Sähköpyörä rankkasateessa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Sähköpyörä rankkasateessa

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lähdin tuossa illan kähmeessä käymään sähköavusteisella SH26:lla kaupassa. Jo mennessä oli uhkaavia ukkospilviä lähestymässä, mutta paluumatkalla tuli kaatosade. Kun laitoin nojakkia varastoon, karkasi se yht´äkkiä käsistä. Moottori oli lähtenyt käyntiin omin päin. Katkaisin virran kontrollerin avaimesta. Arvelen, että moottori käynnistyi, kun kaasukahvaan oli päässyt vettä. SH26:ssa on E-Spin 4 1000 Watin setti.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Turva-, taikka ns. tappokytkin olisi hyvä olemassa kaikissa laitteissa, joiden merkittävää tehoa säädetään elektroniikalla. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämän takia sähköt pitäisi sammuttaa ennen varastoon vientiä ellei niitä välttämättä tarvitse (esim. kävelyavustin). Etenkin jos toiminta perustuu suoraan peukkukaasun asentoon. Vai lähtikö myös virrat päälle itsestään? Virtakytkin ns. pääkytkin näistä kaikista kuitenkin yleensä löytyy. Omassa napamoottorisarjassa (Yosepower) toinen vaihtoehto on laittaa avustustaso 0:ksi, jolloin elektroniikka ei enää reagoi peukkukaasuun mitenkään. Muissa sähköpyörissäni ei joko ole peukkukaasua tai se ei reagoi kuin poljettaessa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Viesti Kirjoittaja irakas »

janx kirjoitti:

Tämän takia sähköt pitäisi sammuttaa ennen varastoon vientiä ellei niitä välttämättä tarvitse (esim. kävelyavustin). Etenkin jos toiminta perustuu suoraan peukkukaasun asentoon. Vai lähtikö myös virrat päälle itsestään? Virtakytkin ns. pääkytkin näistä kaikista kuitenkin yleensä löytyy. Omassa napamoottorisarjassa (Yosepower) toinen vaihtoehto on laittaa avustustaso 0:ksi, jolloin elektroniikka ei enää reagoi peukkukaasuun mitenkään. Muissa sähköpyörissäni ei joko ole peukkukaasua tai se ei reagoi kuin poljettaessa.

En katkaissut kontrollerin yhteydessä olevasta pääkytkimestä virtaa, kun tarvitsin vetoa varastoitaessa. Moottori lähti itsestään käyntiin vaikka en koskenutkaan kaasukahvaan. Minulla ei siis ole peukkukaasua eikä poljintunnistinta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Viesti Kirjoittaja janx »

irakas kirjoitti:
janx kirjoitti:

Tämän takia sähköt pitäisi sammuttaa ennen varastoon vientiä ellei niitä välttämättä tarvitse (esim. kävelyavustin). Etenkin jos toiminta perustuu suoraan peukkukaasun asentoon. Vai lähtikö myös virrat päälle itsestään? Virtakytkin ns. pääkytkin näistä kaikista kuitenkin yleensä löytyy. Omassa napamoottorisarjassa (Yosepower) toinen vaihtoehto on laittaa avustustaso 0:ksi, jolloin elektroniikka ei enää reagoi peukkukaasuun mitenkään. Muissa sähköpyörissäni ei joko ole peukkukaasua tai se ei reagoi kuin poljettaessa.

En katkaissut kontrollerin yhteydessä olevasta pääkytkimestä virtaa, kun tarvitsin vetoa varastoitaessa. Moottori lähti itsestään käyntiin vaikka en koskenutkaan kaasukahvaan. Minulla ei siis ole peukkukaasua eikä poljintunnistinta.

Peukkukaasun ja kaasukahvan tekninen toteutus elektroniikalle lienee hyvin samankaltainen. Jos sarjasta löytyy kavelyavustin (Yosepower avustaa 6kmh, kun painaa nuolta alaspäin muutaman sekunnin), kannattaa käyttää sitä varastossa ja laittaa avustus 0-tasoon, jos mahdollista. Näin kaasukahvan mahdollista virhetoimintaa ei viedä elektroniikalle asti.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin