Huolto-ohjeita trikelle

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
como
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 00:49
Paikkakunta: Turku

Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja como »

Hei,

Onkohan olemassa yleistä tietopankkia/kirjaa/tms. nojapyörien huoltoon?

Tähän mennessä olen pystärin kanssa pärjännyt Zinn & the Art of Mountain Bike Maintenance -kirjalla ja Park Toolin videoilla.

Mutta entäs nojapyörille ominaiset osat? Mikä on hyvä etupyörien aurauskulma? Milloin olisi hyvä vaihtaa chain idlerit, mitä ovatkaan suomeksi?

Oma trike on käytetty, ei tullut ohjetta mukana. Eri valmistajien manuaaleja toki löytyy netistä, mutta en ole vielä suurempaan teokseen törmännyt.

TW-bents trike 20" | Zox lowracer | Yuba Boda Boda | Tunturi RX700

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

como kirjoitti:

Mikä on hyvä etupyörien aurauskulma? Milloin olisi hyvä vaihtaa chain idlerit, mitä ovatkaan suomeksi?

Auraus mahdollisimman lähelle nollaa kun kuski istuu päällä. Mielummin hiven aurausta kuin haritusta.
Chain idler taitaa olla taittopyörä? Ei kaivanne vaihtoa jos ei ole rikkoontunut.
Muutenhan näissä pärjännee pystypyörän huoltomeiningillä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin se paras opas ja tietopankki taitaa olla tämä foorumi :) Jos ei itse löydä täältä ohjetta, voi aina kysyä ja joku "päivystäjä" vastaa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Niin se paras opas ja tietopankki taitaa olla tämä foorumi :) Jos ei itse löydä täältä ohjetta, voi aina kysyä ja joku "päivystäjä" vastaa ;)

Foorumin etu se, että jos on väärää tietoa niin korjataan(tai aletaan väitteleen). Itse kun nyhjää jonkun netistä löytyneen ohjeen kans niin saattaa mennä pahastikkin metsään ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

como
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 00:49
Paikkakunta: Turku

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja como »

Kiitoksia vastauksista. Joo täältä saanee hyvät neuvot :)

Koitin etsiä aloittelijoiden/tyhmät kysymykset -ketjua, mutta en löytänyt. Voisikohan tällaisen perustaa yksinkertaisille kysymyksille nojapyöristä? Tulee kovin monta ketjua, jos avaa jokaisesta eri keskustelun.

TW-bents trike 20" | Zox lowracer | Yuba Boda Boda | Tunturi RX700

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

como kirjoitti:

Koitin etsiä aloittelijoiden/tyhmät kysymykset -ketjua, mutta en löytänyt. Voisikohan tällaisen perustaa yksinkertaisille kysymyksille nojapyöristä? Tulee kovin monta ketjua, jos avaa jokaisesta eri keskustelun.

Toki voi avata.
Mulla on monta kertaa ollut mielessä avata yleinen pikkukysymusten ketju ihan sen takia että se pitäisi muut ketjut siistimpinä. Ei vaan ole tullut avattua :oops:

como
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 00:49
Paikkakunta: Turku

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja como »

Nyt on avattu, :arrow: täältä löytyy.

TW-bents trike 20" | Zox lowracer | Yuba Boda Boda | Tunturi RX700

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Mun trikestä (Savenmaa Reissaaja) on taittopyörä hajonnut, ja se täytyisi uusia. Mistä sopivan sellaisen saa?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja jori »

Laalli12 kirjoitti:

Mun trikestä (Savenmaa Reissaaja) on taittopyörä hajonnut, ja se täytyisi uusia. Mistä sopivan sellaisen saa?

Savenmaan Reissaajan varaosakaupasta tietenkin. 8)

Jos kuitenkin hyväksyt muutkin kuin alkuperäisosat, voisit laittaa mitat tai vaikkapa oikein valokuvan esille, jotta avuntarjoajan ei tarvitse selvittää ensin seikkoja, jotka sinun on tuon alkuperäisosan omistajana paljon helpompi selvittää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Taittopyörän halkaisija on 70 mm, sen keskellä olevan reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm ja siinä on ollut noin 18 hammasta, sillä suunnilleen kolmasosa on irronnut. Kuvaa en osaa liittää tänne.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja jori »

Laalli12 kirjoitti:

Taittopyörän halkaisija on 70 mm, sen keskellä olevan reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm ja siinä on ollut noin 18 hammasta, sillä suunnilleen kolmasosa on irronnut. Kuvaa en osaa liittää tänne.

Minulle ei hahmotu, mitä tarkoittaa "reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm". Onko se reikä kartio. Vai onko siinä reiässä ollut laakeri, ja mitat ovat laakeripesästä.

Näyttääkö näistä joku tutulta. https://shop.icletta.com/en/idlers-cran ... ingle.html

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja PW »

Laalli12 kirjoitti:

Kuvaa en osaa liittää tänne.

Kuva pitäis ensin pienentää maksimissaan 1200*1200 pikselin kokoon. Sitten tuosta alhaalta "liitteet" ja "lisäätiedostoja" laatikoiden takaa liität koneeltasi tai kännykältäsi sen oikean kokoisen kuvan. Ei oo vaikeeta, miekin oon oppinu ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

jori kirjoitti:
Laalli12 kirjoitti:

Taittopyörän halkaisija on 70 mm, sen keskellä olevan reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm ja siinä on ollut noin 18 hammasta, sillä suunnilleen kolmasosa on irronnut. Kuvaa en osaa liittää tänne.

Minulle ei hahmotu, mitä tarkoittaa "reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm". Onko se reikä kartio. Vai onko siinä reiässä ollut laakeri, ja mitat ovat laakeripesästä.

Näyttääkö näistä joku tutulta. https://shop.icletta.com/en/idlers-cran ... ingle.html

Reiän toisella puolella on laakeri ja toisella puolella ei, ja laakerin puolelta reikä on pienempi kuin toiselta puolelta.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Tässä pitäisi olla ne kuvat.

Liitteet
Taittopyörä laakerittomalta puolelta
Taittopyörä laakerittomalta puolelta
Taittopyörä laakerin puolelta
Taittopyörä laakerin puolelta
Puuttuvat hampaat
Puuttuvat hampaat

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Huolto-ohjeita trikelle

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

jori kirjoitti:
Laalli12 kirjoitti:

Taittopyörän halkaisija on 70 mm, sen keskellä olevan reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm ja siinä on ollut noin 18 hammasta, sillä suunnilleen kolmasosa on irronnut. Kuvaa en osaa liittää tänne.

Minulle ei hahmotu, mitä tarkoittaa "reiän halkaisija 16 mm ja toiselta puolelta 13 mm". Onko se reikä kartio. Vai onko siinä reiässä ollut laakeri, ja mitat ovat laakeripesästä.

Näyttääkö näistä joku tutulta. https://shop.icletta.com/en/idlers-cran ... ingle.html

Noiden kaikkien keskellä oleva reikä on 8 tai 10 mm, saako mistään isompaa kokoa? Vai pystyykö sen kiinnityksenkin vaihtamaan samalla pienempään?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Vastaa Viestiin