Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Sain vihdoinkin neuvoteltua vakuutusyhtiöni kanssa liikennevakuutuksen Hipparion Protohippus Kakkoseen. Yritin ensimmäisen kerran jo vuosi sitten, mutta eivät antaneet sitkeistä selityksistäni huolimatta, kertoivat vain, että kotivakuutus korvaa tarvittaessa. Samaa yrittivät nyt, noin viikko sitten, mutta parin soiton jälkeen pääsivät sisäiseen yhteisymmärrykseen, että saan liikennevakuutuksen L1e-A-ajoneuvolleni hinnalla, joka on puolet mopovakuutuksen hinnasta, n. 53 euroa. Yhtiö on if, jossa minulla on kotivakuutuskin.

Jo viime kesänä oli trafin sivuilla tekstiä, josta selvisi, että Hipsu-viritelmäni on 'sähkömoottorilla varustettu polkupyörä' L1e-A. Hipsun moottori on 250/360 W (moottorin kyljessä 250 W, käyttöohjeessa 360 W), peukalokaasu, ei poljintunnistinta eikä nopeuden mittausta, mutta maksiminopeus moottorivetoisena tasamaalla on 15 km/h ja ylämäessä 13...14 km/h. Sama teksti ilmestyi loppuvuodesta if:n nettisivuille, vaikka asiakaspalvelijat eivät siitä ensin mitään tienneet — nyt tietävät.

Sain takamoottorin toimivaksi elokuun alussa ja tuli testailtua jonkin verran, parituhatta kilometriä. Kuvalinkin taisin panna jo aikaisemmin:

http://www.saunalahti.fi/dvinci/proto2.html

Vakuutus astuu voimaan tänään, mutta enpä ota Hipsua liikenteeseen talvitauon jälkeen vielä tänään, koska huomenna saattaa tulla 20 cm lunta ja lumi on riesa, jota en ole halunnut kokea n. 8 vuoteen. 13 talvea pinnistelin Helsingin huonosti hoidetuilla kevytliikenneväylillä, mutta sitten lopetin. Talvitauot ovat olleet 7 viikosta 5 kuukauteen. Nykyään suurin syy talvipaussiin on ollut Schwalbe Marathon Plus -renkaiden ominaisuus takertua lumeen ja huurteeseen. Kuva siitä on on www-sivun lopussa.

Ihmettelen edelleen, miksi sähköavusteisessa polkupyörässä ei saa olla peukalokaasua. Jatkuvatoiminen avustus tuntuu tuhlaukselta. Hipsun sähköapua käytän vain ylämäissä ja luiskissa, jolloin akun latauskin riittää yli 100 km ajoon.

Esko

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Esko M kirjoitti:

Ihmettelen edelleen, miksi sähköavusteisessa polkupyörässä ei saa olla peukalokaasua. Jatkuvatoiminen avustus tuntuu tuhlaukselta.

Ajoneuvolaki mmäärittelee polkupyörän näin

19 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan:
1) yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ajoneuvoa, joka voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa;

Peukalokaasu ei ole kielletty kunhan se on asennettu siten että avustus toimii vain polkiessa ja enintään 25km/h.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Esko M kirjoitti:

Ihmettelen edelleen, miksi sähköavusteisessa polkupyörässä ei saa olla peukalokaasua. Jatkuvatoiminen avustus tuntuu tuhlaukselta. Hipsun sähköapua käytän vain ylämäissä ja luiskissa, jolloin akun latauskin riittää yli 100 km ajoon.

Ei kai peukalokaasua ole kielletty, kunhan se toimii vain polkiessa? Näin olen itse säätänyt Räntiksen sähkösarjan asetuksista ja mielestäni se täyttää lakipykälän, toimii vain polkiessa ja max nopeus 25km/h. Ajan aina pikkuavustus päällä ja ylämäessä voi tuupata lisäpuhtia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Esko M kirjoitti:

Nykyään suurin syy talvipaussiin on ollut Schwalbe Marathon Plus -renkaiden ominaisuus takertua lumeen ja huurteeseen.

mun mielestä "juurisyy" on renkaan ja lokasuojan liian pieni väli. Ilmeisesti sinne muodostuu pyörrevirtoja(renga pyörii lokasuoja ei) jotka saa lumen irtoamaan renkaasta. Viimeksi suurensin väliä talvipystypyörästäni ja vähäisetkin ongelmat lumen paatamisesta loppuivat siihen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla on ollut jo 3 vuotta SH26:ssa E-Spin4 1000 watin, 50 voltin napamoottori toisessa etupyörässä, kahvakaasu, kontrolleri, KT-LCD3- näyttö, ei poljintunnistetta, ja IF:stä n. 40 €:n liikennevakuutus.

Leena ja SH26.1.jpg
Leena ja SH26.1.jpg (188.01 KiB) Katsottu 7773 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Ei kai peukalokaasua ole kielletty, kunhan se toimii vain polkiessa? Näin olen itse säätänyt Räntiksen sähkösarjan asetuksista ja mielestäni se täyttää lakipykälän, toimii vain polkiessa ja max nopeus 25km/h. Ajan aina pikkuavustus päällä ja ylämäessä voi tuupata lisäpuhtia.

Viime vuonna (2017) asia oli vielä epäselvä. Trafin teksti (johtava asiantuntija Reijo Jälkö. 3.5.2017), lähinnä arvailua: "Polkupyörän vaatimusten mukaisen L1e-A:n sähkömoottorin sallittaisiin toimivan polkupyörästä poiketen myös muulloin kuin poljettaessa, kuten tyyppihyväksytyssä L1e-A:ssa. Tämä sallisi käytännössä "kaasukahvan" myös polkupyörään." — Mutta lakihan tämä ei ole tai ei ollut ainakaan viime vuonna. Maksimi avustusnopeus 25 km/h on kuitenkin ollut voimassa ja kauan. Samanlainen teksti oli Liikennevakuutusyhdisyksen (tms.) verkkosivuilla marraskuussa.

Mitään lopullista ei kai ole painettu paperille.

Hipparioniin sopii oikein mukavasti moottori, joka avustaa vain ylämäessä. Jos avustaisi koko ajan, liikunta vähenisi ja vatsa kasvaisi. Olen kyllä ajanut 16 km perkällä moottorilla, kun Flevo-keskiön kaksi kiinnityspulttia paukahti poikki Munkkiniemessä ja kotiin piti päästä. Keskiö roikkui loppumatkan jeesus-teipillä kiinnitettynä, koska pitihän jalkaohjauksen toimia.

Esko

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Esko M kirjoitti:

Jos avustaisi koko ajan, liikunta vähenisi ja vatsa kasvaisi.

Tämä ei ole ihan näin suoraviivainen asia. Itselläni sähköapu lisää pyöräilyä talvella, koska se on huomattavasti mielekkäämpää. Paita kastuu kuin ilmankin apua, nopeus vaan nousee kesäkelin lukemiin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Paita kastuu kuin ilmankin apua, nopeus vaan nousee kesäkelin lukemiin.

Eli treeniaika lyhenee ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet
Kävin taas opiskelemassa näitä liikennevälineitä kun on niin monimutkasta, ei pysy päässä. Sähköavustettu-
ja moottorilla varustettu polkupyörä? Onks tää viimene taas uus nimitys? Ei näistä ota Erkkikään selvää?
Sattumalta löysin myös baariauton mut en baaripyörää? Vai oliks se paari, no ihan sama ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hipsun liikennevakuutus (L1e-A)

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet
Kävin taas opiskelemassa näitä liikennevälineitä kun on niin monimutkasta, ei pysy päässä. Sähköavustettu-
ja moottorilla varustettu polkupyörä? Onks tää viimene taas uus nimitys? Ei näistä ota Erkkikään selvää?
Sattumalta löysin myös baariauton mut en baaripyörää? Vai oliks se paari, no ihan sama ;)

Tuo lienee tapa kertoa, että "sähköavustettu" on pedelc-anturilla varustettu, eli ei avusta, jos ei polje, eikä silloin, kun nopeus on yli 25. Tuossa "moottoroidussa" ei pedelec-vaatimusta ole, on siis ns. kevytmopo ja vaatii liikennevakuutuksen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin