...täällä Vaasassa järjestetään nyt syksyllä nettikysely missä saa ehdottaa
toimenpiteitä millä parantaa pyöräilyinfraa ja -toimivuutta.
itse olen näissä yleensä muistuttanut aina siitä talvikunnossapidosta
mutta nyt voisi varmaan vaihteeksi keksiä jotain muutakin.
voisi ehkä ottaa esille esim. tuon mopoilun ohjaamisen muille väylille.
ajattelin kuitenkin kysyä täälläkin yleisellä tasolla (tuntematta just
Vaasan olosuhteita) mitä muuta voisi nostaa esiin?
pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3993
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
Pitäs pyrkiä siihen että jalankulkiat kulkisivat omaa väylää . Tää seka tiestö ei vaan pelaa . Varsinkaan kun kaikki häiriötekijät heillä on kasvannut . Jalankulkiat ovat zompiutuneet liaan monet .
Pyöräilijöille pitäs luoda omia pikaväyliä , joilla pyritään lisäämään pyöräilijöiden esteetöntä kulkemista .
Esimerkiksi asuntoalueilta palvelukeskuksiin . Joukokuljetuskeskuksiin ja näin edespäin .
Samalla kehittää hyviä pyörien säilytystaloja , eli pyöräparkkitaloja .


Pyöräilijöille pitäs luoda omia pikaväyliä , joilla pyritään lisäämään pyöräilijöiden esteetöntä kulkemista .
Esimerkiksi asuntoalueilta palvelukeskuksiin . Joukokuljetuskeskuksiin ja näin edespäin .
Samalla kehittää hyviä pyörien säilytystaloja , eli pyöräparkkitaloja .


- Saukki
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 932
- Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
- Paikkakunta: Kälviä
- Viesti:
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
Tähän varmaan tulee paljon hyviä ehdotuksia, miten parantaa pyöräilyinfraa kaupungissa. Mutta haluan nostaa esille myös pyöräilyinfran kaupunkien välissä. Hyvä pyöräilyinfra kaupunkien välissä kannustaisi ihimisä esim. pyöräilemään töihin vähän kauempaakin ja se edistäisi myös pyörämatkailua.
Siksi nostin tämän esille, kun itse pääasiassa pyöräilen muualla, kuin kaupunkien keskustoissa.
Siksi nostin tämän esille, kun itse pääasiassa pyöräilen muualla, kuin kaupunkien keskustoissa.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
Erilaiset esteet pois, nöyryytysnapit, poikittaiset reunakivet, tärinäraidat ym. tulee ensin mieleen, omalta kylältä. Reittien sujuvuus ja jatkuvuus, ei puolelta toiseen poukkoilevia kevareita.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
PW kirjoitti:Reittien sujuvuus ja jatkuvuus
Tässä on tiivistetty tosi hyvin hyötypyöräilyn edellytykset. Järkevä reitti jolla liikkuminen on sujuvaa kannustaa pyöräilyyn

Käytännön toimia tilanteen saavuttamiseksi ei sitten voikaan tiivistää kovin suppeiksi.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3332
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
Vanha kuva googlesta
Meilläpäin on paljon tuollaisia "sisäänvedettyjä" tien ylityksiä jossa auto tulee pyörätienjatkeen päälle katsomatta, kevyelle liikenteelle pitäisi olla suora linja. Siellä missä on enemmän pyöräilijöitä olisi hyvä erottaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden väylät, ja tietty kun jossain vielä mopoilijat on kevyenliikenteen seassa niin mopot ajoradalle.
Nöyryytysnapit pois ja luiskat ilman reunakiveä, kyltitykset ja reititykset suoriksi ja järkeviksi niin vieraspaikkakuntalaisetkin osaa eikä läpikulkumatkalla olevat eksy. Teillä joiden vieressä ei kulje pyörätietä ei saisi olla minkäänlaista tärinäraitaa (ei kyllä tartte muutenkaan

Asfaltit mitkä muistuttaa perunapeltoa voisi päällystää uudelleen ajoissa. Ei laatoituksia/mukulakiviä, esim. Lahdessa kun pääkirjastolta lähden kotiinpäin niin muutaman satametriä on periaatteessa ihan hyvää laatoitettua väylää mutta 2 metrin välein on poikittaisraita mukulakivityylisellä laatalla.
Saukki kirjoitti:Tähän varmaan tulee paljon hyviä ehdotuksia, miten parantaa pyöräilyinfraa kaupungissa. Mutta haluan nostaa esille myös pyöräilyinfran kaupunkien välissä. Hyvä pyöräilyinfra kaupunkien välissä kannustaisi ihimisä esim. pyöräilemään töihin vähän kauempaakin ja se edistäisi myös pyörämatkailua.
Siksi nostin tämän esille, kun itse pääasiassa pyöräilen muualla, kuin kaupunkien keskustoissa.
Tämä kans, sähköavusteisella kun noita pitempiä välejä taittaa ihan ilokseen.
Tajunnanvirtaa mitä tuli nopeasti mieleen...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
Hyvä Joulupukki,
lähestyn sinua nyt ensimmäistä kertaa, koska et ole vielä täyttänyt aiempia toiveitani:
- jos väylä on pyörätie tai klv, niin siihen ei sitten rakenneta reunakiveyksiä (rotvalleja) vaan alfaltti vedetään sulavan linjakkaasti loivaksi luiskaksi risteyksiin. Jos rotvalleja taas jo on, niin poistettakoon ne oitis ja luiskattakoon asfaltilla.
- poistetaan ne näkemäesteet ja muut pajupusikot risteyksistä
- kiinteistöliittymiin rakennetaan rotvalli kiinteistöltä tulevalle, jotta pyöräilijät ehtivät nähdä orapihlaja-aidan takaa pyörätielle tunkevan konepellin
- pyörätielle ei tehdä mukulakiveyksiä / betonikiviä tai -laattoja
- ne 35 vuotta vanhat pyörätiet, joiden asfaltti on talvipakkasilla katkennut kahden metrin välein, voisi jo pikku hiljaa päällystää uudelleen. Pinnasta voisi tehdä hieman paksumman kuin entisestä tai siihen voisi upottaa jonkin vahvistavan raudoitteen.
- pyöräteihin käytettäköön hienojakoista asfalttia, josta saa tehdyksi sileän pinnan. Lisäksi toivotaan laajasti, että pinta olisi myös tasainen.
- kun sähkö-, vesi-, lämpö- tai telelaitos avaa pyörätien, niin kaivanto on korjattava kunnolla: avattu kohta kestopäällystetään uudelleen viipymättä. Tämän lisäksi kaivannon tekijä olkoon velvollinen seuraavana keväänä, roudan sulettua ja kelirikon mentyä ohi, korjaamaan mahdollisesti painunut avauksensa uudella kestopäällysteellä niin, että kohta tulee tasaiseksi.
- viitat olisivat ulkopaikkakuntalaisille tarpeen myös pyöräteillä
- yritetään suunnitella klv:t samalle puolelle tietä, jotta ei tarvitse yhtenään pomppia tien puolelta toiselle
- jos sunkin mahdollista, suunnitellaan pyörätiet ja jalkakäytävät erilleen
- yksisuuntaiset pyöräkaistat ovat suositeltavia
- hidastetöyssyjä ei sitten mielellään rakenneta pyöräteille. Jos on tarve herättää pyöräilijän huomio, tehtäköön se ennemmin vaikka lievällä poikkisuuntaisella tärinäraidoituksella.
- nöyryytysnappien tilalle jotain pätevämpää nykytekniikkaa
Lisäksi vielä lainsäätäjälle muutama sääntöjä yksinkertaistava toive:
- pyörätien käyttöpakko poistettava. Pyöräilijät osaavat kyllä valita turvallisimman/sopivimman paikan itselleen.
- klv:ltä suojatielle/pyörätien jatkeelle tulevaa ja siellä olevaa väistettävä aina riippumatta siitä, miten tai millä hän on liikkeellä
lähestyn sinua nyt ensimmäistä kertaa, koska et ole vielä täyttänyt aiempia toiveitani:
- jos väylä on pyörätie tai klv, niin siihen ei sitten rakenneta reunakiveyksiä (rotvalleja) vaan alfaltti vedetään sulavan linjakkaasti loivaksi luiskaksi risteyksiin. Jos rotvalleja taas jo on, niin poistettakoon ne oitis ja luiskattakoon asfaltilla.
- poistetaan ne näkemäesteet ja muut pajupusikot risteyksistä
- kiinteistöliittymiin rakennetaan rotvalli kiinteistöltä tulevalle, jotta pyöräilijät ehtivät nähdä orapihlaja-aidan takaa pyörätielle tunkevan konepellin
- pyörätielle ei tehdä mukulakiveyksiä / betonikiviä tai -laattoja
- ne 35 vuotta vanhat pyörätiet, joiden asfaltti on talvipakkasilla katkennut kahden metrin välein, voisi jo pikku hiljaa päällystää uudelleen. Pinnasta voisi tehdä hieman paksumman kuin entisestä tai siihen voisi upottaa jonkin vahvistavan raudoitteen.
- pyöräteihin käytettäköön hienojakoista asfalttia, josta saa tehdyksi sileän pinnan. Lisäksi toivotaan laajasti, että pinta olisi myös tasainen.
- kun sähkö-, vesi-, lämpö- tai telelaitos avaa pyörätien, niin kaivanto on korjattava kunnolla: avattu kohta kestopäällystetään uudelleen viipymättä. Tämän lisäksi kaivannon tekijä olkoon velvollinen seuraavana keväänä, roudan sulettua ja kelirikon mentyä ohi, korjaamaan mahdollisesti painunut avauksensa uudella kestopäällysteellä niin, että kohta tulee tasaiseksi.
- viitat olisivat ulkopaikkakuntalaisille tarpeen myös pyöräteillä
- yritetään suunnitella klv:t samalle puolelle tietä, jotta ei tarvitse yhtenään pomppia tien puolelta toiselle
- jos sunkin mahdollista, suunnitellaan pyörätiet ja jalkakäytävät erilleen
- yksisuuntaiset pyöräkaistat ovat suositeltavia
- hidastetöyssyjä ei sitten mielellään rakenneta pyöräteille. Jos on tarve herättää pyöräilijän huomio, tehtäköön se ennemmin vaikka lievällä poikkisuuntaisella tärinäraidoituksella.
- nöyryytysnappien tilalle jotain pätevämpää nykytekniikkaa
Lisäksi vielä lainsäätäjälle muutama sääntöjä yksinkertaistava toive:
- pyörätien käyttöpakko poistettava. Pyöräilijät osaavat kyllä valita turvallisimman/sopivimman paikan itselleen.
- klv:ltä suojatielle/pyörätien jatkeelle tulevaa ja siellä olevaa väistettävä aina riippumatta siitä, miten tai millä hän on liikkeellä
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
tämmöisen kehittämisohjelman olivat jo laatineet:
https://www.vaasa.fi/sites/default/file ... 6_2018.pdf
https://www.vaasa.fi/sites/default/file ... 6_2018.pdf
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 10021
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
wwhv kirjoitti:tämmöisen kehittämisohjelman olivat jo laatineet:
https://www.vaasa.fi/sites/default/file ... 6_2018.pdf
Ylevä tavoiteohjelma, mutta selvä ristiriita suunniteltujen toimenpiteiden kanssa.
Tavoiteohjelmassa todetaan pyöräilyyn sijoitetun euron poikivan kahdeksan euroa. Silti suunnitelmassa alle sata tuhatta euroa varattu vuotta kohti. Lisäksi valtaosa toimenpiteistä oli, kokeilu sitä ja kokeilu tätä.
Mistä muusta kaupungin toimenpiteestä voi saada yhtä paljon tuottoa. Ei mistään, paitsi ehkä lottoamalla ja mielettömällä tuurilla. Pyöräilyolosuhteiden parantamiseen sijoitettu raha tulee kahdeksankertaisena takaisin. Ihan oikeasti. Siksi noin nolo ja arka kokeiluilu on vain keino pilata mahdollisuudet.
Monesti pyöräilyolosuhteita voi parantaa pelkällä maalilla asfaltissa ja muutamalla liikennemerkillä antamalla oikeasti etuoikeuksia pyöräilylle. Ei tässä tapauksessa voi, eikä pidä olla tasapuolinen. Kun autoilu kaupungissa vie 0,15 centtiä kilometriltä kaupungin rahaa, pyöräilykilometri tuottaa hyötyjä jopa yli euron ja on kaikissa tapauksissa positiivisella puolella. Tämän takia pyöräilyväylien pitää ja kannattaa olla etuoikeutetussa asemassa ja autot panna kiertämään kaukaa ympäri.
Maalaamalla ja liikennemerkeillä luotu juoheva väylä ydinkeskustan keskeisten paikkojen läpi parantaa pyöräilyn kulkutapaosuutta helposti ja halvalla. Pyöräkatu on uuden lain mahdollistama tapa, eikä se välttämättä tarvitse edes sitä maalia. Muutama liikennemerkki riittää. Helppoa, halpaa ja hiton tuottavaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...
jos joku haluaa vastata tuohon kyselyyn niin tässä on linkki sinne:
https://app.maptionnaire.com/fi/4841
(viimeisellä sivulla kysyttiin onko vaasalainen vai muualta, joten kait siihen toivotaan vastauksia muualtakin)
https://app.maptionnaire.com/fi/4841
(viimeisellä sivulla kysyttiin onko vaasalainen vai muualta, joten kait siihen toivotaan vastauksia muualtakin)
Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija