Sivu 1/1

Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 21:10
Kirjoittaja Baskeri
Tuossa lenkillä aukes ketjuista lenkki ja ketjuissa ei mitään tunnistetietoja. Käyköhän tuohon mikä tahansa pikalukko paikkaamaan tilannetta? 9/10 on ketju kuitenkin ja tietysti 9/10 pikalukkoa tyrkytän. Edellinen omistaja ilmeisesti liittänyt tapilla koska en löytänyt pikalukkoa ollenkaan ketjuista.

Jouni

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 22:02
Kirjoittaja Wacky
9 ja 10 ketjut on eri levyisiä joten olis hyvä tietää kumpaa se on et pikalenkki on sopiva.

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 22:51
Kirjoittaja Baskeri
Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 23:16
Kirjoittaja jori
Baskeri kirjoitti:Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.

Koodi: Valitse kaikki

     6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
     7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
    10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
    10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
    10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
    11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi. :oops: )

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 10 Touko 2018, 00:13
Kirjoittaja Baskeri
jori kirjoitti:
Baskeri kirjoitti:Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.

Koodi: Valitse kaikki

     6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
     7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
    10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
    10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
    10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
    11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi. :oops: )


Kiitos Jori. Avautunut se vaan on. Mieluusti laitan lukon jolloin käsittely helpompaa jatkossa.
Työntömittakin löytyy.

Jouni

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 10 Touko 2018, 08:31
Kirjoittaja PW
Mie oon helpommaks kokenu ketjutyökalun ku liittimet ja jätän ne yleensä pois.

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 11 Touko 2018, 14:12
Kirjoittaja mhelander
Mulla taisi viime vuonna sitten käydä niin että pari kertaa Campagnolo Record 11s ketjun tappi tuli päätylevystä ulos ja ketjuhan katkesi. Ensin kisassa, siitä selvittiin muutaman minuutin myönnytyksellä ja KMC-pikaliittimen asennuksella, ja sitten toinen työmatkalla, sama juttu.

Molemmilla kerroilla oli kyseessä ketjun liittämiseen tarkoitettu tappi, jonka olin painanut paikalleen ilman valmistajan omaa työkalua (normaalilla ketjun katkaisijalla) josta isoin ukaasein varoiteltiin. Ehdin ajaa näillä ketjuilla jotain 30-40 tonnia joten aika hyvin pärjättiin.

Nyt on samanlainen ketju ajossa, mutta jätin käyttämättä mukana tulleet liitostapit tykkänään ja laitoin KMC:n pikalukot tilalle.

Niin, alkuperäinen ongelma... jos epäilyttää kumpi pikalukko pitää olla niin hätätapauksessa 9-ketjun pikalukko toimii kohtuudella 10-ketjun kanssa, ja tuurilla jopa 11-ketjulla.

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 11 Touko 2018, 19:57
Kirjoittaja Baskeri
Ketjutyökalu toimi mainiosti ja korjas korkanneen kohdan. Pikaliittimetkin löytyi sitten kun laittoi lasit päähän.
Täytyy pitää ketjutyökalu mukana tästälähin. Kiitos kaikille vastauksista. Kymppiketjuhan tuossa oli.

Jouni

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 14 Touko 2018, 17:43
Kirjoittaja Baskeri
No niin ja petti sitten uusiksi. Onneksi oli Kärkkäinen vieressä ja löytyi pikalukko hyllystä. Onni onnettomuudessa.
Ketjussa ässämutka jostain syystä. Takalehdet hakkas rikki. Poistin koko mutkan. Toivottavasti ketjumurheet oli tässä.

Jouni

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 14 Touko 2018, 18:00
Kirjoittaja Wacky
Toivottavasti ketju ei ole liian lyhyt nyt, muuten ketju aiheuttaa murheita kun se vääntää takavaihtajan rikki.

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 14 Touko 2018, 18:30
Kirjoittaja Baskeri
Wacky kirjoitti:Toivottavasti ketju ei ole liian lyhyt nyt, muuten ketju aiheuttaa murheita kun se vääntää takavaihtajan rikki.


Ei tuo pahalta näyttänyt. Täytyy vielä tarkistaa isolla etusella.

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 20 Touko 2018, 19:13
Kirjoittaja Baskeri
Kyllä se vaan uskottava että ketjut finaalissa. Tänään taas poikki toisesta kohtaa. Valmistun uhkaan ja 5 min niin matka jatkui, Takapakka hyvännäköinen ja pieni etunenkin . Isoa etusta näyttänyt edelinen omistaja suosineen kun siinä kulumaa. Itse tykkään veivata pienellä jotta saa nää diiselijalat vähän liikettä. KMC ketju näytti olevan.
Onneksi näitä nojakkeja kertynyt että pääsee polkemaan.
Jouni