Aika hyvin kun vertaa sitä omaani: viime kesän nojapyöräilyistä (taino, kevään opettelukausi pois lukien) kesäkuun puolesta välistä joulukuun alkuun, tosin vain vaivaiset 1600 km: ulkolämpötilan ja keskinopeuden välinen korrelaatio on 0,014 ts. ei minkäänlaista korrelaatiota Mitenkähän tuohon oikein pystyin...
Kesällä on aina sen verran lämmintä että lämpötila ei nopeuteen vaikuta. Syksyä kohden kuntosi parani ja keli kylmeni, vaikutukset kumoavat toisensa. Jos nyt olisit polkenut läpi talven olisi kuntosi kesäkuun alussa paljon parempi ja nopeudet kovempia.
Kesällä on aina sen verran lämmintä että lämpötila ei nopeuteen vaikuta. Syksyä kohden kuntosi parani ja keli kylmeni, vaikutukset kumoavat toisensa. Jos nyt olisit polkenut läpi talven olisi kuntosi kesäkuun alussa paljon parempi ja nopeudet kovempia.
Ilmanvastus kyllä laskee tasaisesti lämpötilan kasvaessa, mutta ero voi olla liian pieni näin karkeilla mittauksilla huomattavaksi. 20 ja 30 lämpöasteen ero on vain 3,4%. Kovassa vauhdissa teoreettisesti siis n. 1,1% nopeudenlisäys. Päivän kunto ainakin minulla heittelee enemmän.
Ohessa lämpötila-nopeusparit kaikista eri pyöräilijöistä, jota meidän tilastossa on.
korrelaatio.png
Ikävä kyllä en ole tuo violetti kuljettaja, toisaalta peruskunto säilyy tai jopa paranee noilla alemmillakin nopeuksilla.
Tuohon isoon parveen kun silmämääräisesti sovittaa suoran, niin näyttäisi keskimäärin olevan 0,3 km/h lämpötila-astetta kohti. Tämä vastaa hyvin Jukan arviota 1% lämpöaste.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Omat keskinopeudet on pysyneet yleensä 31-35km/h välissä .Matkojen pituudet 35-150km.Ajokkina Mango Sport kinneri.
Tuo "painava ajokki" ylämäissä(jopa alle 10km/h) hidastaa keskinopeutta niin,että jossakin kohdalla lenkkiä on
ajettava sit tosi kovaa.Tiällä Itä-Savossa noita ylämäkiä riittää.
Viimeksi muokannut Velonautti, 08 Loka 2011, 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat keskari ennätys työmatkalle (13km) on vain 26,2km/h, tosin siihen kuuluu kaupungissa ajoa n. 2km ja kuudet valot - reitti on kuitenkin aika tasainen. Kovan keskarin lenkkiä en ole vetänyt, vain hepon retkiä ja omia hitaampia lenkkejä <20km/h keskarilla. n. 2500km kertynyt mittariin sitten heinäkuun alun jolloin sain nykyisen alle.
Samaa luokkaa on tuo keskinopeuteni tällä hetkellä, ja kökkökelillä vähemmänkin. Ja toisaalta, kuinka moni mm. auton keskinopeutta kovin paljon käyttää mihinkään, jos utopia olisi se, että kevytkulkuneuvot eivät vain olisi hauskoja keskenään kisailevia kulkupelejä, joita ihmiset suut auki ihmettalevät, vaan todellakin henkilöauton käyttöä korvaavia liikennevälineitä.
Mulla on heikoin keskinopeus kesäkeleillä 29.5, muuten mennään kovempaa. Erityisen tyytyväinen olen tuulisella kelillä ajettuun 95 km:n lenkkiin jossa keskari 32.2 km/h.
Mulla on heilunut siinä 27:n paikkeilla, lyhyet lenkit noin kolmeakymppiä. Ennen tota etukatetta keskari oli 25, eli pari kilsaa tulee lisää. Varsinkin vastatuuleen ajaessa huomaa eron. Tänään ajoin myötätuuleen 35-40km/h ja vastatuuleen 20-25km/h. Tuuli oli kovaa, semmonen 15m/s. Sivutuulessa kate ottaa aika pahasti puuskissa tuulta, pyörä heijaa sivusuunnassa. Eli täytyy olla myrsky, että kate alkaa haitata ajamista.
Trikellä taitaa tämänhetkinen huippu olla 20,5kmh keskinopeutta jollain pyrähdysosiolla. Yleensä ajan jotain 17-19kmh nopeutta. Tosin huomasin kun ajoin työmatka-ajoa lähes joka päivä yht. 20km niin keskinopeudet nousi 17kmh -> 19,5-20kmh. Täällä kyllä rajoittaa nopeuksia tien kunto monin paikoin. Että vaikka voisi päästä kovempaa, ei uskalla ajaa kun ei semmosessa rynkytyksessä ole mitään mieltä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.