Sivu 3/3

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 00:29
Kirjoittaja samuel

Näppärä nojakisti tekee painemittarin kalibrointilaitteen.
esim. läpinäkyvä putki johon sisälle sopiva mäntä. Putken toiseen päähän adapteri johon mittari kiinnitetään. Männällä nostetaan painetta, tilavuuden puolittuessa paine tuplaantuu. Vielä kun ottaa huomioon adapterin tilavuuden niin ollaan jo aika tarkalla.


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 08:29
Kirjoittaja jooseha
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

jori kirjoitti:

Renkaiden paineita ei kuitenkaan säädetä paineen itsensä takia, vaan renkaan painumaa käytetään nielemään epätasaisuuksia, toimimaan jousena. Renkaan painuma on siis se primäärinen tavoite, ei paine itsessään.

Jos painuman määrittää laskelmallisesti ja asettaa paineen virheellisesti näyttävällä mittarilla, on painuma luonnollisesti väärä.
Jos taas painuman asettaa perstuntumalla ei mittarin näyttämällä ole väliä.


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 09:05
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti:

Näppärä nojakisti tekee painemittarin kalibrointilaitteen.
esim. läpinäkyvä putki johon sisälle sopiva mäntä. Putken toiseen päähän adapteri johon mittari kiinnitetään. Männällä nostetaan painetta, tilavuuden puolittuessa paine tuplaantuu. Vielä kun ottaa huomioon adapterin tilavuuden niin ollaan jo aika tarkalla.

Noinkin voi tehdä, jos on kelloseppä tai joku muu hienomekaanikko ja varusteet. Helpompi tapa on laittaa puutarhaletku pystyyn pihapuuhun tai palotikkaisiin, kytkeä mittari letkun alapäähän ja lorottaa vettä putkeen. Veden lämpötilan mittaamalla saadaan taulukosta riittävän tarkka veden tiheys. Mittaamalla veden pinnan korkeus rullamitalla voidaan paine laskea kaavalla roogeehoo. Yksi metri vettä on hitusen vajaa 0,1 bar.
Tehdään varmuuden vuoksi esimerkkilaskelma kesän vesileikkeihin.
24-asteisen veden tiheys on 0,9973 eli 0,1 baaria vastaa 1,00270730974 metriä vettä. Eli tarkka kalibrointi vaatii metrin ja kolme milliä vettä per 0,1 bar. :)

Veden tiheys.png
Veden tiheys.png (46.38 KiB) Katsottu 5875 kertaa

Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 09:17
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Jos painuman määrittää laskelmallisesti ja asettaa paineen virheellisesti näyttävällä mittarilla, on painuma luonnollisesti väärä.
Jos taas painuman asettaa perstuntumalla ei mittarin näyttämällä ole väliä.

Laskelman tarkoitus oli hahmottaa eri painoisille pyöräilijöille rajoja ja nyrkkiarvoja, joiden avulla renkaan painuma saadaan halutuksi. Samalla avautui mahdollisuus luopua paineen mittaamisesta ja mitata pelkkää painumaa. Sitten kun hahmottaa, miltä tuntuu esim. 15% painuma, voi oppia tuon perestuntuman, eikä enää aja vahingossa aivan väärillä paineilla. Monelle näyttää läskirenkailla käyneen niin, että liian alhaiset paineet huomataan vasta hien määrästä. Ihmetellään, miksei pyörä kulje, onko vastatuuli vaiko kuski kipeä, vaikka kyse on vajaista renkaista. :)


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 11:07
Kirjoittaja Trek r200
jooseha kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

Silti kysellään ja pidetään tärkeänä että mittari näyttää OIKEIN alle 1bar paineet :D


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 11:26
Kirjoittaja jviirret
Trek r200 kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

Silti kysellään ja pidetään tärkeänä että mittari näyttää OIKEIN alle 1bar paineet :D

Selitin jo tuolla aiemmin että 1% tarkkuuskaan ei riitä jos 11bar mittarilla haluaa mittailla alle 1bar alueen paine-eroja. Painauman mittaaminen on vain selvästi luotettavampi tapa.

Jukka


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 22:07
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

eikö paine/mittaeron toteaminen riitä. Esimerkiksi, mittari näyttää 0,8 bar, ajossa tuntuu liian kovilta renkaat, laskee paineen 0,6 ja tuntuu hyvältä. Onko väliä vaikka paine olisi oikeasti, tarkalla mittarilla mitattuna 0,5 tai 0,7 tai jotain muuta.

Johan tuo ketjun avausviestissä todetaan :wink:

Silti kysellään ja pidetään tärkeänä että mittari näyttää OIKEIN alle 1bar paineet :D

Selitin jo tuolla aiemmin että 1% tarkkuuskaan ei riitä jos 11bar mittarilla haluaa mittailla alle 1bar alueen paine-eroja. Painauman mittaaminen on vain selvästi luotettavampi tapa.

Jukka

OK, en väitä vastaan kun ei ole omakohtaista kokemusta läskipyörästä, koeajoja lukuunottamatta. Sitä vaan ihmettelen kun läskipyörillä on ajettu jo vuosia ja itse näin niitä maastopyörä kilpailussakin, oli ihan oma luokkakin niille. Millä konstilla nämä harrastajat "virittävät" läskirenkaansa.


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 20:39
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Selitin jo tuolla aiemmin että 1% tarkkuuskaan ei riitä jos 11bar mittarilla haluaa mittailla alle 1bar alueen paine-eroja. Painauman mittaaminen on vain selvästi luotettavampi tapa.

Oisko tuossa läskirenkaaseen riittävän tarkka mittari? http://magnetpro.fi/shop/flaig-rengaspainemittari-2bar/


Re: Renkaan painuman laskenta

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 14:44
Kirjoittaja mhelander
Trek r200 kirjoitti:

OK, en väitä vastaan kun ei ole omakohtaista kokemusta läskipyörästä, koeajoja lukuunottamatta. Sitä vaan ihmettelen kun läskipyörillä on ajettu jo vuosia ja itse näin niitä maastopyörä kilpailussakin, oli ihan oma luokkakin niille. Millä konstilla nämä harrastajat "virittävät" läskirenkaansa.

Vilijami kirjoitti:

Oisko tuossa läskirenkaaseen riittävän tarkka mittari? http://magnetpro.fi/shop/flaig-rengaspainemittari-2bar/

No mulla on tämä:

Kuva

Sillä olen hakenut toistettavasti (laskelmien jälkeen, 15% renkaan painumalle), oikeat paineet plussakoon gummeille. Ne onneksi pitävät ilmaa joten kovin monesti ei ole tarvinnut paineita tarkistaa. Eikä ole edes yhtä kallis kuin tuo toinen vaihtoehto, vaikka tilasin Amazon.com:sta.

Samalla yrittää peukalo-etusormi pihtiotetta ja puristuksen lujuutta opetella kun on saanut oikeat paineet niin voi sitten kesken ajon pehmeään paikkaan paineiden laskun jälkeen yrittää pumppailla takaisin paremmin rullaavia paineita.

Mulla kun on tuossa maasturissa vain 35% etupyörällä painoa kun ajetaan tasaisella, on se erityisen herkkä toimivan rengaspaineen suhteen ja haarukka mihin pitää saada on suht kapea. Liikaa painetta ja keula pompottaa mihin sattuu ja ei pidä vauhdikkaammissa kurveissa, liian vähän ja vetelee ja puskee kurvit suoraan.