pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja wwhv »

...täällä Vaasassa järjestetään nyt syksyllä nettikysely missä saa ehdottaa
toimenpiteitä millä parantaa pyöräilyinfraa ja -toimivuutta.

itse olen näissä yleensä muistuttanut aina siitä talvikunnossapidosta
mutta nyt voisi varmaan vaihteeksi keksiä jotain muutakin.

voisi ehkä ottaa esille esim. tuon mopoilun ohjaamisen muille väylille.

ajattelin kuitenkin kysyä täälläkin yleisellä tasolla (tuntematta just
Vaasan olosuhteita) mitä muuta voisi nostaa esiin?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pitäs pyrkiä siihen että jalankulkiat kulkisivat omaa väylää . Tää seka tiestö ei vaan pelaa . Varsinkaan kun kaikki häiriötekijät heillä on kasvannut . Jalankulkiat ovat zompiutuneet liaan monet . :mrgreen:
Pyöräilijöille pitäs luoda omia pikaväyliä , joilla pyritään lisäämään pyöräilijöiden esteetöntä kulkemista .
Esimerkiksi asuntoalueilta palvelukeskuksiin . Joukokuljetuskeskuksiin ja näin edespäin .
Samalla kehittää hyviä pyörien säilytystaloja , eli pyöräparkkitaloja . :twisted: :twisted:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tähän varmaan tulee paljon hyviä ehdotuksia, miten parantaa pyöräilyinfraa kaupungissa. Mutta haluan nostaa esille myös pyöräilyinfran kaupunkien välissä. Hyvä pyöräilyinfra kaupunkien välissä kannustaisi ihimisä esim. pyöräilemään töihin vähän kauempaakin ja se edistäisi myös pyörämatkailua.
Siksi nostin tämän esille, kun itse pääasiassa pyöräilen muualla, kuin kaupunkien keskustoissa.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja PW »

Erilaiset esteet pois, nöyryytysnapit, poikittaiset reunakivet, tärinäraidat ym. tulee ensin mieleen, omalta kylältä. Reittien sujuvuus ja jatkuvuus, ei puolelta toiseen poukkoilevia kevareita.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Reittien sujuvuus ja jatkuvuus

Tässä on tiivistetty tosi hyvin hyötypyöräilyn edellytykset. Järkevä reitti jolla liikkuminen on sujuvaa kannustaa pyöräilyyn :)
Käytännön toimia tilanteen saavuttamiseksi ei sitten voikaan tiivistää kovin suppeiksi.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja terppa »

seepra.jpg

Vanha kuva googlesta

Meilläpäin on paljon tuollaisia "sisäänvedettyjä" tien ylityksiä jossa auto tulee pyörätienjatkeen päälle katsomatta, kevyelle liikenteelle pitäisi olla suora linja. Siellä missä on enemmän pyöräilijöitä olisi hyvä erottaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden väylät, ja tietty kun jossain vielä mopoilijat on kevyenliikenteen seassa niin mopot ajoradalle.

Nöyryytysnapit pois ja luiskat ilman reunakiveä, kyltitykset ja reititykset suoriksi ja järkeviksi niin vieraspaikkakuntalaisetkin osaa eikä läpikulkumatkalla olevat eksy. Teillä joiden vieressä ei kulje pyörätietä ei saisi olla minkäänlaista tärinäraitaa (ei kyllä tartte muutenkaan :evil: )

Asfaltit mitkä muistuttaa perunapeltoa voisi päällystää uudelleen ajoissa. Ei laatoituksia/mukulakiviä, esim. Lahdessa kun pääkirjastolta lähden kotiinpäin niin muutaman satametriä on periaatteessa ihan hyvää laatoitettua väylää mutta 2 metrin välein on poikittaisraita mukulakivityylisellä laatalla.

Saukki kirjoitti:

Tähän varmaan tulee paljon hyviä ehdotuksia, miten parantaa pyöräilyinfraa kaupungissa. Mutta haluan nostaa esille myös pyöräilyinfran kaupunkien välissä. Hyvä pyöräilyinfra kaupunkien välissä kannustaisi ihimisä esim. pyöräilemään töihin vähän kauempaakin ja se edistäisi myös pyörämatkailua.
Siksi nostin tämän esille, kun itse pääasiassa pyöräilen muualla, kuin kaupunkien keskustoissa.

Tämä kans, sähköavusteisella kun noita pitempiä välejä taittaa ihan ilokseen.

Tajunnanvirtaa mitä tuli nopeasti mieleen...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Hyvä Joulupukki,

lähestyn sinua nyt ensimmäistä kertaa, koska et ole vielä täyttänyt aiempia toiveitani:

  • jos väylä on pyörätie tai klv, niin siihen ei sitten rakenneta reunakiveyksiä (rotvalleja) vaan alfaltti vedetään sulavan linjakkaasti loivaksi luiskaksi risteyksiin. Jos rotvalleja taas jo on, niin poistettakoon ne oitis ja luiskattakoon asfaltilla.

  • poistetaan ne näkemäesteet ja muut pajupusikot risteyksistä

  • kiinteistöliittymiin rakennetaan rotvalli kiinteistöltä tulevalle, jotta pyöräilijät ehtivät nähdä orapihlaja-aidan takaa pyörätielle tunkevan konepellin

  • pyörätielle ei tehdä mukulakiveyksiä / betonikiviä tai -laattoja

  • ne 35 vuotta vanhat pyörätiet, joiden asfaltti on talvipakkasilla katkennut kahden metrin välein, voisi jo pikku hiljaa päällystää uudelleen. Pinnasta voisi tehdä hieman paksumman kuin entisestä tai siihen voisi upottaa jonkin vahvistavan raudoitteen.

  • pyöräteihin käytettäköön hienojakoista asfalttia, josta saa tehdyksi sileän pinnan. Lisäksi toivotaan laajasti, että pinta olisi myös tasainen.

  • kun sähkö-, vesi-, lämpö- tai telelaitos avaa pyörätien, niin kaivanto on korjattava kunnolla: avattu kohta kestopäällystetään uudelleen viipymättä. Tämän lisäksi kaivannon tekijä olkoon velvollinen seuraavana keväänä, roudan sulettua ja kelirikon mentyä ohi, korjaamaan mahdollisesti painunut avauksensa uudella kestopäällysteellä niin, että kohta tulee tasaiseksi.

  • viitat olisivat ulkopaikkakuntalaisille tarpeen myös pyöräteillä

  • yritetään suunnitella klv:t samalle puolelle tietä, jotta ei tarvitse yhtenään pomppia tien puolelta toiselle

  • jos sunkin mahdollista, suunnitellaan pyörätiet ja jalkakäytävät erilleen

  • yksisuuntaiset pyöräkaistat ovat suositeltavia

  • hidastetöyssyjä ei sitten mielellään rakenneta pyöräteille. Jos on tarve herättää pyöräilijän huomio, tehtäköön se ennemmin vaikka lievällä poikkisuuntaisella tärinäraidoituksella.

  • nöyryytysnappien tilalle jotain pätevämpää nykytekniikkaa

Lisäksi vielä lainsäätäjälle muutama sääntöjä yksinkertaistava toive:

  • pyörätien käyttöpakko poistettava. Pyöräilijät osaavat kyllä valita turvallisimman/sopivimman paikan itselleen.

  • klv:ltä suojatielle/pyörätien jatkeelle tulevaa ja siellä olevaa väistettävä aina riippumatta siitä, miten tai millä hän on liikkeellä

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tämmöisen kehittämisohjelman olivat jo laatineet:

https://www.vaasa.fi/sites/default/file ... 6_2018.pdf

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

tämmöisen kehittämisohjelman olivat jo laatineet:

https://www.vaasa.fi/sites/default/file ... 6_2018.pdf

Ylevä tavoiteohjelma, mutta selvä ristiriita suunniteltujen toimenpiteiden kanssa.
Tavoiteohjelmassa todetaan pyöräilyyn sijoitetun euron poikivan kahdeksan euroa. Silti suunnitelmassa alle sata tuhatta euroa varattu vuotta kohti. Lisäksi valtaosa toimenpiteistä oli, kokeilu sitä ja kokeilu tätä.

Mistä muusta kaupungin toimenpiteestä voi saada yhtä paljon tuottoa. Ei mistään, paitsi ehkä lottoamalla ja mielettömällä tuurilla. Pyöräilyolosuhteiden parantamiseen sijoitettu raha tulee kahdeksankertaisena takaisin. Ihan oikeasti. Siksi noin nolo ja arka kokeiluilu on vain keino pilata mahdollisuudet.

Monesti pyöräilyolosuhteita voi parantaa pelkällä maalilla asfaltissa ja muutamalla liikennemerkillä antamalla oikeasti etuoikeuksia pyöräilylle. Ei tässä tapauksessa voi, eikä pidä olla tasapuolinen. Kun autoilu kaupungissa vie 0,15 centtiä kilometriltä kaupungin rahaa, pyöräilykilometri tuottaa hyötyjä jopa yli euron ja on kaikissa tapauksissa positiivisella puolella. Tämän takia pyöräilyväylien pitää ja kannattaa olla etuoikeutetussa asemassa ja autot panna kiertämään kaukaa ympäri.

Maalaamalla ja liikennemerkeillä luotu juoheva väylä ydinkeskustan keskeisten paikkojen läpi parantaa pyöräilyn kulkutapaosuutta helposti ja halvalla. Pyöräkatu on uuden lain mahdollistama tapa, eikä se välttämättä tarvitse edes sitä maalia. Muutama liikennemerkki riittää. Helppoa, halpaa ja hiton tuottavaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: pyöräilyolosuhteiden kehittäminen...

Viesti Kirjoittaja wwhv »

jos joku haluaa vastata tuohon kyselyyn niin tässä on linkki sinne:

https://app.maptionnaire.com/fi/4841

(viimeisellä sivulla kysyttiin onko vaasalainen vai muualta, joten kait siihen toivotaan vastauksia muualtakin)

Vastaa Viestiin