Sivu 2/3

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 10:20
Kirjoittaja PW
Eikös tässä ollu myös se ajatus, ett se paine mitä tarvitaan, ei oo sama 100kiloselle ja 50kg painoselle kuskille. Painuma kertoo paremmin, ett ajetaan samankaltaisilla välineillä samanlaisissa olosuhteissa - vertailukelpoisempi .

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 10:57
Kirjoittaja Vilijami
Onkohan kokonaisvierintävastus sama, jos painuma on sama 50 ja 100kg kuskilla? Laakerin vierintävastus pienenee massan kasvaessa, mutta miten ilmakumirengas käyttäytyy?

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 11:23
Kirjoittaja Härski
Renkaan sisäiset kitkahäviöt lienee samalla painamalla samat. Mutta suurimmat häviöthän tapahtuvat maan ja renkaan välisestä kitkasta. Lisättäessä painoa lisääntyy pintapaine ja sen myötä myös maan ja renkaan välinen kitka.

Ja tosta laakeriasiasta kuvittelisin laakerin toimivan paremmalla hyötysuhteella toimittaessa sen kapasiteetin yläpäässä. Absoluuttinen Tehohäviö tuskin on pienempi suuremmalla kuormalla. Vai olenko ihan hakoteillä?

Joskin toi laakeriasiahan on jo hiustenhalkomista. :)

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 13:31
Kirjoittaja Pentti M Reku
Ihmettelin tuolla talvipyöräilyketjussa pito ongelmasta johtuvaa kaatumista. Syyksi taisi selvitä renkaaseen jääneet asennuspaineet yhdistettynä keskinastojen puuttumiseen. :roll: Olennainen asia varsinkin tuollaisen nastarenkaan toimivuuden kannalta jossa nastat sojottavat hieman sivuun.

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 18:35
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Onkohan kokonaisvierintävastus sama, jos painuma on sama 50 ja 100kg kuskilla? Laakerin vierintävastus pienenee massan kasvaessa, mutta miten ilmakumirengas käyttäytyy?

Ei tietenkään ole. Vierintävastuskerroin kuitenkin on melko lähellä kun ajetaan samalla painumalla kovalla alustalla.

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 19:41
Kirjoittaja Trek r200
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.


Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 20:29
Kirjoittaja jviirret
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.


Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 20:56
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.


Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka

Ittelläni on sksän vastaava joka näyttää toki alle barin paineita, mutta ei harmainta aavistusta kuinka oikein se näyttää kun ei ole kalibroitua mittari johon verrata. Mittausten välillä lukemat ei heittele joten ainakin ovat verrannolisia mittarin aijempiin mittauksiin.

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 20:58
Kirjoittaja jviirret
No digitaalimittarit, kuten esim. henkilövaakat ohjelmoidaan näyttämään peräkkäisillä kerroilla samaa jos mittausten väli on lyhyt ja punnittavat painot liki samat. Mittaa välillä jonku toisen pyörän paine ja sitten uudelleen.

Jukka

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 21:00
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.


Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka


No en ole kokeillut. Eikös siinä luvattu 0.1 bar tarkkuutta. Tuo löytyi pikaisella googlauksella läskipyöräharrastajien keskusteluista. Samassa ketjussa kaverilla oli mittari jossa asteikka 0-1bar mutta vain autonventtiilille. Oli aikeissa lyhentää omaa presta-adapteria mutta luopui hommasta kun löytyi tuo mittari. En omista läskipyörää, joten en ole asiaan perehtynyt tuon tarkemmin. Läskipyöriä on kuitenkin myyty jo vuosia, eli luulisi tietoa löytyvän harrastajilta jos kehtaa googlailla.

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 21:04
Kirjoittaja Trek r200
Trek r200 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:Eiköhän helpoin konsti ole hankkia riittävän tarkka mittari (pumppu). Ainakin Fillarilehden toimitukselta sellainen löytyy kun testeissä tutkivat rengaspaine-erojen vaikutuksia. Luulisi olevan yleisesti myynnissä muillekin :D

Tämä ketju perustettiin juuri tuon epävarman mittaustiedon takia. Tyypilliset useamman baarin mittarit eivät näytä oikein puolen baarin alueella.
Läskirenkaisissa käytetään niin pieniä paineita, ettei jokamiehen mittaria tuohon vaivaan löydy. Erikoismittareita on, mutta ovat kalliita.


Mikä on kallis kellekin.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -pro-30845

11,41€ ja jotain varmaan lisää toimituskuluista. Niin ja anteeksi, Jukka kyllä kielsi mittarista puhumisen mutta en uskonut.

Tuoki näyttää oikein alle baarin paineet?

Jukka


No en ole kokeillut. Eikös siinä luvattu 0.1 bar tarkkuutta. Tuo löytyi pikaisella googlauksella läskipyöräharrastajien keskusteluista. Samassa ketjussa kaverilla oli mittari jossa asteikka 0-1bar mutta vain autonventtiilille. Oli aikeissa lyhentää omaa presta-adapteria mutta luopui hommasta kun löytyi tuo mittari. En omista läskipyörää, joten en ole asiaan perehtynyt tuon tarkemmin. Läskipyöriä on kuitenkin myyty jo vuosia, eli luulisi tietoa löytyvän harrastajilta jos kehtaa googlailla.

Korjaus 0.01 bar

Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 21:05
Kirjoittaja jviirret
Se on näytön tarkkuus, ei mittarin tarkkuus.

Jukka

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 22:06
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:Se on näytön tarkkuus, ei mittarin tarkkuus.

Jukka

Taas opin uutta. Mistähän sen mittarin tarkkuuden sitten näkisi. Onko sillä oikeasti väliäkään, eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta. Sama mittaamalla, leveysmitta vaikkapa esittämälläsi tavalla työntömitalla. Tai rakentelee sitä harjanvarsi "teoriaa" hyödyntäen etuhaarukkaan kiinnitettävän sisäkkäin menevän putkivirityksen josta vaikka nippusiteen avulla voi mitata painuman. Tätä nippuside indikaattoria käytetään painuman säätämisessä esim. maastureiden iskareissa. Mittaa, ajaa ja millä mitalla toimii parhaiten/halutulla tavalla, käyttää sitä.

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 22:41
Kirjoittaja jviirret
Trek r200 kirjoitti: Taas opin uutta. Mistähän sen mittarin tarkkuuden sitten näkisi.


Et mistään ennen kuin mittari kalibroidaan tai todetaan mittavirhe kalibroidulla mittarilla. Digitaalimittareissa pitäisi vielä päästä katsomaan ohjelmaa jolla a/d muunnos tehdään. Siellä kun on näitä hämäystoimintoja joilla mittari saadaan vaikuttamaan tarkemmalta kuin se oikeasti on.

Trek r200 kirjoitti:eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.


Ei ole väliä. Mutta jos mittarin mitta-asteikko on 11bar ja siinä on vaikka vain 1% virhe(0,11bar) niin se saattaa näyttää 0,6bar paineella 0,7bar ja 0,8bar paineella saman 0,7bar. Ompahan vielä tosi hyvä mittari jos sillä pääsee 1% tarkkuuteen. Tuo mittari voi olla hyvä kun mitataan "normaaleja" pyöränkumin paineita, yleensähän ne on jossain 3-5bar. Siellä ei ole niin väliä onko 4bar 4,1bar vai 3,9bar. Ei juuri vaikuta renkaan painaumaan.

Jukka

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 23:57
Kirjoittaja jori
Painumakeskusteluun lähdettiin, koska paineen todellinen arvo ei ole niinkään tärkeää, vaan painuman. Kaksi saman painuman rengasta käyttäytyvät samoin vaikka kuormitus olisi erilainen. Siksi painuman tietäminen on tärkeämpää kuin paineen.