Sivu 1/1

Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 14:40
Kirjoittaja Bysmyyr

https://yle.fi/uutiset/3-10220316

En tuosta artikkelista havainnut mikä erotttaa sähköpolkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon. Eikö kevyt sähköajoneuvo ole paljon löysemmin säädelty.

Siellä myös haastatellaan nojakistia


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 15:35
Kirjoittaja PW

Kevyessä sähköajoneuvossa ei tarvitse vakuutusta, sillä voi ajaa jalkakäytävällä (alle 15km/h - oliko siinä viel muuta eroo :?
Niin max leveys rajattu 80cm ja max istuinkorkeus 44cm.
Liekö valojen käytössä eroja?
Sähköpolkupyörässä pitää olla polkimet tai joku vastaava ja pitää olla poljintunnistin.
Hämmästelin tuossa jutussa vakuuttamisasiassa, sähköpyörän alla sanotaan: tarvii vakuutuksen jos moottori teho ylii 250w (tämä ok) tai nopeus ylittää 25km/h (tätä ihmettelen) kun max nopeus moottorilla kuitenkin on 25km/h :?


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 15:56
Kirjoittaja TKorho

Tuossa viimeisessä tapauksessa, jos voi kulkea >25km/h, se ei taida olla sitten enää "kevyt moottoriajoneuvo". Eli silloin vakuutus siirtyy kai mopo-kategoriaan, eikä sillä ole enää erityissäännöstöä? Ei sillä että tietäisin mitä kevytmoottoriajoneuvon vakuutus kustantaisi.

Kai se mopo saa kulkea vaikka dieselillä, uraanilla tai sähköllä?


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 16:04
Kirjoittaja PW
TKorho kirjoitti:

Tuossa viimeisessä tapauksessa, jos voi kulkea >25km/h, se ei taida olla sitten enää "kevyt moottoriajoneuvo". Eli silloin vakuutus siirtyy kai mopo-kategoriaan, eikä sillä ole enää erityissäännöstöä? Ei sillä että tietäisin mitä kevytmoottoriajoneuvon vakuutus kustantaisi.

Kai se mopo saa kulkea vaikka dieselillä, uraanilla tai sähköllä?

Joo mutt sitt tarttee katastaa ja rekisteröidä jos mopo. Tuosta saa sen käsityksen, ett sähköpolkupyörällä sais ajaa yli 25km/h jos vakuutus - se ei taida pitää paikkaansa.


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 17:48
Kirjoittaja jori

Hienosti alkoi juttu:

Yle kirjoitti:

...polkupyöriä näkyy nykyisin katukuvassa, mutta suurta suosiota ne eivät ole vielä saaneet."

:?


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 19:50
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Tuossa viimeisessä tapauksessa, jos voi kulkea >25km/h, se ei taida olla sitten enää "kevyt moottoriajoneuvo". Eli silloin vakuutus siirtyy kai mopo-kategoriaan, eikä sillä ole enää erityissäännöstöä? Ei sillä että tietäisin mitä kevytmoottoriajoneuvon vakuutus kustantaisi.

Kai se mopo saa kulkea vaikka dieselillä, uraanilla tai sähköllä?

Joo mutt sitt tarttee katastaa ja rekisteröidä jos mopo. Tuosta saa sen käsityksen, ett sähköpolkupyörällä sais ajaa yli 25km/h jos vakuutus - se ei taida pitää paikkaansa.

Pitää olla tarkkana. Sähköavustus ei saa avustaa yli 25 km/h, mutta ajaa saa niin paljon kun puntista löytyy jerkkua


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 20:41
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Joo mutt sitt tarttee katastaa ja rekisteröidä jos mopo. Tuosta saa sen käsityksen, ett sähköpolkupyörällä sais ajaa yli 25km/h jos vakuutus - se ei taida pitää paikkaansa.

L1e-b ajoneuvoluokka sisältää 45km/h sähköpyörän. Vaatii toki vakuutuksen ja rekisteröinnin.


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 24 Touko 2018, 21:12
Kirjoittaja TKorho

Tuossa taitaa olla (tyhjä, ei hyödyntävä) porsaanreikä.
Tämän mukaan https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... a-ne-ovat/
välistä puuttuu =< 250W (tai oikeastaan <1kW) mutta yli 25km/h ja alle 45km/h itsepoljettava polkupyörä. L1e-B (äskeisen linkin mukaan) on 1-4kW, ja on pelkällä moottorilla kulkeva.

Ilmeisesti esimerkiksi Saksassa suosittu S-pedelec -luokka.

Toki Suomessa tuo tarkoittaa joko kokonaan kiellettyä tai ainakin ankarimmin tulkittua. Virkamies on virkamiestä, ei kansalaista varten. Eli varmaan puhdas sähkömopo, vaikkei olisikaan.

25km/h on aika hyvä raja, noin niinkuin ihmisen liikehdintää ajatellen yleisesti. Mutta onhan se kokeneelle pyöräilijälle kovin vähäinen vauhti.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 11:27
Kirjoittaja Hopea

Onko tämä oikeasti noin vaikeaa? Toimittajien sekoilut ymmärrän kyllä, mutta sääntöjen tekijöiden tumpulointia en.

Ihan yksinkertaisesti:

Apuvälineluokkaan menevät nyt kaikki sellaiset laitteet, jotka on valmistettu kulkemaan enintään 15km/h. Niillä saa ja pitää ajaa jalankulkijoiden väylillä ja heidän tahtiinsa sopeutuen.

Polkupyöräksi on määritelty nykysäännöissä enintään 250W tehoisella, poljettaessa avustavalla sähkömoottorilla varustettu pyörä. Se voi ja saa kulkea polkien lujempaa, mutta moottori ei saa enää silloin avustaa.

Jos pyörän moottoriteho on yli 250W mutta alle 4kW, se avustaa polkematta tai kulkee sähköllä yli 25 mutta alle 45 km/h, se on kevyt sähköajoneuvo ja seuraa sen sääntöjä. EI PYÖRÄTEILLE!

Jos laitteen teho on vänintään 4kW, tai se kulkee sähköllä yli 45 km/h, se on sähkömopo. Säännöt sen mukaan.

Kevyessä sähköajoneuvossa on mukana myös "itsetasapainottuva laite". Se tarkoittaa alunperin Segway-tyyppisiä härpättimiä, joilla Suomessa kuuluu ajaa jalankulkijan sääntöjä noudattaen. Määrittely meni sen verran pieleen, että esim. kolmipyöräisellä sähköavusteisella nojapyörällä saisi sitä seuraten ajaa ihan laillisesti jalkakäytävillä. :wink:


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 11:44
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:

Jos pyörän moottoriteho on yli 250W mutta alle 4kW, se avustaa polkematta tai kulkee sähköllä yli 25 mutta alle 45 km/h, se on kevyt sähköajoneuvo ja seuraa sen sääntöjä. EI PYÖRÄTEILLE!

Ei ole tuollaista ajoneuvoluokkaa. Se on mopo tai kevyt kolmi-/nelipyörä, renkaiden lukumäärästä riippuen. Jos renkaita on kaksi se on mopo ja saa ajaa pyöräteillä joka on sallittu mopoille. Kolmi- ja nelipyörillä ei saa ajaa pyöräteillä vaikka niillä olisi mopoilun salliva lisäkyltti. Kaikissa 15v ikäraja ja -86vuoden jälkeen syntyneiltä vaaditaan mopokortti.

Hopea kirjoitti:

Jos laitteen teho on vänintään 4kW, tai se kulkee sähköllä yli 45 km/h, se on sähkömopo. Säännöt sen mukaan.

Tuo on jo moottoripyörä ja vaatii moottoripyöräajokortin. Mopojen max. nopeus on 45km/h, sama kulkeeko sähköllä vai bensalla.

Hopea kirjoitti:

Onko tämä oikeasti noin vaikeaa?

niimpä :wink:

Jukka


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 15:01
Kirjoittaja jori

Ajoneuvojen määrittely liikennesääntöjen pohjaksi on vetelä suo. Epämääräisyyttä täynnä ja uusien ajopelien myötä epämääräisyys vain lisääntyy. Parempi määritellä väylälle säännöt, (maksiminopeus ja väistämissuhteet) joita noudattavat kaikki tuota väylää kulkevat.


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 17:55
Kirjoittaja Hopea

No niinpä niin. En ala enää selventämään, kaima selvensi tarpeeksi. Noin siinä käy kun yrittää äkkiä ulkomuistista...

Olen Jorin kanssa tasan samaa mieltä. Meillä on menty älyttömyyksiin siinä, kun yritetään määritellä jokainen tielle luvallinen ajoneuvo johonkin luokkaan. Se ei anna tilaa millekään uudelle ja tekee turhia lakimuutostarpeita, kun tulee taas uudentyyppinen kuljin markkinoille. Nyt juuri ihmetellään sellaisia potkulaudan näköisiä sähkömopoja, joita myydään apuvälineluokkaan, mutta joiden luvataan kulkevan viittäkymppiä "ihan pikku virityksellä". Niissä on sellaiset 8" leveät kumipäällysteiset renkaat. Varmaan on vakaa viidessäkympissä. :shock:


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 18:30
Kirjoittaja kuparinen

Ööh... mikäs on sitten 250W moottorinen 25 km/h rajoitettu polkupyörä missä on kaasukahva muttei pedelec-anturia? Luulin uuden lain mukana päässeeni trikeni kanssa laillisuuden piiriin, mutta kuinkas se nyt olikaan?


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 18:54
Kirjoittaja tm

Eikös tämä ”taulu” ole vieläkin voimassa:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1451478 ... t_2015.jpg


Re: Kevyt sähköajoneuvo vs polkupyörä

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 22:16
Kirjoittaja Vilijami
kuparinen kirjoitti:

Ööh... mikäs on sitten 250W moottorinen 25 km/h rajoitettu polkupyörä missä on kaasukahva muttei pedelec-anturia? Luulin uuden lain mukana päässeeni trikeni kanssa laillisuuden piiriin, mutta kuinkas se nyt olikaan?

Alle 1000w, max 25km/h ja kaasukahva menee L1e-a luokkaan, eli on trikesi laillinen, mikäli otat liikennevakuutuksen.
Kaasukahvaton max 250w on pelkkä polkupyörä.