Ylevä tavoiteohjelma, mutta selvä ristiriita suunniteltujen toimenpiteiden kanssa.
Tavoiteohjelmassa todetaan pyöräilyyn sijoitetun euron poikivan kahdeksan euroa. Silti suunnitelmassa alle sata tuhatta euroa varattu vuotta kohti. Lisäksi valtaosa toimenpiteistä oli, kokeilu sitä ja kokeilu tätä.
Mistä muusta kaupungin toimenpiteestä voi saada yhtä paljon tuottoa. Ei mistään, paitsi ehkä lottoamalla ja mielettömällä tuurilla. Pyöräilyolosuhteiden parantamiseen sijoitettu raha tulee kahdeksankertaisena takaisin. Ihan oikeasti. Siksi noin nolo ja arka kokeiluilu on vain keino pilata mahdollisuudet.
Monesti pyöräilyolosuhteita voi parantaa pelkällä maalilla asfaltissa ja muutamalla liikennemerkillä antamalla oikeasti etuoikeuksia pyöräilylle. Ei tässä tapauksessa voi, eikä pidä olla tasapuolinen. Kun autoilu kaupungissa vie 0,15 centtiä kilometriltä kaupungin rahaa, pyöräilykilometri tuottaa hyötyjä jopa yli euron ja on kaikissa tapauksissa positiivisella puolella. Tämän takia pyöräilyväylien pitää ja kannattaa olla etuoikeutetussa asemassa ja autot panna kiertämään kaukaa ympäri.
Maalaamalla ja liikennemerkeillä luotu juoheva väylä ydinkeskustan keskeisten paikkojen läpi parantaa pyöräilyn kulkutapaosuutta helposti ja halvalla. Pyöräkatu on uuden lain mahdollistama tapa, eikä se välttämättä tarvitse edes sitä maalia. Muutama liikennemerkki riittää. Helppoa, halpaa ja hiton tuottavaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma