiseen päähän adapteri johon mittari kiinnitetään. Männällä nostetaan painetta, tilavuuden puolittuessa paine tuplaantuu. Vielä kun ottaa huomioon adapterin tilavuuden niin ollaan jo aika tarkalla.

Noinkin voi tehdä, jos on kelloseppä tai joku muu hienomekaanikko ja varusteet. Helpompi tapa on laittaa puutarhaletku pystyyn pihapuuhun tai palotikkaisiin, kytkeä mittari letkun alapäähän ja lorottaa vettä putkeen. Veden lämpötilan mittaamalla saadaan taulukosta riittävän tarkka veden tiheys. Mittaamalla veden pinnan korkeus rullamitalla voidaan paine laskea kaavalla roogeehoo. Yksi metri vettä on hitusen vajaa 0,1 bar.
Tehdään varmuuden vuoksi esimerkkilaskelma kesän vesileikkeihin.
24-asteisen veden tiheys on 0,9973 eli 0,1 baaria vastaa 1,00270730974 metriä vettä. Eli tarkka kalibrointi vaatii metrin ja kolme milliä vettä per 0,1 bar. :)

Veden tiheys.png
Veden tiheys.png (46.38 KiB) Katsottu 5851 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Jos painuman määrittää laskelmallisesti ja asettaa paineen virheellisesti näyttävällä mittarilla, on painuma luonnollisesti väärä.
Jos taas painuman asettaa perstuntumalla ei mittarin näyttämällä ole väliä.

Laskelman tarkoitus oli hahmottaa eri painoisille pyöräilijöille rajoja ja nyrkkiarvoja, joiden avulla renkaan painuma saadaan halutuksi. Samalla avautui mahdollisuus luopua paineen mittaamisesta ja mitata pelkkää painumaa. Sitten kun hahmottaa, miltä tuntuu esim. 15% painuma, voi oppia tuon perestuntuman, eikä enää aja vahingossa aivan väärillä paineilla. Monelle näyttää läskirenkailla käyneen niin, että liian alhaiset paineet huomataan vasta hien määrästä. Ihmetellään, miksei pyörä kulje, onko vastatuuli vaiko kuski kipeä, vaikka kyse on vajaista renkaista. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jooseha kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

Silti kysellään ja pidetään tärkeänä että mittari näyttää OIKEIN alle 1bar paineet :D

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

Silti kysellään ja pidetään tärkeänä että mittari näyttää OIKEIN alle 1bar paineet :D

Selitin jo tuolla aiemmin että 1% tarkkuuskaan ei riitä jos 11bar mittarilla haluaa mittailla alle 1bar alueen paine-eroja. Painauman mittaaminen on vain selvästi luotettavampi tapa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

Silti kysellään ja pidetään tärkeänä että mittari näyttää OIKEIN alle 1bar paineet :D

Selitin jo tuolla aiemmin että 1% tarkkuuskaan ei riitä jos 11bar mittarilla haluaa mittailla alle 1bar alueen paine-eroja. Painauman mittaaminen on vain selvästi luotettavampi tapa.

Jukka

OK, en väitä vastaan kun ei ole omakohtaista kokemusta läskipyörästä, koeajoja lukuunottamatta. Sitä vaan ihmettelen kun läskipyörillä on ajettu jo vuosia ja itse näin niitä maastopyörä kilpailussakin, oli ihan oma luokkakin niille. Millä konstilla nämä harrastajat "virittävät" läskirenkaansa.

Nojaillaan!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Selitin jo tuolla aiemmin että 1% tarkkuuskaan ei riitä jos 11bar mittarilla haluaa mittailla alle 1bar alueen paine-eroja. Painauman mittaaminen on vain selvästi luotettavampi tapa.

Oisko tuossa läskirenkaaseen riittävän tarkka mittari? http://magnetpro.fi/shop/flaig-rengaspainemittari-2bar/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan painuman laskenta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Trek r200 kirjoitti:

OK, en väitä vastaan kun ei ole omakohtaista kokemusta läskipyörästä, koeajoja lukuunottamatta. Sitä vaan ihmettelen kun läskipyörillä on ajettu jo vuosia ja itse näin niitä maastopyörä kilpailussakin, oli ihan oma luokkakin niille. Millä konstilla nämä harrastajat "virittävät" läskirenkaansa.

Vilijami kirjoitti:

Oisko tuossa läskirenkaaseen riittävän tarkka mittari? http://magnetpro.fi/shop/flaig-rengaspainemittari-2bar/

No mulla on tämä:

Kuva

Sillä olen hakenut toistettavasti (laskelmien jälkeen, 15% renkaan painumalle), oikeat paineet plussakoon gummeille. Ne onneksi pitävät ilmaa joten kovin monesti ei ole tarvinnut paineita tarkistaa. Eikä ole edes yhtä kallis kuin tuo toinen vaihtoehto, vaikka tilasin Amazon.com:sta.

Samalla yrittää peukalo-etusormi pihtiotetta ja puristuksen lujuutta opetella kun on saanut oikeat paineet niin voi sitten kesken ajon pehmeään paikkaan paineiden laskun jälkeen yrittää pumppailla takaisin paremmin rullaavia paineita.

Mulla kun on tuossa maasturissa vain 35% etupyörällä painoa kun ajetaan tasaisella, on se erityisen herkkä toimivan rengaspaineen suhteen ja haarukka mihin pitää saada on suht kapea. Liikaa painetta ja keula pompottaa mihin sattuu ja ei pidä vauhdikkaammissa kurveissa, liian vähän ja vetelee ja puskee kurvit suoraan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin