Kervelo "Electrical Tourer Bike"

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
tanuk
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2017, 14:51
Paikkakunta: Tampere

Kervelo "Electrical Tourer Bike"

ViestiKirjoittaja tanuk » 30 Heinä 2018, 23:54

Yleisön pyynnöstä ketju tälle hiukan epätavalliselle polkupyörälle (epätavalliselle jopa nojapyörien kategoriassa).

Olen uusi nojailija, joka ajelee kesäisin Tampere-Jämsä ja Tampere-Järvenpää -välejä. Päätin viime syksynä ostaa nojapyörän, kun ahterin puutuminen pystypyörällä häiritsi ajonautintoa. Päädyin (ainakin vuoden mietinnän jälkeen) Kerveloon, koska siinä ei ole ketjuja, minkä ajattelin tarkoittavan vähemmän huoltoa ja pulmia. Pulmia on kyllä ilmennyt, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä, ja olen melko tyytyväinen hankintaan.

Mikään järkiostoshan tämä ei neljän tonnin hinnallaan ollut (sillä hinnalla olisi päässyt aika monta vuotta mukavasti junalla ja taksilla määränpäähän ja takaisin). Jos olisin päätynyt Azubiin, jota myös katselin, olisin tosin maksanut vielä enemmän... Pyörä tuli suoraan kotiovelle, eikä ALVia tarvinnut maksaa mihinkään maahan. Syynä siihen oli se, että pyörä lähetettiin Ranskasta (EU-maa), ja firma on norjalainen (ei-EU-maa). Kumma porsaanreikä. Asia on varmistettu tullista, eli en rikkonut mitään säädöksiä.

Kervelon erikoisuushan on polkimien ja vaihteiston sijainti etupyörän keskiössä. Vaihteistona on tässä mallissa 12-vaihteinen Pinion. Mainittakoon, että Pinionin vaihteistot on suunniteltu asennettaviksi pystypyörien poljinkeskiöön, mutta jos poljinkeskiö siirretään etupyörään, niin näyttää toimivan näinkin. Kervelo on tänä vuonna korvannut Pinionin omalla vaihteistollaan, joka on rakenteeltaan sirompi.

Ehkä tähän pitäisi jotain arvosteluntynkää viritellä... Kuten mainitsin, olen kaiken kaikkiaan melko tyytyväinen pyörään, mutta loppuviesti taitaa mennä enemmän valittamisen puolelle.

Takaliston puutuminen on edelleen pieni ongelma, mutta toki tämä on paljon parempi kuin Jopo. Ehkä matalampi nojakulma olisi paikallaan. Toisaalta pystyhköllä asennolla on varmasti hyvätkin puolensa näkyvyyden suhteen. Peffaa kun nostelee ylös penkistä silloin tällöin, niin se auttaa puutumiseen varsin hyvin.

Alkuun tuntui, että käsillä tarvitsee tehdä aivan liikaa työtä, mutta ajotekniikka lienee parantunut, ja varsinkaan moottorin avustuksella ajettaessa mitään ongelmaa ei ole. Ilman käsiä ajaminen on kuitenkin luultavasti mahdotonta.

"Tourer"-nimityksestään huolimatta matkatavaroiden kantokapasiteetti on varsin rajoittunut. Virallinen painoraja tarakalla on 10 kg. Onneksi penkkiin saa hyvin kiinni yhden pyörälaukun, johon voi panna painavat tavarat. Tarakan kanssa on vähän hankalaa käyttää sivulaukkuja, ellei jostain löydä pieniä, koska jousituksen painuessa laukut tökkäävät taka-akseliin (tai ensimmäisenä vastaan tulee jarru). Tarakan sivurautoja voisi koittaa vääntää leveämmiksi ongelman välttämiseksi. Tai tarakkaa voisi nostaa ylemmäksi, mutta sitten penkkiin on vaikempi kiinnittää laukkua.

Yhdellä reissulla etupyörä rupesi hankaamaan lokasuojaan, ja ilmeni, että pyörän kiinnitys oli pahoin löystynyt. Kiristämiseen tarvitaan erikoistyökalu, jota en ollut ottanut mukaan, joten taksilla sitten perille... Nyt ennen pitkiä matkoja varmistan, että molemmat pyörät on kunnolla kiristetty. Luulen, ettei sama ongelma enää toistu.

Takalokasuojan heppoinen kiinnitys hajosi edellisellä reissulla. Nyt mennään sitten ilman takalokasuojaa.

Golden Motor -merkkisen moottorin kanssa on ollut joitakin pulmia:
- Onnistuin rikkomaan poljinanturin, jota tarvittaisiin siihen, että moottori toimisi vain poljettaessa. Onneksi pyörän mukana tuli myös kaasukahva, jota voi käyttää polkemattakin, ja olen oppinut pitämään kaasukahvasta nyt kun olen siihen tottunut (liikennevakuutus pitäisi nyt tosin lain mukaan hommata).
- Moottori on ylitehoinen (toinen syy hankkia liikennevakuutus), eikä nopeusrajoitusta ole asetettu (eli pyörä pitäisi rekisteröidä mopoksi), joten saa nähdä, joudunko vielä poliisin kanssa ongelmiin. En yleensä aja nopeampaa kuin 25 km/h (normaalivauhti jossain 20 km/h tienoilla), mutta lain kannaltahan sillä ei ole merkitystä.
- Moottori pystyy lataamaan akkua, kun käyttää moottorijarrutusta (jarrukahvoissa on anturit sitä varten). Viimeksi mökiltä palatessani vasen jarrukahva rupesi omia aikojaan kytkemään moottorijarrutusta päälle. Piti irrottaa jarrukahvan kaapeli. Liekö kosteus aiheuttanut väliaikaisen oikosulun, kun aiemmin matkalla oli satanut kovaa, ja nyt ongelma on taas kadonnut.
- Moottorissa oleva matkamittari näytti aluksi aivan liian pientä lukemaa (virhe 20%:n luokkaa). Olen vähitellen kasvattanut renkaan kokoa moottorin asetuksissa, ja matkamittari toimii nyt suunnilleen oikein, mutta nopeusmittari puolestaan näyttää liian suurta lukemaa. Tarvitsen erillisen matka-/nopeusmittarin.

Akkujen kestävyyteen olen hyvin tyytyväinen. Toiveena oli päästä ainakin 160 km kahdella akulla - pääsin kerran koko matkan yhdellä akulla (yhden akun kapasiteetti 20 Ah * 36 V).

Vanha sähkö-Jopo on edelleen arkikäytössä. Kervelo on kaupunkiajossa aika kömpelö.

Vähän kuvia:

profiili.jpg
Sivuprofiili
profiili.jpg (118.21 KiB) Katsottu 926 kertaa


polkimet.jpg
Etupyörän keskiö vasemmalta ja oikealta
polkimet.jpg (268.91 KiB) Katsottu 926 kertaa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kervelo "Electrical Tourer Bike"

ViestiKirjoittaja PW » 31 Heinä 2018, 08:34

Mielenkiintosta, toivottavast nähdään Nokialla. Kiinnostas, miten tää poikkee mbb pyöristä ajotavaltaan. Kammet lienee pitkät, siksi kuvassa näyttää niin kuin keskiö olis liian lähellä. Onko penkkiä mahdollista kallistaa taaksepäin yhtään?
Rungon alle voi kai ripustaa matalan kassin jos tarttee lisää tavaratilaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kervelo "Electrical Tourer Bike"

ViestiKirjoittaja jviirret » 31 Heinä 2018, 09:02

PW kirjoitti:Onko penkkiä mahdollista kallistaa taaksepäin yhtään?


Ajoasento kuin Savenmaan "matkaajassa"

Kuva

Penkkiä ei kannata kallistaa taaksepäin tai kovaa polkiessa kuljettaja alkaa nousemaan selkänojaa pitkin ylöspäin. Sylikulma on jo nyt iso. Nopeaan ajamiseen kammet nostetaan naaman korkeudelle, näkyvyyden ja hitaasti ajo-ominaisuuksien kustannuksella.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kervelo "Electrical Tourer Bike"

ViestiKirjoittaja PW » 31 Heinä 2018, 09:11

Miun silmään matkaajan sylikulma näyttää vähän isommalta ku kervelon - ei paljoo eroa, hieno säätöö mutt monesti pienikin muutos voi riittää.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tanuk
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2017, 14:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Kervelo "Electrical Tourer Bike"

ViestiKirjoittaja tanuk » 31 Heinä 2018, 10:28

PW kirjoitti:Mielenkiintosta, toivottavast nähdään Nokialla. Kiinnostas, miten tää poikkee mbb pyöristä ajotavaltaan. Kammet lienee pitkät, siksi kuvassa näyttää niin kuin keskiö olis liian lähellä. Onko penkkiä mahdollista kallistaa taaksepäin yhtään?
Rungon alle voi kai ripustaa matalan kassin jos tarttee lisää tavaratilaa.


Kammet näyttäisi olevan aika tarkkaan 17-senttiset, eli kai ne pitkiksi lasketaan.

Penkkiä ei saa kallistettua enempää, ellei sitten tukiputken sisempää putkea lyhennä (tai lyhennytä - minulla ei ole työkaluja), mikä olisi kyllä varmaan ihan mahdollista tehdä.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija