Huolto-ohjeita trikelle

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
como

Huolto-ohjeita trikelle

ViestiKirjoittaja como » 02 Kesä 2018, 19:24

Hei,

Onkohan olemassa yleistä tietopankkia/kirjaa/tms. nojapyörien huoltoon?

Tähän mennessä olen pystärin kanssa pärjännyt Zinn & the Art of Mountain Bike Maintenance -kirjalla ja Park Toolin videoilla.

Mutta entäs nojapyörille ominaiset osat? Mikä on hyvä etupyörien aurauskulma? Milloin olisi hyvä vaihtaa chain idlerit, mitä ovatkaan suomeksi?

Oma trike on käytetty, ei tullut ohjetta mukana. Eri valmistajien manuaaleja toki löytyy netistä, mutta en ole vielä suurempaan teokseen törmännyt.
TW-bents trike 20" | Zox lowracer | Yuba Boda Boda | Tunturi RX700

Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Huolto-ohjeita trikelle

ViestiKirjoittaja Vilijami » 02 Kesä 2018, 19:59

como kirjoitti: Mikä on hyvä etupyörien aurauskulma? Milloin olisi hyvä vaihtaa chain idlerit, mitä ovatkaan suomeksi?

Auraus mahdollisimman lähelle nollaa kun kuski istuu päällä. Mielummin hiven aurausta kuin haritusta.
Chain idler taitaa olla taittopyörä? Ei kaivanne vaihtoa jos ei ole rikkoontunut.
Muutenhan näissä pärjännee pystypyörän huoltomeiningillä.

PW
KOM

ViestiKirjoittaja PW » 02 Kesä 2018, 20:09

Niin se paras opas ja tietopankki taitaa olla tämä foorumi :) Jos ei itse löydä täältä ohjetta, voi aina kysyä ja joku "päivystäjä" vastaa ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 03 Kesä 2018, 05:07

PW kirjoitti:Niin se paras opas ja tietopankki taitaa olla tämä foorumi :) Jos ei itse löydä täältä ohjetta, voi aina kysyä ja joku "päivystäjä" vastaa ;)

Foorumin etu se, että jos on väärää tietoa niin korjataan(tai aletaan väitteleen). Itse kun nyhjää jonkun netistä löytyneen ohjeen kans niin saattaa mennä pahastikkin metsään ;)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

como

ViestiKirjoittaja como » 03 Kesä 2018, 20:37

Kiitoksia vastauksista. Joo täältä saanee hyvät neuvot :)

Koitin etsiä aloittelijoiden/tyhmät kysymykset -ketjua, mutta en löytänyt. Voisikohan tällaisen perustaa yksinkertaisille kysymyksille nojapyöristä? Tulee kovin monta ketjua, jos avaa jokaisesta eri keskustelun.

jooseha

ViestiKirjoittaja jooseha » 03 Kesä 2018, 20:41

como kirjoitti:Koitin etsiä aloittelijoiden/tyhmät kysymykset -ketjua, mutta en löytänyt. Voisikohan tällaisen perustaa yksinkertaisille kysymyksille nojapyöristä? Tulee kovin monta ketjua, jos avaa jokaisesta eri keskustelun.

Toki voi avata.
Mulla on monta kertaa ollut mielessä avata yleinen pikkukysymusten ketju ihan sen takia että se pitäisi muut ketjut siistimpinä. Ei vaan ole tullut avattua :oops:

como

ViestiKirjoittaja como » 03 Kesä 2018, 21:28

Nyt on avattu, :arrow: täältä löytyy.

Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”