Ketjut ja voitelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Onko porukalle tuttu kotimainen Rex ketjun voiteluaine?
http://www.rex.fi/fi/bike
Ostin pullon testiin.

Jokos olet testannut riittävästi kommentointia varten?

Mä tein loppukesästä tai alkusyksystä heräteostoksen, synteettistä kuivavoiteluainetta spray-pullossa.
Kuva
Muutaman ensimmäisen kerran kun tuota laittoi, kului se tosi joutuisasti pois. Sen jälkeen rupesi pysymään paremmin. Aikalailla yhtähyvin kuin parafiini. Muutenkin vastaa parafiinia. Ei kerää likaa eikä ole yhtä hiljainen kuin öljyt. Spraynä on tosi kätevä laittaa ketjuun etenkin. kun ketju ei likaannu. Hinta vain oli monikymmenkertainen parafiiniin verrattuna :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko porukalle tuttu kotimainen Rex ketjun voiteluaine?
http://www.rex.fi/fi/bike
Ostin pullon testiin.

Jokos olet testannut riittävästi kommentointia varten?

Olen tosi tyytyväinen. Kaikkiin pyöriin laitoin tuota silloin alkukesästä, eikä ole tarvinnut lisätä. Äänettömästi toimii edelleen eikä kerää hiekkaa ketjuun/rattaisiin. Hyvä tuote!

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Ketjut ja niiden voitelu

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Tämä ketju oli ennen nimeltään: "Ketjukyssäriä..."

Tuossa lenkillä aukes ketjuista lenkki ja ketjuissa ei mitään tunnistetietoja. Käyköhän tuohon mikä tahansa pikalukko paikkaamaan tilannetta? 9/10 on ketju kuitenkin ja tietysti 9/10 pikalukkoa tyrkytän. Edellinen omistaja ilmeisesti liittänyt tapilla koska en löytänyt pikalukkoa ollenkaan ketjuista.

Jouni

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

9 ja 10 ketjut on eri levyisiä joten olis hyvä tietää kumpaa se on et pikalenkki on sopiva.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja jori »

Baskeri kirjoitti:

Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.

Koodi: Valitse kaikki

     6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
     7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
    10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
    10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
    10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
    11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi. :oops: )

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

jori kirjoitti:
Baskeri kirjoitti:

Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.

Koodi: Valitse kaikki

     6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
     7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
    10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
    10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
    10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
    11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi. :oops: )

Kiitos Jori. Avautunut se vaan on. Mieluusti laitan lukon jolloin käsittely helpompaa jatkossa.
Työntömittakin löytyy.

Jouni

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie oon helpommaks kokenu ketjutyökalun ku liittimet ja jätän ne yleensä pois.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla taisi viime vuonna sitten käydä niin että pari kertaa Campagnolo Record 11s ketjun tappi tuli päätylevystä ulos ja ketjuhan katkesi. Ensin kisassa, siitä selvittiin muutaman minuutin myönnytyksellä ja KMC-pikaliittimen asennuksella, ja sitten toinen työmatkalla, sama juttu.

Molemmilla kerroilla oli kyseessä ketjun liittämiseen tarkoitettu tappi, jonka olin painanut paikalleen ilman valmistajan omaa työkalua (normaalilla ketjun katkaisijalla) josta isoin ukaasein varoiteltiin. Ehdin ajaa näillä ketjuilla jotain 30-40 tonnia joten aika hyvin pärjättiin.

Nyt on samanlainen ketju ajossa, mutta jätin käyttämättä mukana tulleet liitostapit tykkänään ja laitoin KMC:n pikalukot tilalle.

Niin, alkuperäinen ongelma... jos epäilyttää kumpi pikalukko pitää olla niin hätätapauksessa 9-ketjun pikalukko toimii kohtuudella 10-ketjun kanssa, ja tuurilla jopa 11-ketjulla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Ketjutyökalu toimi mainiosti ja korjas korkanneen kohdan. Pikaliittimetkin löytyi sitten kun laittoi lasit päähän.
Täytyy pitää ketjutyökalu mukana tästälähin. Kiitos kaikille vastauksista. Kymppiketjuhan tuossa oli.

Jouni

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

No niin ja petti sitten uusiksi. Onneksi oli Kärkkäinen vieressä ja löytyi pikalukko hyllystä. Onni onnettomuudessa.
Ketjussa ässämutka jostain syystä. Takalehdet hakkas rikki. Poistin koko mutkan. Toivottavasti ketjumurheet oli tässä.

Jouni

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Toivottavasti ketju ei ole liian lyhyt nyt, muuten ketju aiheuttaa murheita kun se vääntää takavaihtajan rikki.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Wacky kirjoitti:

Toivottavasti ketju ei ole liian lyhyt nyt, muuten ketju aiheuttaa murheita kun se vääntää takavaihtajan rikki.

Ei tuo pahalta näyttänyt. Täytyy vielä tarkistaa isolla etusella.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjukyssäriä...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Kyllä se vaan uskottava että ketjut finaalissa. Tänään taas poikki toisesta kohtaa. Valmistun uhkaan ja 5 min niin matka jatkui, Takapakka hyvännäköinen ja pieni etunenkin . Isoa etusta näyttänyt edelinen omistaja suosineen kun siinä kulumaa. Itse tykkään veivata pienellä jotta saa nää diiselijalat vähän liikettä. KMC ketju näytti olevan.
Onneksi näitä nojakkeja kertynyt että pääsee polkemaan.
Jouni

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Erehdyin pitkästä aikaa ostamaan polkupyörän ketjuöljyä purkillisen. On aivan käsittämättömästi hinnoiteltua tavaraa :shock: Desin purkki on kalliimpi kuin litra hyvää moottoriöljyä(ei Volkkariin) ja jälkimmäinen on varmasti paljon vaativampi käyttökohde.

Vastaa Viestiin