HUOLTOTELINE

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Millaisia ratkaisuja teillä on pyörän huoltamiseksi . Tai säilytys ratkaisuja . Eilen sain melkein valmiiksi
STERN 5:selle säilytys ja huoltotelineen . Siittä kuvaa myöhemmin . Kunhan avaan nyt keskustelua.
Olen kahteen muuhun pyörääni aijemmin rakentanut telineet . Huomannut että vaihteiden säätely ja
pikku huolot ovat mukavampia omalla telineellä .
Mikä parasta , kun pyörän nostaa telineelle . Niin sitä on helpo siirellä omalla "lavetilla" autotallissa.
Joka "lavetilla on pyörät , tai tarkemmin pienet rullat alla. Kun pyörän on lenkin jälkeen nostanut omalle
lavetille . Sen siirtely ei tarvitse enään nostelua .
Senkus vain siirtää kullekin paikalleen . :mrgreen: :mrgreen: Huoltoon , tai säilytykseen .

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Kaksipyöräisille toimii ihan tavalliset pyörän huoltotelineet. Mulla on Bilteman huoltoteline ja olen siinä saanut sekä Hurricanen että Maxin pysymään.

Tässä Velogin vertailu Bilteman ja Motonetin huoltotelineistä.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itte käytän Feedback Sportsin Elite Pro telinettä. Erittäin tukeva ja kevyt, mutta kun kaikkia kolmea ei saa niin se on aika kallis.
Koura aukeaa sen verran että on riittänyt kaikkein isoimpien halkaisijankin putkiin ja tuohon saa tadpole trikenkin laitettua ilman suurempia ongelmia, koska kouraa voi käyttää myös joko vaaka tai pystyakselilla kallistaen vapaasti.
Kuva

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Huoltoteline

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En näe hyödylliseksi vaan turhakkeeksi :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Millaisia ratkaisuja teillä on pyörän huoltamiseksi . Tai säilytys ratkaisuja .

Seinää vasten pystyssä :D Jos renkaita pitää irroitella niin nurmelle kyljelleen. Vaihteet oon säätänyt tarvittaessa tien päällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyllä joku teline olis ihan ergonomiasyistä hyvä olla, ainakin mulla kipeytyy paikat tai vähintään hermot lattiatasossa ährätessä jos jotain isompaa pitää säätää.

Toki siihen pyritään että se pyörän rassaus jäis mahdollisimman vähälle, mutta välillä sitä joutuu kuitenkin tekemään.

ICE:n pakkauslaatikkotelineen mallin mukaan vois varmaan paskarrella vanerista tai miksei pahvistakin helposti kasattavan ja littanana säilytettävän telineen kolmipyörien huoltoa varten:

Meillä pitäis keksiä ratkaisu miten saadaan säilytettyä 3 tadpole trikea, yks kaksipyöränen nojakki ja Jopo niin että kaikki on tarvittaessa helposti esiin otettavissa :D Kaikenlaisia narutaljavirityksiä ja seinätelineitä oon pyöritellyt päässä mutta ei ne kyllä käteviä olisi. Tarttis varmaan rakennuttaa pyörätalli tarpeeksi suurella lattiapinnalla...

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti:

Meillä pitäis keksiä ratkaisu miten saadaan säilytettyä 3 tadpole trikea, yks kaksipyöränen nojakki ja Jopo niin että kaikki on tarvittaessa helposti esiin otettavissa :D Kaikenlaisia narutaljavirityksiä ja seinätelineitä oon pyöritellyt päässä mutta ei ne kyllä käteviä olisi. Tarttis varmaan rakennuttaa pyörätalli tarpeeksi suurella lattiapinnalla...

Onhan tästä ennenkin ollut täällä puhetta, että trike/kinneriharrastuksen aloitus vaatii maltilliset 250k€ sivukulut. :D

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Meillä pitäis keksiä ratkaisu miten saadaan säilytettyä 3 tadpole trikea, yks kaksipyöränen nojakki ja Jopo niin että kaikki on tarvittaessa helposti esiin otettavissa :D Kaikenlaisia narutaljavirityksiä ja seinätelineitä oon pyöritellyt päässä mutta ei ne kyllä käteviä olisi. Tarttis varmaan rakennuttaa pyörätalli tarpeeksi suurella lattiapinnalla...

Onhan tästä ennenkin ollut täällä puhetta, että trike/kinneriharrastuksen aloitus vaatii maltilliset 250k€ sivukulut. :D

Totta! Eipä ehkä olisi tullut kinneriä hankittua, jos ei olisi tuollaista lämmintä kahden auton autotallia. (missä ei tietenkään ole tilaa yhdellekkään autolle :lol: )

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy sanoo että kyllä se pyörän huoltaminen on kivaa . Kun on onnistunut tekeen pyörälle huolto telineen . Moni voi olla erimieltä . Mutta täytyy sanoo on siinä mukava säädellä vaihteet kohilleen .
Tietysti jos haluu , voi sitä tehdä toisellakin tavalla .
Nyt on kolmella pyörällä omat säilytys ja huolto pukit . Ainoostaan 6:sen pukki tarvitsee hivenen parannella.
Kuvaa laitan kun saan ne koostettua , ensin faseen tietysti .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on ensimäisestä huolto ja säilytys telineestä kuvaa . Täältä löytyy kuvaa .
Käytössä havannointia toimiva ja mulle riittävä.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ostin kai pari vuotta sitten Parktoolin pyöränhuoltotelineen. Olen vaan todennut että muuten hyvä mutta nojakin nostaminen ja virittely pidikkeeseen on tuskaa ellei peräti mahdotonta. Kuka keksisi näihin sellasen käsinveivattavan hissin eli tarttumakoura olisi tarpeeks alhaalla, ensin pyörä kiinni ja sitten veivaus sopivaan korkeuteen?!

Cheetahin kanssa olen käyttänyt tuota telinettä luovasti niin että molemmilta puolilta pyörää takahaarukasta kuormaliinoilla nostellut pyörän peräpään ilmaan. Tarttis ehkä kehitellä kuitenkin joku oma versio joka toimii paremmin kuin nuo valmiit.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja PW »

En oo käyttäny huoltotelinettä mutta keskustelun myötä tuli mieleen...

32720189296.jpg

Onhan miulla teline, korkeudensäätö löytyy, hydraulinen. Sopivat kiinnikkeet, puristimet vaan - nelikanttirunko menee tavallisella puristimella, pyöreelle voi tehdä pakoputkiklemmarista ;)
Kinnerinkin voinee tuossa ergonomisemmin huoltaa ku maassa, pehmeä patja vaan alle kun kääntää kylelleen. Tai sitten pitäs kinneriin tehdä eteen ja taakse pienet reijät/holkit, joista sen vois ripustaa vartaaseen ja siinä pystys pyörittelemään tarpeen mukaan ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Ostin kai pari vuotta sitten Parktoolin pyöränhuoltotelineen. Olen vaan todennut että muuten hyvä mutta nojakin nostaminen ja virittely pidikkeeseen on tuskaa ellei peräti mahdotonta. Kuka keksisi näihin sellasen käsinveivattavan hissin eli tarttumakoura olisi tarpeeks alhaalla, ensin pyörä kiinni ja sitten veivaus sopivaan korkeuteen?!

Cheetahin kanssa olen käyttänyt tuota telinettä luovasti niin että molemmilta puolilta pyörää takahaarukasta kuormaliinoilla nostellut pyörän peräpään ilmaan. Tarttis ehkä kehitellä kuitenkin joku oma versio joka toimii paremmin kuin nuo valmiit.

Koitapa seuraavalla kerralla niin, että kaadat telineen nurin ja kiinnität kouran pyörään ja kampeat sitten molemmat ylös yhdessä. Käytät siis telinettä vipuna. Telineen tolpan päästä nostaminen on helpompaa kuin pyörän nostaminen ja kiinnittäminen toisella kädellä pyörää kannatellen ja toisella kiinnitysruuvia pyörittäen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kinnerinkin voinee tuossa ergonomisemmin huoltaa ku maassa, pehmeä patja vaan alle kun kääntää kylelleen. Tai sitten pitäs kinneriin tehdä eteen ja taakse pienet reijät/holkit, joista sen vois ripustaa vartaaseen ja siinä pystys pyörittelemään tarpeen mukaan ;)

Ei tarvi reikiä kun tekee telineeseen pehustetut munakupit joiden väliin kinneri puristetaan tähän tyyliin

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: HUOLTOTELINE

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:

Koitapa seuraavalla kerralla niin, että kaadat telineen nurin ja kiinnität kouran pyörään ja kampeat sitten molemmat ylös yhdessä. Käytät siis telinettä vipuna. Telineen tolpan päästä nostaminen on helpompaa kuin pyörän nostaminen ja kiinnittäminen toisella kädellä pyörää kannatellen ja toisella kiinnitysruuvia pyörittäen. :)

Äh, voiko ittensä tuntea vielä tyhmemmäksi :D . Eipä ollu tullu mieleen, ei.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin